نرم افزارحسابداری صدگان

اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص ال‌سی ۳۰ درصد

0 809

حسابداراپ

براساس دستورالعمل ابلاغی از سوی بانک مرکزی و با تمهیدات به عمل آمده، گشایش اعتبار اسنادی با۳۰ درصد پیش دریافت عملیاتی شد.

پندار سیستم


با توجه به سوالاتی که در ارتباط با ابلاغ بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی‌بر کاهش پیش دریافت از متقاضیان گشایش اعتبارات اسنادی مطرح می‌شود، روابط عمومی بانک مرکزی توضیحاتی به شرح زیر جهت تنویر افکار عمومی ارائه کرد:
با وقوع عدم‌تعادل و مشکلات ارزی در سال گذشته، بانک مرکزی مقررات جدیدی را وضع و به بانک‌ها ابلاغ کرد. براساس این دستورالعمل، بانک‌ها مکلف‌ شدند قبل از انجام گشایش اعتبار اسنادی، ۱۰۰ درصد ارز مورد نیاز را خریداری و سپس نسبت به انجام گشایش اعتبار اقدام کنند. علاوه‌بر این، بانک‌ها موظف بودند معادل ۳۵ درصد مبلغ اعتبار اسنادی را به عنوان وثیقه از متقاضیان اخذ کنند. این مقررات مبنای عدم‌رضایت فعالان اقتصادی بوده و همواره گفته می‌شد بانک‌ها برای انجام گشایش اعتبار، ۱۳۵ درصد به صورت نقد دریافت می‌کنند.
به منظور حل این مشکل، بنا به مصوبه هیات وزیران و دستور ریاست محترم جمهور مبنی‌بر رفع موانع تولید، بانک مرکزی نسبت به اصلاح و تغییر مقررات مربوطه اقدام کرد. براساس مقررات جدید، گشایش اعتبار اسنادی فقط منوط به تامین حداکثر۳۰ درصد ریال مربوطه خواهد بود و همزمان بانک مرکزی اجازه خرید ۷۰ درصد ارز مابقی از مرکز مبادلات ارزی را صادر می‌کند. به این ترتیب، واردکننده فرصت خواهد داشت تا زمان رسیدن اسناد و بعد از تامین نقدینگی مورد نیاز نسبت به خرید مابقی ارز اقدام کند.
البته بانک‌های عامل به هنگام گشایش اعتبار اسنادی، نوع وثایق و تعهداتی را که مشتریان لازم است ارائه کنند، متناسب با عملکرد و اعتبارشان تعیین می‌کنند. متاسفانه در انعکاس متن دقیق مصاحبه انجام شده با معاونت محترم ارزی بانک مرکزی نیز مطالب به درستی عنوان نشده و جناب آقای کامیاب در مصاحبه خود اعلام کردند مقررات مربوط اصلاح و به کلیه بانک‌ها بخشنامه شده است. در خاتمه خاطرنشان می‌سازد واحد ارتباطات مردمی با تلفن پیام‌گیر ۲۹۹۵۴۸۵۵ آماده دریافت و پاسخگویی به شکایات، انتقادات و رفع ابهام در اجرای بخشنامه مذکور خواهد بود.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.