نرم افزارحسابداری صدگان

صنعت آلومينيوم نیازمند استراتژی مدون

0 672

حسابداراپ

*مصطفي رضايي

 صنعت آلومينیوم با سابقه ۴۷ساله در كشور هم‌اكنون با وجود يك كارخانه بزرگ در قالب دو اسم (المهدي و هرمزآل) در بندرعباس و ايرالكو در اراک و كارخانه توليد پودر آلومينا در شهرستان جاجرم تنها متوليان عملياتي اين زنجيره توليدي در كشور هستند كه در مقايسه با صنعت مس و فولاد از عقب افتادگي مشهود و بارزي برخوردار است؛ حال كه دولت تدبير و اميد با شعار پاکدستي كارگزاران نظام به خصوص در وزارتخانه‌هاي اقتصادي فعالیت خود را شروع کرده است، شايسته است:


۱- به سازمان‌هاي غيردولتي و خودجوش صنعت پايين‌دستي از جمله سنديكاي آلومينيوم كشور و بخش دانشگاهي توجه خاص کند و فاصله توليدكننده فوق را با مصرف‌كننده و متالوژي علمي كشور به حداقل ممكن برساند.

پندار سیستم

 ۲- جهت اعمال حاكميت در اين صنعت نسبت به افزايش درصد سهام خود در اين صنايع به بيش از ۳۰درصد اقدام عاجل و موثر کرده تا وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و به تبع آن، سازمان توسعه و نوسازي صنايع معدني ايران (ايمیدرو) با حمايت‌هاي خود بتواند تنگناهاي حاكم بر اين صنعت را هموار کند.

 ۳- جهت سر و سامان دادن به ساختار مديريت كلان اين صنايع سريعا فكر عاجل و بايسته را اعمال کند. هم‌اكنون دولت در ايرالكو، المهدي، هرمزآل و جاجرم با مصوبه دولت دهم ميزان اعمال قدرت حاكميتي خود را به صورت چشمگيري از دست داده است و سهام مديريتي حاكم نمي‌تواند به تنهايي خط مشي حاكميتي بالقوه دولت را بالفعل کند.

 نقش اين صنعت در صنايع پايين‌دستي بر هيچ اهل فن و متخصصی پوشيده نيست، ولي نداشتن استراتژي مدون و معقول عملياتي در اين صنعت، اين ضرورت را مي‌طلبد كه وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساختار سازماني خود در قالب يك معاونت به اين صنعت عنايت ويژه داشته باشد و در اين راه از افرادي كه داراي سلامت و صداقت كامل هستند، كمال استفاده را کند و از هدرروی بيش از حد منابع جلوگيري کند. روال معمول و متعارف اين صنايع بر اين منوال است كه از محل منافع حاصله آن در عرض ۷ تا ۱۰ سال بايد يك طرح و توسعه از آن زايش شود. در این بین، با آشنايي بيشتر مردم با فوايد اين صنعت و اشتغالزايي بالاي آن، مي‌توان راه تكامل و پيشرفت را براي اين صنعت و به خصوص صنايع پايين دستي آن ايجاد کرد. خواهش نگارنده از دولت و اشخاص حقيقي و حقوقي كه در اين صنعت نقش تصميم‌گيري و تصميم‌سازي دارند، این است که اداره امور را به دست کسانی بدهند که در این صنعت تخصص دارند. البته با درايت‌هايي كه در اين دولت و وزرا و معاونان مسبوق به سابقه است، همين انتظار نيز عملي خواهد شد.

* حسابدار رسمي- كارشناس اقتصادي و صنعت آلومینیوم

منبع : دنياي اقتصاد


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.