نرم افزارحسابداری صدگان

صندوق فروش چيست و چرا بايد صندوق فروش داشته باشيم؟

1 1,197

حسابداراپ

پيشرفت روزافزون تکنولوژي و به تبع آن تغيير سبک زندگي بشر، نيازهاي آدمي را دگرگون ساخته و به تدريج شيوه هاي جديد جايگزين شيوه هاي سنتي و قديمي شده اند. در روزگاري که تمام امور حسابداري در دکان ها و حجره ها با چرتکه انجام مي شد شايد کسي باور نمي کرد زماني برسد که ديگر اين وسيله کاربردي نه تنها پاسخگوي شاغلين حرف مختلف نباشد بلکه مخل انجام امور اقتصادي ايشان نيز باشد.


پندار سیستم

حتي ماشين حسابهاي روميزي نيز نتوانستند براي مدت زيادي جايگزين ابزار قديمي باشند و امروزه شاهديم استفاده از انواع رايانه ها جزء لاينفک زندگي انسان ها شده اند؛ رايانه هايي که روز به روز ارتقا يافته وکارايي هاي بيشتري پيدا مي کنند. صندوق فروش (POS)، جزو ابزارهايي است که اطلاعات خريد، فروش و ساير هزينه هاي يک واحد شغلي را به صورت مکانيزه محاسبه، ثبت و در پايان برگه فيش را به همراه جزييات صادر مي کند.ابزاري که جايگزين ابزارهاي قديمي شده است. علاوه بر صندوق فروش، نرم افزارهايي نيز طراحي شده اند که با نصب آنها بر روي رايانه هاي فروشگاهي مي توان اين امر را انجام داد. استفاده از صندوق فروش ضمن صرفه جويي در وقت و انرژي افراد و درنتيجه جامعه، دقت و نظم امور را بالا مي برد و از درصد خطا و اشتباه مي کاهد که اين مهم، منجر به رشد فعاليت شغلي مي شود. ارائه فاکتور فروش به مشتريان، اطمينان آنها را بيشتر مي سازد و موجب رفع شبهه و سوء تفاهمات احتمالي مي شود. يکي از اهداف مهم استفاده از صندوق فروش، شفافيت امور مربوط به هزينه هاست چرا که از طريق ارائه فاکتور و ثبت مبادلات، فعاليت هاي اقتصادي قابل استناد مي شوند . صندوق هاي فروش بايد چند ويژگي را در خود داشته باشند که عبارتند از: قابليت ارتقا ، کيفيت مناسب، به روز بودن و قابليت استفاده از کارت هاي اعتباري. استفاده از صندوق فروش مزاياي بي شماري دارد که علاوه بر موارد ياد شده مي توان به مزاياي ديگري نيز اشاره کرد. مزايايي چون:

– دارا بودن بارکد خوان که به منظور شناسايي کالا استفاده مي شود و به نحو چشمگيري در وقت مشتري و فروشنده صرفه جويي و از ايجاد صف هاي طولاني جلوگيري مي کند. – ساختار صندوق فروش مناسب کار متصدي آن است و به نوعي طراحي شده است که به کاربر نظم مي دهد. دارا بودن کشوي پول، نمايشگر خاص مشتري و صدور فيش و … . – از ديگر مزاياي کار با اين دستگاه امکان دسترسي به گزارش واقعي روزانه و آگاهي يافتن از اينکه کدام کالا پرفروش يا کم فروش تر بوده اند، صرفه جويي در هزينه ها و قابليت نگهداري هزينه ها است. صندوق هاي فروش بسته به قيمت آنها انواع مختلفي دارند که عبارتند از: – ECR که براي فروشگاه هاي کوچک مانند سوپرمارکت ها کاربرد دارد. – POS که براي فروشگاههاي زنجيره اي بزرگ کاربرد دارد. – ?TOUCH POS که در فست فودهاي بزرگ مورد استفاده قرار مي گيرد. شايان ذکر است براي بهره برداري لازم از امکانات اين وسيله مي بايست تمهيدات لازم انديشيده شود و موانع و مشکلات، شناسايي و برطرف شوند تا شفاف سازي که توسط عوامل و امور مختلف همچون استفاده از صندوق فروش، حاصل مي شود موجب رغبت و اطمينان روزافزون مردم براي استفاده از آنها شود که اين مهم به علت ايجاد شفافيت، خود، قطعا دستاوردهاي بزرگ و مهمي در برخواهد داشت.

زهرا رحمن


محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. فاطمه می گوید

    از مطلب مفیدتان ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.