نرم افزارحسابداری صدگان

راه اندازي سامانه اعتبار سنجي مشتريان در بورس كالا

0 751

حسابداراپ

مديرعامل بورس كالاي ايران گفت: با تشكيل كميته ريسك و سامانه اعتبار سنجي مشتريان در بورس كالا، توليدكنندگان براساس ميزان و ظرفيت توليد، حجم و ارزش معاملات و درصد عمل به تعهداتشان رتبه بندي مي شوند و به اين ترتيب نحوه دريافت تضامين از شركت هاي مختلف نيز با توجه به عملكرد آنها تغيير مي كند.


به گزارش شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، يكي از اهداف مهم بازار سرمايه، راه‌اندازي موسسات رتبه‌بندي براي بررسي همه جانبه و دادن رتبه به شركت هاي حاضر در بازار سرمايه است تا همه افراد جامعه به راحتي از وضعيت شركت ها مطلع شوند.

به گفته كارشناسان نيز آغاز به كار موسسات رتبه بندي بر ميزان شفافيت، قدرت تحليل و كارايي بازار سرمايه اثر بسزايي خواهد داشت و ايجاد اين موسسات لازمه هر بازار مالي از جمله بازار سرمايه ايران است.اما با توجه به اينكه ماهيت معاملات بازار سهام با معاملات بورس كالاي ايران متفاوت است، هيات مديره بورس كالا به دنبال اجرايي كردن طرحي است تا يك سامانه رتبه بندي و يا به عبارت ديگر اعتبار سنجي در دل بورس كالا و با ماهيت معاملاتي اين بازار تشكيل شود تا شركت هاي حاضر در معاملات تالار نقره اي بر اساس وضعيت بازار محصولات شركت ها، وضعيت توليد، استراتژي هاي آينده، وضعيت مالي و حجم و ارزش معاملات رتبه بندي شوند.

حسين پناهيان مديرعامل بورس كالاي ايران در گفت وگوي اختصاصي با سنا، به زواياي مختلف راه اندازي سامانه اعتبارسنجي در بورس كالا پرداخت و از انجام مقدمات اين كار خبر داد.

وي گفت: بحث راه اندازي موسسات رتبه بندي در بازار سرمايه مطرح است، اما ممكن است بورس كالا علاوه بر معيارهاي مورد نظر ، نياز به يكسري شاخص هاي تكميلي داشته باشد بطوريكه براي معامله گران بورس كالا، ميزان توليد، خدمات و نحوه ايفاي تعهدات شركتها اهميت دارد در حالي كه براي معامله گران بازار سهام ممكن است فاكتورهاي ديگري مطرح باشد.

پندار سیستم

پناهيان افزود: به عنوان مثال براي خريداران محصولات مختلف از بورس كالا مهم است كه بدانند آيا شركتي كه آنها قصد خريد محصولاتش را به صورت سلف دارند، چه ميزان توليد داشته و آيا تاكنون در تحويل به موقع كالاهايش تاخير داشته است يا خير.

به گفته وي، همين تفاوت كاركرد باعث شد تا موضوع استفاده از خدمات موسسات رتبه بندي در هيات مديره بورس كالا مطرح شود. حتي ابتدا به فكر استفاده از  موسساتي افتاديم كه اكنون در كشور فعاليت مي كنند اما پس از بررسي هاي مختلف به اين نتيجه رسيديم كه براي معاملات بورس كالا، اعتبار سنجي با شكل و شمايل خاص به كار مي آيد و در نهايت مقرر شد تا كميته ريسك و سامانه اعتبار سنجي را در دل بورس كالا و با استفاده از كارشناسان و متخصصان خودمان راه اندازي كنيم.

پناهيان تصريح كرد: مقدمات اوليه اين كار انجام شده و با تعيين معيارهايي خاص براي شركت هاي حاضر در معاملات، قدم هاي اوليه طي شده و به زودي سامانه اعتبار سنجي بورس كالا راه اندازي مي شود.

مديرعامل بورس كالاي ايران گفت: با تشكيل كميته ريسك و سامانه اعتبار سنجي مشتريان در بورس كالا، توليدكنندگان براساس ميزان و ظرفيت توليد، حجم و ارزش معاملات و درصد عمل به تعهداتشان رتبه بندي مي شوند و به اين ترتيب نحوه دريافت تضامين از شركت هاي مختلف نيز با توجه به عملكرد آنها تغيير مي كند.

وي در پايان اظهار داشت : با توجه به امتياز دهي سامانه اعتبار سنجي، هر چقدر اعتبار يك شركت در بورس كالا افزايش پيدا كند، نحوه حضور آن شركت در معاملات و دريافت تضامين از آن  راحت تر خواهد بود كه البته اين موضوع به معناي آزاد شدن وجه تضمين نيست.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.