نرم افزارحسابداری صدگان

انتظار ارتقای کارایی با افزایش ساعت کاری

0 663

حسابداراپ

طبق قانون مدیریت خدمات کشوری کارکنان دولت موظف به ارائه‌ی ۴۴ ساعت خدمت در هفته هستند که در تهران با توجه به تعطیلی روز پنج‌شنبه حدود ۸.۵ ساعت در روز و در سایر استان‌ها که پنج‌شنبه نیز روز کاری محسوب می‌شود، این زمان به روزی هشت ساعت می‌رسد.


معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور گفت: اگر برای ساعت کاری اضافه شده خدمتی نیز تعریف شود انتظار می‌رود که کارایی و ساعت مفید کاری کارمندان افزایش یابد.

  احمد بزرگیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد این‌که افزایش ساعت کاری تا چه حد می‌تواند بر ارتقاء کارآیی کارکنان نیز موثر باشد، اظهار کرد: طبق قانون مدیریت خدمات کشوری کارکنان دولت موظف به ارائه‌ی ۴۴ ساعت خدمت در هفته هستند که در تهران با توجه به تعطیلی روز پنج‌شنبه حدود ۸.۵ ساعت در روز و در سایر استان‌ها که پنج‌شنبه نیز روز کاری محسوب می‌شود، این زمان به روزی هشت ساعت می‌رسد. اما این‌که خدمت موثر و مفید یک کارمند در این زمان چقدر است، به دستگاه‌های مختلف و نوع کاری که انجام می‌دهد بستگی داشته و متفاوت خواهد بود.

 وی با بیان این‌که در دستگاه‌هایی که کار قابلیت کنترل دارد، عددی است و یا می‌توان آن را به امنیت تبدیل کرد میزان واحد کاری لازم به اعضای ساعت کاری تعیین شده قابلیت تعریف است، افزود: اما در دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که این امکان وجود ندارد حضور فیزیکی مطرح شده و به وسیله سیستم‌های کنترلی می‌توان نظارت کرد که کارمند در هنگام حضور خود چه اندازه فعالیت داشته و کارآیی مفید او را مورد ارزیابی قرار داد.

پندار سیستم

 بزرگیان معتقد است که اگر برای ساعت کاری اضافه‌شده خدمتی نیز تعریف شود، به‌طور یقین برافزایش کارایی و بهره‌وری نسبت به مدت زمان قبلی اضافه خواهد شد.

 او هم‌چنین در مورد این‌که آیا افزایش ساعت کاری با دورکاری متناقض نیست، توضیح داد: در این مورد باید دیدگاه دولت یازدهم مورد بررسی قرار گیرد که آیا به دورکاری کارمندان اعتقادی دارد یا خیر؟هر چند که دورکاری می‌تواند به عنوان یکی از ابزار‌ها و سبک‌های مدیریتی مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

 معاون نوسازی و تحول اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور اضافه کرد: اگر فضای الکترونیکی کافی برای انجام دورکاری فراهم شود بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود، چرا که در صورت اجرایی‌شدن این مساله در سازمان‌هایی که از امکان آن برخوردار هستند نه تنها آسیبی به ارائه‌ی خدمت نمی‌رساند، بلکه در خدمت‌رسانی و انجام وظیفه نیز موثر خواهد بود این در حالی است که توسعه دورکاری به نظر مدیران ارشد در دولت یازدهم بستگی دارد.

 بزرگیان با بیان این‌که نمی‌توان به زودی قضاوت کرد که آیا با افزایش ساعت کاری کارایی نیز افزایش می‌یابد یا خیر، بیان کرد: تدبیر دولت دهم براین بود که دو ساعت از زمان کاری را با توجه به وضعیت ترافیک و اثر آن بر کارایی کارمندان هم‌چنین شرایط خاصی که برای کارکنان دور‌کار فراهم شده بود کاهش یابد. هر چند که بسیاری از سازمان‌ها نظیر مراکز درمانی و یا دستگاه‌هایی که حضور ارباب رجوع ضروری بود کاهش نیافت. اما این‌که اقدام کنونی دولت موجب افزایش بهره‌وری می‌شود باید گفت که مطالعه‌ای بر این اساس انجام نشده و تنها برای بازگشت به قانون است.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود تا با افزایش دو ساعت از زمان انجام کار کارایی نیز افزایش یابد که این یک انتظار اولیه است و برای اینکه مشخص شود در چه حوزه‌هایی چقدر تاثیر‌گذار بوده و آیا می‌توان دورکاری را جایگزین آن کرد باید با انجام تحقیق و بررسی‌های کارشناسی در آینده مشخص شود.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.