نرم افزارحسابداری صدگان

ایران‌کد، شبنم و اظهار نامه‌های گمرکی دستی حذف می‌شوند.

0 681

حسابداراپ

یک مقام مسئول از حذف ایران‌کد، شبنم و اظهار نامه‌های گمرکی دستی برای تسهیل تجارت خارجی خبر داد.


یک مقام مسئول در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: برای تسهیل تجارت خارجی و همچنین روان شدن کار در این حوزه ایران‌کد، طرح شبنم و اظهار نامه‌های گمرکی دستی از حوزه تجارت خارجی حذف می شوند.

گفته می شود؛ قرار است تا اظهارنامه های الکترونیک قبل از ورود کالا به گمرکات کشور و بر روی کشتی جایگزین اظهارنامه‌‌های دستی شود.

بنابراین گزارش پیشتر یحیی آل اسحاق و برخی بزرگان اتاق بازرگانی نیز برای تسهیل تجارت در شرایط تشدید تحریم خواهان حذف طرح شبنم شده، معتقد بودند اجرای طرح هایی از این دست به نوعی تحریم داخلی به حساب آمده و باعث کندی و حتی توقف روند تجارت خارجی می شود.

همچنین گزارش هایی در خصوص بروز تقلب، خرید و فروش برچسب ها، افزایش قیمت بدلیل برچسب شبنم، نبود اطلاعات کامل از کالاها، نصب دستی این برچسب ها، عدم امکان نصب برچسب در مبادی ورودی، انحصاری بودن مجری طرح شبنم و همچنین شبهه‌هایی در خصوص موارد مالی این طرح مطرح شده بود.

پیشتر برخی فعالان اقتصادی اعلام کرده بودند اجرای طرح هایی نظیر طرح شبنم باعث بروز کندی در روند تولید می شود، هر چند مسئولان اجرای این طرح در وزرات صنعت همواره بر اثر گذار بودن این طرح در مقابله با ورود کالای قاچاق و همچنین منحصر به فرد بودن این طرح تاکید داشته اند.

پندار سیستم

همچنین وزیر صنعت در حاشیه افتتاح نمایشگاه فرش دستباف یکی از دلایل کاهش صادرات را کم اظهاری صادرکنندگان اعلام کرده بود لذا به نظر می رسد حذف اظهار نامه‌های گمرکی نیز باعث شفاف شدن آمارها در حوزه تجارت خارجی می شود.


ایران‌کد و شبنم از چرخه تجارت خارجی حذف نمی‌شود.

 معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حذف ایران‌کد و شبنم را از تجارت خارجی رد کرد و گفت: قرار است کارگروهی تشکیل و چالش‌های طرح شبنم را بررسی کند تا این طرح به‌روز و با روند بهتری اجرا شود.

مهدی ابویی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در مورد حذف کد شبنم و ایران‌کد از حوزه تجارت خارجی اظهار داشت: خبری که در مورد حذف ایران‌کد و شبنم مطرح شده است، صحت ندارد.

معاون پیشگیری و هماهنگی سازمان‌ها و امور استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: روز گذشته طی جلسه‌ای که با محمدرضا مفتح  قائم‌مقام وزیر صنعت داشتیم قرار شده است کارگروهی برای طرح شبنم تشکیل شود تا در این کارگروه چالش‌ها و اشکالات موجود بررسی و این طرح به‌روز و با روند بهتری ادامه پیدا کند. بر این اساس قرار نیست توقفی در اجرای طرح شبنم و ایران‌کد صورت بگیرد.

به گزارش تسنیم، غلامرضا نوری‌زاده مجری طرح شبنم نیز از حذف کد شبنم از چرخه تجارت خارجی اظهار بی‌اطلاعی کرد و از ادامه روند کارها به‌روال عادی خبر داد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.