نرم افزارحسابداری صدگان

فرار مالیاتی منتفی می شود.

0 530

حسابداراپ

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مهم‌تر از نرخ ارز، آن چیزی که فعالان اقتصادی به آن نیاز دارند ثبات و آرامش در این بازار است.


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، علی طیب نیا در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رییس کل بانک مرکزی افزود: فعالان باید بتوانند نرخ ارز را برای یک دوره مشخص پیش بینی و براساس آن برنامه‌ریزی کنند بنابراین جهت‌گیری اقتصادی برقراری آرامش و جلوگیری از بروز تلاطم در این بازار است.

وی تاکید کرد: تغییر نرخ ارز چه در جهت کاهش و چه در جهت افزایش می‌تواند نااطمینانی‌هایی را برای فعالان ایجاد کند بنابراین به دنبال ثبات نرخ ارز هستیم.

طیب‌نیا در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای جلوگیری از فشار مالی بخش‌های مختلف اقتصادی بر خزانه بانک مرکزی دارید، گفت:‌ خوشبختانه وزرا در بخشهایی مانند تولید ، افرادی هستند که تجربه طولانی و کامل بر مسائل اقتصادی دارند به طوری که برخی دانش آموخته رشته اقتصاد هستند و مسائل اقتصاد کلان را به خوبی می شناسند و آنهایی نیز که رشته تحصیلی شان اقتصاد نبوده با مسائل و محدودیت‌ها به طور کامل آشنایی دارند و با برنامه اقتصاد کلان دولت هماهنگ هستند.

وی با بیان این‌که در این مدت فشاری را از ناحیه وزرا  احساس نکرده‌ایم، افزود: آنها هم حس می کنند که در شرایط فعلی نباید به بودجه محدود دولت وابسته باشند بنابراین باید تکیه خود را به منابع بخش خصوصی و مردم بگذاریم و سعی کنیم از منابع مردم برای حل مشکلات استفاده کنیم البته وزرای بخشهای صنعتی و تولیدی به این موضوع واقفند و یکی از اهداف ما قطع وابستگی فعالیت‌های بخشی به بودجه دولت است.

طیب نیا در پاسخ به این پرسش که برای افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی هستیم اما نه از طریق افزایش مالیات، یعنی در برخی موارد ممکن است برای فعالیت های تولیدی مالیات کاهش یابد، البته در برخی بخش‌ها با مشکل فرار مالیاتی روبرو هستیم اما با استقرار نظام جامع اطلاعات مالیاتی این مشکل برطرف می‌شود.

پندار سیستم

وی درباره اولویت‌های نظام بانکی گفت: در حال حاضر در عین اینکه با حجم بالای نقدینگی روبرو هستیم که باعث رشد تورم شده است فعالیت‌های اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی با کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش روبرو هستند بنابراین آن چیزی که در اولویت دولت تدبیر و امید اولویت دارد هدایت نقدینگی و اعتبارات نظام بانکی به سمت فعالیت‌های تولیدی و تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این پرسش که اساسی‌ترین برنامه دولت برای بهبود معیشت مردم و کاهش نرخ تورم چیست؟‌ افزود: حفظ ارزش پول ملی و مقابله با تورم دو وظیفه اصلی بانک مرکزی است، البته بانک مرکزی با کنترل رشد نقدینگی در این زمینه عمل می کند و دولت هم با سیاست‌های بودجه‌ای خود کمک می‌کند تا هدف بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی محقق شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تجربه مسوولان اقتصادی دولت مانند رییس کل بانک مرکزی برای پذیرش این سمت کم نیست؟ گفت: در بین همه دولت‌هایی که بعد از انقلاب روی کار آمده‌اند تجربه تیم اقتصادی فعلی از همه دولت‌ها بیشتر است.

طیب‌نیا با اشاره به تجارب رییس‌کل جدید بانک مرکزی در مدیریت بانک‌های مهم کشور مانند ملی، صادرات، سپه و کارآفرین گفت: با توجه به تجربه وی در مدیریت بانک‌های خارجی، در شرایط فعلی که تحریم‌ها یکی از مشکلات اصلی ماست حضور وی در بانک مرکزی با توجه به تجربه بسیار بالایی که در این حوزه دارد می تواند نقش مهمی در بهبود وضع داشته باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همچنین تیمی را که آقای سیف به کار خواهد گرفت جزو قوی‌ترین چهر‌ه‌های اقتصاد پولی کشور است و اطمینان کامل دارم که وی درحوزه تنظیم سیاست‌های پولی کشور و در نظارت بر عملکرد نظام بانکی و مدیریت شرایط تحریمی به نحوه شایسته عمل خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی کدام برنامه جزو اولویت‌های بانک مرکزی به شمار می‌رود، افزود: این مسئله را از رییس کل بانک مرکزی سوال کنید، با توجه به اینکه وی کار را با تاخیر نسبت به سایر اعضا شروع کرده است براساس اولویت‌ها برنامه ریزی می‌کند و منطبق با آنچه رییس جمهور ‌اعلام کرده کار را انجام می دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به موانع و چالش های تولیدگفت: اخیرا این کارگروه را برای شناسایی چالش هایی که بخش تولید با آن مواجه است و برای اتخاذ یک سری راه حل ها کوتاه مدت تشکیل داده ایم البته تفاهم های بسیار خوبی شده که تا پایان هفته اعلام خواهد شد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.