نرم افزارحسابداری صدگان

ضرورت تغییر در جامعه حسابداران رسمی

0 542

حسابداراپ

معاون مالی و اداری شهردار اعلام کرد

ضرورت تغییر در جامعه حسابداران رسمی

 معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت: حوزه نظارت جامعه حسابداران رسمی محدود به شرکت‌ها شده و حسابرسی شهرداری‌ها و سازمان‌های عمومی و دولتی به حال خود‌‌ رها شده است و حسابرسی یک سازمان توسط دو موسسه حسابرسی انجام می‌شود و گزارش‌ها و اظهارنظر‌های شورای‌عالی نیز فشار مضاعفی به حسابداران رسمی وارد کرده و با نظارت‌های غیر‌منطقی، نا‌عادلانه و جهت دار، موجب نارضایتی بسیاری از حسابداران رسمی شده است.


حسین محمد پورزرندی معاون شهردار تهران گفت: در سال ۱۳۷۲ قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹ آیین‌نامه‌های تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان با آیین نامه و چگونگی استفاده از خدمات و گزارش‌های حسابداران رسمی و اساسنامه جامعه تهیه و به تصویب هیات وزیران رسید.

 او افزود: در شهریورماه ۱۳۸۰ با تشکیل اولین مجمع عمومی، اعضای شورای عالی انتخاب و در تاریخ ۱۱بهمن سال ۸۰ جامعه حسابداران رسمی ایران به عنوان موسسه غیرتجاری به ثبت رسید و در ادامه و به تدریج اعضای هیات مدیره و کارگروه‌های تخصصی توسط شورای‌عالی و هیات‌مدیره انتخاب و جامعه کار خود را آغاز کرد.

پندار سیستم

پورزرندی با اشاره به اینکه از تاریخ تشکیل جامعه تاکنون چهار دوره انتخابات شورای‌عالی انجام شده است، اظهار کرد: جامعه حسابداران رسمی ایران در طول ۱۲ سال گذشته از یک سو از حمایت بی‌دریغ قوای مقننه و مجریه برخوردار بوده و قوانین وضع شده، توسعه حسابرسی را در کشور به عنوان یک ضرورت، حمایت کرده و از طرف دیگر با سیطره وزارت دارایی در این نهاد مدنی، استقلال آن به عنوان ضمانت حفظ و بقای جامعه حسابداران رسمی ایران مورد تردید قرار گرفته است.

 او ادامه داد: علاوه بر این، با حمایت‌های بی‌دریغ دولت از سازمان بازرسی، حذف نام سازمان از فهرست سازمان‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی، حمایت از سازمان با واگذاری دست دوم، حضور مدیران در ارکان تصمیم‌گیری و کارگروه‌های جامعه و عدم تمکین بر پرداخت حق عضویت (همچون سایر موسسات حسابرسی) اجازه رشد مورد انتظار از این نهاد مدنی گرفته شده است.

پورزرندی خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل و مدیریت محتاط و انفعالی جامعه موجب شده است که سازمان‌هایی از قبیل سازمان بورس و اوراق بهادار به حیطه نظارتی جامعه وارد و با تعیین موسسات حسابرسی معتمد و برخوردهای حذفی، تبعیضی ناروا بین موسسات حسابرسی گذاشته شود.

به گفته معاون شهردار تهران، از سوی دیگر حوزه نظارت جامعه حسابداران رسمی محدود به شرکت‌ها شده و حسابرسی شهرداری‌ها و سازمان‌های عمومی و دولتی به حال خود‌‌ رها شده و حسابرسی یک سازمان توسط دو موسسه حسابرسی انجام و گزارش‌ها و اظهارنظر‌های شورای‌عالی فشار مضاعفی به حسابداران رسمی وارد کرده و با نظارت‌های غیرمنطقی، نا‌عادلانه و جهت دار، موجبات نارضایتی بسیاری از حسابداران رسمی فراهم شده است.

او تصریح کرد: با وجود این طبیعی است که ادامه این روند، بنیان جامعه حسابداران رسمی ایران را که نقش آن در ایجاد شفافیت بر کسی پوشیده نیست با مخاطرات جدی مواجه کند و با توجه به این مراتب، ضرورت تغییر در جامعه حسابداران رسمی ایران برای رشد و اعتلای آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. اعضای شورای‌عالی باید از فرصت‌های موجود برای بهبود فضای کسب‌وکار حرفه‌ای بهره‌برداری کند و خود را در مقابل همه مشتریان مسوول بداند و متقابلا اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران نیز باید مطالبات خود را به جد پیگیری و در صحنه حضور داشته باشند و همواره پشتیبان اعضای شورای عالی باشند و خود را در مقابل اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد، مسوول بدانند

منبع : دنیای اقتصاد


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.