نرم افزارحسابداری صدگان

سهم جامعه حسابداران در شفاف‌سازی‌ اطلاعات مالی

0 650

حسابداراپ

*غلامرضا شجری

ایجاد نظام مالی شفاف در کلیه سطوح، یکی از محورهای اصلی سیاست‌های مالی نظام جمهوری اسلامی ایران است.


متأسفانه تا‌کنون کمتر شاهد هماهنگی کامل و مناسب ارکان تصمیم‌ساز برای تبعیت از این سیاست بوده‌ایم. قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به‌عنوان حسابدار رسمی جایگاه حسابداران رسمی را به‌عنوان مرجع رسمی شفاف‌سازی‌ اعلام کرده است، درحالی‌که سازمان امورمالیاتی در رابطه با گسترش فرهنگ شفاف‌سازی‌ در چارجوب سیاست‌های پیش‌گفته، کمتر توجه به این جامعه تخصصی داشته است.

پندار سیستم

 می‌توانست اظهارنامه‌های مالیاتی که در سال ‌جاری از فعالان اقتصادی به‌خصوص در شرکت‌های کوچک و مشاغل اخذ می‌شد با کمک حسابداران رسمی، تضمین‌کننده شفافیت در این بخش باشد. تجربه کشورهایی که از شفافیت مالی مناسب‌تری برخوردارند نشان از حضور گسترده حسابداران رسمی در روابط اقتصادی به‌عنوان وکیل و امین مردم با ارگان‌های ذی‌ربط و به تبع آن اعتباربخشی به‌شأن و جایگاه حسابدار رسمی در این جوامع دارد.

 در این جوامع فعالان اقتصادی و افرادی که ملزم به ارائه گزارش از فعالیت اقتصادی خود هستند اغلب از خدمات تخصصی حسابداران رسمی به معنی واقعی استفاده می‌کنند. مقوله‌ای که در ایران بعضا عملیاتی نشده و به‌نظر می‌رسد متأسفانه جامعه حسابداران رسمی ایران نیز بنا به محدودیت‌های که مجال بحث آن در این مقوله نیست تا‌کنون قادر به ایفای نقش خود به‌طور شایسته در این خصوص نشده است، به‌گونه‌ای که نظام جامع مالی اقتصادی کشور محروم از استفاده مناسب از خدمات و ظرفیت تخصصی حسابداران رسمی به‌طور کامل شده‌است.

 امید است بارقه‌های تدبیر و امید شامل حال حسابداران رسمی نیز بشود و از دیدگاه‌های حرفه‌ای در امر مدیریت شفاف‌سازی‌ کشور، انتقال تجربیات این جامعه به ارکان تصمیم‌ساز را شاهد باشیم.

 * عضو  جامعه حسابداران رسمی

منبع : روزنامه همشهری


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.