نرم افزارحسابداری صدگان

دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی/ نرخ سود باید از تورم بیشتر باشد.

0 539

حسابداراپ

یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که سود بانکی باید بیشتر از تورم باشد گفت دولت برای جبران زیان تولید کنندگان باید به آن ها یارانه بدهد و منابع این یارانه با اخذ مالیات از سود سپرده ها تامین شود.


مرتضی بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه تصمیمات اخیر دولت برای کمک به بخش تولید بسیار کارآمد است، اظهار داشت: در طول ۸ سال گذشته بخش صنعت کشور فلج شده است که باید با اتخاذ استراتژی‌های منسجمی ضمن همکاری با تشکل‌های صنعتی تصمیمات مناسبی را اتخاذ کرد.

وی ضمن بیان این مطلب که در شرایط فعلی برخی از صنایع، راکد و احتیاج به کمک برای فعال شدن دارند، افزود: دولت باید ضمن بررسی وضعیت صنایع مختلف مزیت‌های نسبی آنها را در اثر اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها ارزیابی مجدد و تغییرات مناسبی را برای دگرگونی وضعیت آنها به کار گیرد تا تولید کشور بتواند به چرخش مناسب خود دست پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم اقتصاد را به سمت روال منطقی هدایت و تورم را کنترل نماییم باید سود بانکی بیش از تورم باشد، تصریح کرد: با اتخاذ این تصمیم پس اندازها به سمت سیستم بانکی هدایت شده و از فعالیت‌های حاشیه ای از جمله بورس بازی جلوگیری خواهد شد.

پندار سیستم

بهشتی تصریح کرد: باید سود بانکی از تورم بالاتر باشد چرا که در صورت عدم اجرا شدن این امر مشکلات فعلی برای تأمین نقدینگی جهت واحدهای تولیدی حل نخواهد شد. باید بتوانیم جذب پس انداز را به سمت بانک ها هدایت و در ادامه آن امکان ارائه تسهیلات را به واحدهای تولیدی به وجود آوریم.

البته این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تولید کنندگان با سود بالای بانکی قادر به رقابت با کالاهای خارجی نیستند، گفت: باید برای حل این موضوع نیز از سوی دولت یارانه ای به تولیدکنندگان ارائه شود البته این یارانه باید براساس میزان تولید واحدها و ارائه کالا به بازار باشد.

وی ضمن گلایه از اینکه در حال حاضر سیستم یکپارچه برای مدیریت ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی وجود ندارد، اظهار داشت: این یارانه باید از طریق اخذ مالیات از سود بانکی تامین گردد به نحوی که بانک در ارائه سودهای بانکی مالیات آنها را کسر و به خزانه واریز کند که باید بگویم این امر غلط یعنی پرداخت سود بانکی بدون مالیات باید اصلاح شود تا سیستم مالیاتی کشور فلج نگردد.

بهشتی با اشاره به اینکه باید تمام بانک ها و موسسات اعتباری موظف باشند در زمان پرداخت سود مالیات آن را نیز دریافت کنند، گفت: این وجوه به خزانه کشور واریز و از آن طریق یارانه واحدهای تولیدی تامین و در راستای آن به سمت اقتصاد سالم هدایت می‌شویم البته اجرایی شدن قطعی این امر تدوین استراتژی مطلوبی را می‌طلبد.

به اعتقاد بهشتی این امر در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد ردبلکه باید به صورت مستمر با تدوین استراتژی‌های مناسب  تورم کنترل ، سود بانکی کاهش و به سمت اقتصاد سالم هدایت شویم.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.