نرم افزارحسابداری صدگان

حسابرسی و ارزش‌آفرینی

0 599

حسابداراپ

غلامرضا شجری*
عمده‌ترین نقش حسابرسی، اعتباردهی به‌صورت‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی است.

اما چرا این مفهوم هنوز در باور بسیاری از صاحبان مشاغل نهادینه نشده است. شاید بتوان بهترین دلیل را ناآگاهی ذینفعان از نقش‌ها و کارکردهای گزارش حسابرسی عنوان کرد. سال‌هاست به بهانه اینکه انجام تبلیغات برای حرفه حسابرسی مجاز نیست، همه ذینفعان را محروم از آشنایی و آگاهی خدمات حرفه‌ای حسابرسی کرده‌ایم و این روش منصفانه‌ای برای اداکردن دین خود به حرفه و اعتلای آن نیست.

قطعا براساس آیین رفتار حرفه‌ای، عضو شاغل در حرفه حسابرسی، مجاز به تبلیغات برای یافتن مشتری، آن نیز از نوع نادرست و گمراه‌کننده یا فریب‌آمیز، نیست، لیکن باید پذیرفت تمامی حرفه‌های شناخته شده در دنیا چندین ویژگی مشترک دارند که یکی از مهم‌ترین آنها، مسئولیت خدمت به جامعه و نیاز به اعتماد جامعه است.

پندار سیستم

حال سؤال این است که با توجه به محدودیت ذکر شده در بالا، این شناخت و اعتماد را چه نهادی باید به اطلاع ذینفعان برساند. آیا باید همواره منتظر بود جبر ناشی از الزامات دستگاه‌های قانونگذار و یا دولتی، مشتریان را مکلف به انجام حسابرسی کند، اگر این باشد، از دیدگاه مشتری حسابرسی فاقد ارزش‌آفرینی بوده و صرفا یک تکلیف قانونی است.

نتایج این دیدگاه نیز همان است که مجامع بسیاری از شرکت‌های غیربورسی عمدتا برگزار نمی‌گردد و به‌اصطلاح صورتجلسه را دست گردان تنظیم می‌کنند و اگر گزارش حسابرس نیز قرائت شود با بی‌توجهی و بی‌مهری با آن برخورد می‌شود. وقت آن رسیده که نهاد جامعه حسابداران رسمی ایران، با فرهنگ‌سازی‌، ذینفعان را علاقه‌مند و متقاضی انجام خدمات حسابرسی کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود نسبت به اطلاع‌رسانی این مهم از طرق مختلف به‌ویژه رسانه ملی، اقدام بایسته و فراگیری انجام گیرد.

* حسابدار رسمی – مدرس دانشگاه

منبع : دنیای اقتصاد


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.