نرم افزارحسابداری صدگان

کردیت کارت چيست؟

0 1,620

حسابداراپ

کردیت کارت Credit Card یا کارت اعتباری نوعی وام است که بانک یا یک مؤسسه مالی در اختیار دارنده کارت قرار می دهد. این وام معمولا سقف معینی دارد که هنگام اعطای کارت به دارنده اعلام می شود. همچنین کارت اعتباری پس از مدتی (معمولا ۲ الی ۳ سال) باطل می شود که در صورت صلاحدید مؤسسه صادر کننده کارت، با ارسال کارتی جدید تمدید خواهد شد وگرنه خود بخود از بین می رود.


در ازای کارتی که دریافت می نمایید می توانید به فروشگاههای قبول کننده کارت مراجعه کنید و در محدوده اعتبار کارت خرید نمایید. وجود کارت اعتباری کمک بزرگی در کاهش استفاده و حمل پول نقد هنگام معاملات است.

بدیهی است که پس از استفاده از وام کردیت کارت لازم است بدهی خود را بپردازید. زمان پرداخت کامل بدهی معمولا تا وقتی که موسسه اعتباری از شما  راضی باشد مهم نیست. با این حال هر ماه یک صورتحساب یا به اصطلاح Statement از سوی مؤسسه مالی برای شما ارسال می شود که لیست خرجهای شما و حداقل مقداری از وام را که باید بپردازید تعیین کرده است.

فایده های كارت اعتباری

در بسیاری از كشورها مردم برای خرید از فروشگاه و سوپرماركت گرفته تا پمپ بنزین از كارت اعتباری استفاده می كنند. در کشورهایی که کارت اعتباری جا افتاده کارت اعتباری مانند شناسنامه است. چنان كه می توان با ارائه شماره كارت اعتباری خود به یك هتل در آن هتل اتاق رزرو كرد. قوانین مربوط به نحوه استفاده از این كارت ها هم بسیار مشخص و محكمند. به طوری كه اگر فردی با شماره كارت اعتباری اتاقی را در هتل رزرو كند و در موعد مقرر به هتل نرود، قانون به صاحب هتل حق می دهد از حساب او برداشت كند و اگر مشتری قرارداد را به موقع فسخ كند و هتل دار به ناحق پول را از حساب او برداشت كرده باشد، قانون حق را به مشتری می دهد.

همچنین در این كشورها افراد از طریق اینترنت كار بورس و تجارت انجام می دهند. همه اینها مستلزم سیستم های امنیتی پیشرفته است كه در آنها هم بانك ها و هم دولت شركت دارند و سیستم اینترنتی به اندازه ای امن می شود كه افراد با خیال راحت تجارت می كنند. همین طور سیستم های بیمه ای به قدری قوی است كه اگر فردی توانست خرابكاری و سوء استفاده كند، ضررهای افراد دیگر جبران می شود.

به این ترتیب بالا رفتن ضریب امنیتی برای حفظ اطلاعات كارت های اعتباری ضروری است. این موضوع اعتماد مردم را برای استفاده از كارت های اعتباری به ویژه در تجارت الكترونیك بالا می برد.

پندار سیستم

چرا کارت اعتباری به جای پول نقد در جهان جا افتاده است؟

هر چند كه به كارگیری کارت اعتباری در همه جا و همه وقت، دقت و عزم زیادی می طلبد ولی مزایای استفاده از كارت های اعتباری به حدی زیاد است كه به مشكلات گسترش دادن آن می ارزد.

این مزایا به قدری زیاد بوده است كه از دهه ۱۹۲۰ شركت های خصوصی مثل هتل ها و شركت های نفتی آمریكایی مشتریانشان را به استفاده از كارت اعتباری تشویق می كردند و بعد از جنگ جهانی دوم نیز سادگی استفاده از این كارت ها به استفاده از آنها بعدی جهانی داد.

چرا در ایران” کردیت کارت “نداریم؟

در ایران متاسفانه کارت اعتباری تا کنون به درستی اجرا نشده است. اولاً اعتبار افراد به میزان سپرده هایی که نزد بانکها دارند سنجیده میشود که این سنجش درستی نبوده و در واقع بانکها هیچ ریسکی را در این زمینه قبول نمی کنند، دوماً اعتبار ایجاد شده نزد بانکها در واقع حسابهای پر از پولی است که کارت قابلیت استفاده از آن را دارد و اعتبار نیست!

بد نیست بدانیم که در تمامی دنیا در سیستمهای این چنینی، صرف ایجاد اعتبار فردی را بدهکار نمیکند، بلکه استفاده از اعتبار وی را بدهکار میکند ولی در سیستمهای بانکهای ایرانی، وقتی به شما اعتبار داده میشود در واقع به همان میزان به حساب مرتبط با کارت اعتباری شما، پول واریز میگردد! بدون اینکه شما هنوز از اعتبارتان استفاده کرده باشید! و این خلاف عملکرد سیستمهای اعتباری است و به نوعی به دلیل ضعف سیستمهای پرداخت الکترونیک بانکهای ایرانی است. البته در سالهای اخیر سعی کرده اند که این ضعف را برطرف سازند.


منبع: بانکی دات آی آر


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.