نرم افزارحسابداری صدگان

تحول در شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران

0 558

حسابداراپ

دکتر موسی بزرگ‌اصل*
در انتخابات اخیر شورای عالی ۷ عضو جدید که در ادوار سابق حضور نداشتند، به شورای پنجم راه یافتند. عامل اصلی این تحول در شورا و چرخش اعضای شورا، حاصل تغییری است که با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی در اساسنامه جامعه اعمال شد و حداکثر زمان عضویت در شورای عالی را به سه دوره محدود می‌کرد.


پندار سیستم

هم‌اکنون ۵ عضو از شورای عالی جدید را می‌توان از نسل جوان‌تر دانست که به نظر می‌رسد از نظر سنی باعث ترکیب مطلوب شورای عالی می‌شود. از شورای پنجم این انتظار می‌رود که چرخش نخبگان را به عنوان یک اصل در جامعه نهادینه کند و تسلیم جوسازی‌ها نشود.
تحول مهم دیگر این است که در شورای جدید، تعداد بیشتری افراد غیرشاغل حضور دارند. این یک آزمون مهم برای افراد غیرشاغل است که بتوانند ضمن شناسایی دقیق مشکلات موسسات و اعضای شاغل، از انحراف جامعه به سوی صنفی‌گری جلوگیری کنند و با توسعه پایدار بازار خدمات، حل مشکل نرخ‌شکنی، پشتیبانی از استقلال حسابرسان در برابر صاحبکاران، و بازگرداندن اعتماد عمومی و دولت به جامعه، در راه اعتلای کشورمان قدم بردارند.
با ترکیب جدید اعضای شورای عالی امیدواریم که شاهد یک جو آرام در این شورا باشیم که لازمه انجام خدمت به اعضای جامعه است و دیگر هیچ‌گاه وقت شورا که متعلق به همه اعضاست صرف منازعات بی‌حاصل نشود و با تعامل مدبرانه با دستگاه‌های مسوول‌، تقابل و ارتباط نادرست با دستگاه‌های دولتی را به فضای کارشناسی و تفاهم تبدیل کنیم.
ما نباید هیچ‌گاه در رفتارهای خود، آباد کردن کشورمان را فراموش و خدای ناکرده بخشی‌نگری کنیم. همه ما اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران صرف‌نظر از محل کار خود باید به هدف والای سازندگی کشورمان فکر کنیم. این روزها اخبار دردناکی را می‌شنویم که بیشترین متقاضیان مهاجرت به استرالیا هموطنان ما هستند که گاه مظلومانه در دریاها غرق شده و جان خود را از دست می‌دهند. چرا کشورمان با این همه منابع و قرار گرفتن در یک چهارراه استراتژیک، مشکلاتی دارد که هموطنان به خصوص نخبگان را به مهاجرت وادار می‌کند؟ باید تک تک از خود بپرسیم برای کشورمان چکار کرده‌ایم و برای ساختن کشور از خود و حرفه خود شروع کنیم نه از دیگران.
*عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و عضو جامعه حسابداران رسمی انگلستان

منبع : دنياي اقتصاد


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.