نرم افزارحسابداری صدگان

بورس: هر ماه ۱۲ درصد سود

0 697

حسابداراپ

بازار سهام پس از يك دوره استراحت كوتاه، بار ديگر در كانون توجه قرار گرفت تا با ثبت رشد ۶/۳ درصدي در اين هفته شاخص كل به قله ۵۶ هزار واحدي برسد. به اين ترتيب بازدهي بورس از ابتداي سال‌جاري تاكنون به مرز ۴۸ درصد، به طور ميانگين در هر ماه ۱۲ درصد، رسيد تا همچنان لقب جذاب‌ترين بازار سرمايه‌گذاري در سال ۹۲ به نام «سهام» ثبت شود.


پندار سیستم

دریافت گزارش‌هاي سه‌ماهه عملکرد شرکت‌ها و برگزاری آخرین مجامع بورسی دو اتفاق مهمی بودند كه در تصميم نهايي سرمایه‌گذاران از وضعیت صنایع مختلف تاثيرگذار بودند. با اين حال با برگزاری تعداد زیادی از مجامع سالانه، سرانجام پرونده بررسی عملکرد مالی بخش عمده‌ای از شرکت‌های بورسی، اما اين بار با شرايط نسبتا پربار به لحاظ تقسیم سودهای نقدی، به طور رسمی بسته شد. البته گزارش عملکرد سه ماهه شرکت‌های بورسی در میانه هفته روی سایت اطلاع‌رسانی بورس (کدال) قرار گرفت كه بررسی اولیه نشان از سمت‌و‌سوی متفاوت اطلاعیه‌ها داشت. در همين حال همگام با تشديد تقاضای خرید سهام، به نظر مي‌رسد برنامه عرضه‌های اولیه بار دیگر در دستور کار قرار گرفته و از قرار معلوم، سهام پتروشیمی جم در فرابورس نخستین میهمان جدید بازار سرمایه در مرداد ماه خواهد بود.
بورس: هر ماه ۱۲ درصد سود
گروه بورس- شروین شهریاری: بازار سهام پس از یک استراحت بسیار کوتاه بار دیگر به مدار رونق بازگشت و با ثبت رشد ۶/۳ درصدی در اين هفته قله ۵۶ هزار واحدی شاخص کل را هم پشت سر گذاشت. به این ترتیب بازدهی بورس از ابتدای سال به مرز ۴۸ درصد رسید تا کماکان عنوان «جذاب ترین بازار سرمایه‌گذاری در سال ۹۲» به نام «سهام» رقم بخورد. در این هفته فعالان بازار همچنین شاهد دریافت گزارش‌هاي سه ماهه عملکرد شرکت‌ها و برگزاری آخرین مجامع بورسی بودند که این دو اتفاق تاثیرات مهمی در ارزیابی سرمایه‌گذاران از وضعیت صنایع مختلف داشت. در همین حال، همگام با تشدید تقاضای خرید سهام، برنامه عرضه‌های اولیه بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است و از قرار معلوم، سهام پتروشیمی جم در فرابورس نخستین میهمان جدید بازار سرمایه در مرداد ماه خواهد بود.
روی خوش سکه در پتروشیمی‌ها
افزایش قیمت کود اوره داخلی از مطالبات مکرر و سنواتی تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی بوده که در نهایت در هفته جاری رنگ واقعیت به خود گرفت. به این ترتیب با ابلاغ تصمیم نمایندگان ویژه ريیس‌جمهور، قیمت فروش کود اوره داخلی با ۷۵ درصد افزایش از ۳۵۰ تومان در هر کیلو به محدوده ۶۲۰ تومان افزایش یافت. شرکت‌های پتروشیمی بلافاصله با اعلام تاثیر این مساله‌ بر سودآوری خود از امکان تعدیل ۱۰ تا ۱۵ درصدی EPS پس از اجرایی شدن این مصوبه خبر دادند.  نکته جالب در این میان ارتباط موضوع با افزایش قیمت خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی است؛ زيرا پیش از این یک مرجع دیگر دولتی یعنی ستاد تدابیر ویژه اقتصادی قیمت ۱۳ سنتی هر متر مکعب گاز و تسویه به صورت ارزی برای صادرکنندگان و با نرخ اتاق مبادلاتی برای فروشندگان داخلی را تصویب کرده بود. تا پیش از این، مدیران پتروشیمی عنوان می‌کردند که در صورت افزایش قیمت خوراک مصرفی، باید قیمت فروش اوره داخلی نیز افزایش یابد و تنها در این صورت شرکت‌ها به افزایش نرخ خوراک تن در می‌دهند. حال با وجود آنکه یک وجه قضیه (افزایش قیمت اوره) تا اندازه‌ای محقق شده اما کماکان در پیش‌بینی‌های شرکت‌های پتروشیمی نرخ گاز ۷۰ تومانی به عنوان قیمت خوراک درج شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد شرکت‌های این صنعت به منظور حفظ قدرت چانه‌زنی خود در مذاکرات مربوط به نرخ خوراک، کماکان حاضر به تعدیل هزینه گاز در پیش‌بینی‌های بودجه‌ای خود نشده‌اند. با این حال، با توجه به مجموع اتفاقات روی داده افزایش قیمت اخیر اوره را احتمالا باید در راستای افزایش قیمت خوراک گازی تفسیر کرد هر چند که در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی با تکیه بر رشد درآمدها از پذیرش افزایش نرخ خوراک و انعکاس آن در پیش‌بینی سودآوری خود امتناع کرده‌اند.
گزارش‌هاي سه ماهه چگونه بود؟
گزارش عملکرد سه ماهه شرکت‌های بورسی به سنت گذشته در مقیاس گسترده‌ای در میانه این هفته بر روی سایت اطلاع‌رسانی بورس (کدال) قرار گرفت. بررسی اولیه گزارش‌هاي مزبور از سمت و سوی متفاوت اطلاعیه‌ها حکایت دارد.
در گروه سنگ‌آهن، شرکت‌ها با عنایت به نامشخص بودن تکلیف پرداخت بهره مالکانه از تعدیل مثبت معنادار بودجه‌های خود امتناع کرده‌اند تا تکلیف این مساله‌ مهم روشن‌تر شود. پتروشیمی‌ها اما گزارش‌هاي خود را با جسارت بیشتری به بازار اعلام کردند که این مساله‌ منجر به رشد دسته‌جمعی قیمت سهام این گروه و مالکان عمده آنها شد. بانک‌ها نیز بر خلاف انتظار بازار گزارش‌هاي کاملا متعارف و عادی با پوشش‌های معمول را اعلام کردند تا وضعیت کنونی، کماکان متفاوت از خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود چشم انداز سودآوری آنها باشد. در گروه فلزی، ملی مس با احتیاط زیادی گزارش سه ماهه را اعلام کرد و به تعدیل ۵ درصد پیش‌بینی سود بسنده کرد. کارشناسان انتظار یک تعدیل مثبت ۲۵ درصدی دیگر برای «فملی» در صورت ثبات شرایط تا پایان سال مالی را دارند. در میان داروسازان، تولیدکنندگان داروهای عمومی و پرتیراژ (نظیر جابر، سبحان، البرز و …) عملکرد بهتری را نسبت به تولیدکنندگان داروهای خاص به ثبت رساندند. در نهایت، سیمانی‌ها هم گزارش‌هاي مناسب را به سهامداران مخابره کردند و با توجه به اعمال افزایش نرخ محصولات داخلی از نیمه دوم فصل بهار، راه را برای اعمال تعدیلات مثبت بیشتر در گزارش‌هاي میان دوره‌ای آتی باز گذاشتند.
آخرین مجامع سال ۹۱
با برگزاری تعداد زیادی از مجامع سالانه در دقیقه ۹۰، سرانجام پرونده بررسی عملکرد مالی سالانه بخش عمده‌ای از شرکت‌های بورسی به طور رسمی بسته شد. در همین راستا، در مجمع نفت بهران ۲۶۸ تومان سود نقدی بین سهامداران توزیع شد. در این جلسه همچنین از امکان عطف به ما سبق شدن افزایش قیمت خوراک به ابتدای سال ۹۱ سخن گفته شد که البته هنوز به مرحله قطعی نرسیده است. در این مجمع بر تعدیل مثبت پیش بینی سود سال ۹۲ «شبهرن» قبل از بازگشایی نماد نیز تاکید شد. در مجمع بانک تجارت، محوریت بحث‌ها باز هم به موضوع تراز ارزی اختصاص داشت. در این باره عنوان شد که هر چند بانک تجارت واجد تراز ارزی مثبت مطلوبی است اما بخش مهمی از ارزهای خارج کشور در حال حاضر به دلیل مشکلات تحریم قابل دسترس و جابه‌جا‌یی نیست. در این باره همچنین میزان تعدیل احتمالی سود سال ۹۲ «وتجارت» در محدوده ۱۰ تا ۱۵ تومان برآورد شد که البته تحقق آن منوط به نظر مساعد بانک مرکزی به منظور شناسایی سود تراز ارزی مثبت است که نتیجه آن تا زمان ارسال گزارش شش ماهه مشخص خواهد شد. در مجمع معادن و فلزات نیز با اصرار سهامدار عمده (صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد) ۱۰۰۰ ریال سود نقدی بین سهامداران توزیع شد. با عنایت به افزایش سرمایه از محل مطالبات شرکت‌های زیر مجموعه «ومعادن» (شامل ملی مس، چادرملو و صبا نور) شرکت با دشواری‌هایی جهت تامین منابع تقسیم سود مزبور مواجه خواهد شد. در آخرین مجمع سال هم که به نام ایرالکو رقم خورد، اعتراضات سهامداران در خصوص اطلاع‌رسانی و شفافیت شرکت مطرح شد.
در این مجمع جهش سودآوری عملیاتی «فایرا» به اطلاع سهامداران رسید. با این وجود، در حالی که شرکت موفق به کسب سود عملیاتی بیش از ۲۰۰ میلیارد تومانی شده بود، زیان تسعیر ارز (ناشی از شناسایی کلیه بدهی‌های ارزی با نرخ اتاق مبادله‌ای) و هزینه‌های مالی باعث کاهش سود سال ۹۱ ایرالکو تا سطح ۴۷ میلیارد تومان شده است. به اين ترتیب پرونده مجامع پرشمار شرکت‌های بورسی در چهار ماه نخست سال ۹۲ بسته شد تا در یکی از پر‌رونق‌ترین دوره‌های فعالیت بورس، سهامداران شاهد مجامعی مناسب و نسبتا پربار به لحاظ تقسیم سودهای نقدی باشند.


منبع : دنیای اقتصاد


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.