نرم افزارحسابداری صدگان

انتخاب اصلح براي عضويت در شوراي عالي «جامعه»

0 643

حسابداراپ

هوشنگ نادريان

پندار سیستم

با نزديك شدن به زمان انتخابات شوراي عالي جامعه حسابداران رسمي كه مهم‌ترين و تاثير‌گذارترين ركن آن است، براي اعضاي جامعه كه حضور در انتخابات را هم حق قانوني و هم تكليف براي خود مي‌دانند، دغدغه انتخاب اصلح مطرح مي‌شود، اينجانب برحسب حضور در ۴ دوره شوراي عالي، تجارب خود را در اين زمينه در اختيار همكاران محترم قرار مي‌دهم، اميد است كه مفيد فايده باشد:


هدف از تشكيل جامعه طبق اساسنامه تنظيم امور و اعتلاي حرفه حسابداري و حسابرسي در كشور و نظارت حرفه‌اي بر كار حسابداران رسمي است. عبارت‌هاي «تنظيم امور»، «اعتلاي حرفه» و «نظارت حرفه‌اي» عناوين مسووليت آوري است كه اساسنامه آنها را از طرق «تشكل جامعه»، «بهبود و گسترش خدمات حرفه‌اي»، «بالا بردن دانش تخصصي حسابداران رسمي»، «حمايت از حقوق حرفه‌اي اعضا» و «برقراري ارتباط بين اعضا و با موسسات و تشكل‌هاي حرفه‌اي منطقه و بين‌المللي» تعريف كرده است، با تامل راهبردهاي يادشده معيارهاي مناسبي به شرح زير به منظور تشخيص اصلح مي‌توان استنتاج كرد:
– اعضاي شوراي عالي بايد تفكر راهبردي و بلند مدت نسبت به «تنظيم امور» جامعه داشته باشند.
– اين افراد بايد به «تعالي حرفه‌اي» معتقد و پايبند باشند و با توجه به نقش مهم نظارت حرفه‌اي در تحكيم جايگاه حرفه بايد هم عملكرد مبتني بر تمكين به نظارت حرفه‌اي را داشته و هم انگيزه و توانايي اعمال نظارت دقيق و جامع بر عملكرد حرفه‌اي اعضا را دارا باشند.
– «تشكل جامعه» نياز به افراد مدير و مدبر با روحيه كار دسته جمعي دارد.
– «بهبود و گسترش خدمات حرفه‌اي» مستلزم شناخت دقيق از ذي‌نفعان، نيازها و انتظارات آنان و شناخت كافي از وضعيت حرفه در دنيا و تنوع و تكثر خدمات حرفه‌اي دارد.
– عضوي كه مي‌خواهد مسووليت «بالابردن دانش تخصصي» جامعه را به عهده گيرد خود بايد ضمن اعتقاد به ضرورت موضوع و تخصيص منابع كافي براي تحقق امر از دانش و تخصص بالايي برخوردار و مشرف به علوم روز حرفه باشد.
– «حمايت از حقوق حرفه‌اي» اعضا مستلزم اعتقاد راسخ به جايگاه حرفه و توان برقراري ارتباط سازنده با اركان و مسوولان مربوطه نظام و پيگيري مستمر و پايمردي در راستاي اعاده حقوق اعضاي جامعه است.
– «برقراري ارتباط بين اعضا و با موسسات و تشكل‌هاي حرفه‌اي منطقه و بين‌المللي» نيز نيازمند باور به نگاه بلند مدت در ضرورت تجهيز جامعه به تكنولوژي روز و ايفاي نقش بين‌المللي براي جامعه حسابداران رسمي كشور است.
اگر به معيار‌هاي بالا كه برگرفته از مفاد اساسنامه جامعه است، معيارهاي شرايط داوطلبان عضويت شوراي عالي در اساسنامه را نيز اضافه كنيم كه عبارتند از: « وفاداري به قانون اساسي و تابعيت ايراني»، «نداشتن محكوميت كيفري موثر»، «نداشتن سوابق سوءحرفه‌اي، مالي و اداري»، «داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه كار در سطح مديريت» و «حسن شهرت و تعهد عملي به احكام دين مبين اسلام»، مي‌توان اينگونه استنتاج كرد كه وظيفه اعضاي جامعه در شناخت افراد اصلح براي انجام وظيفه نمايندگي از طرف آنها، وظيفه‌اي خطير بوده و هر‌گونه غفلت از اين مهم موجب ايجاد مشكلات جدي براي آينده جامعه خواهد شد. هر راي اعضا در صورتي كه بي‌توجه به شرايط و مقتضيات اين مسووليت مهم باشد، عملا آينده جامعه را با مخاطرات جدي مواجه خواهد كرد. با توجه به مطالب پيش‌گفته در كنار شرايط مطروحه در اساسنامه، مي‌توان ويژگي‌هاي اشخاص اصلي براي تصدي در شوراي عالي جامعه را به شرح ذيل جمع‌بندي كرد:
۱-افراد با نگاه راهبردي و بلندمدت و الهام‌بخش و داراي طرح و ايده براي رشد و اعتلاي حرفه باشند.
۲-با توجه به اهميت اخلاق در حرفه، واقعا در عملكرد حرفه‌اي خود فردي ارزش مدار، قانون گرا و متعهد به رعايت اخلاق حرفه‌اي باشند.
۳-افرادي بايد در شوراي عالي حضور يابند كه با شخصيت‌شان به جامعه وزن بدهند نه آنكه از جايگاه جامعه براي كسب وجاهت براي خود استفاده كنند.
۴-داراي روحيه مسووليت‌پذيري اجتماعي براي آينده پايدار جامعه حسابداران رسمي بوده و توانايي ارزيابي و اولويت‌بندي مسائل و نيز توان برقراري ارتباط با مراجع مربوطه را دارا بوده و از حاشيه‌سازي پرهيز كنند.
۵-افرادي معقول، انعطاف‌پذير و داراي نگاهي همه جانبه به مسائل باشند، زيرا افراط گرايي و يك جانبه‌گرايي موقعيت جامعه را متزلزل مي‌سازد.
۶-توجه و هوشياري به نيازها و انتظارات ذي‌نفعان و ارزش افزايي براي آنان از الزامات كار در سطح شوراي عالي است.
۷-مشوق توسعه خلاقيت و حامي تبديل  ايده‌هاي جديد به عمل بوده و تجهيز جامعه به فن آوري‌هاي روز، رفع عقب‌ماندگي‌ها و ترغيب نوآوري را پشتيباني كنند.
۸-فساد ستيز بوده و به مسائلي كه شأن و جايگاه جامعه حرفه‌اي را تنزل مي‌دهد، حساسيت نشان دهند و به منظور اصلاح ناراستي‌ها تلاش مستمر و وافر كنند.
۹-توان جلب مشاركت اعضا و ايجاد شراكت‌هاي راهبردي با ساير افراد موثر در امور حرفه را داشته باشند.
و به طور خلاصه مدير، مدبر، ژرف انديش، درستكار، قابل اعتماد و داراي‌ توان كار در سطح حساس‌ترين ركن جامعه باشند.
*عضو شوراي عالي جامعه حسابداران رسمي ايران

منبع : دنیای اقتصاد


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.