- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

نحوه محاسبه ماليات عملكرد مشاوران املاك

سازمان امور مالياتي شهر تهران در نامه‌اي به اتحاديه مشاوران املاك شرايط محاسبه و پرداخت ماليات عملكرد مشاوران املاك را ابلاغ كرد. در اين نامه با اشاره به تسهيلات در نظر گرفته شده براي مودياني كه سر موقع نسبت به پرداخت ماليات از طريق خوداظهاري اقدام مي‌كنند، بابت تاخير در ارائه اظهارنامه‌ها نيز هشدار داده شده است.


متن نامه به شرح زير است:
۱- مطابق ماده ۱۰۱ قانون ماليات‌هاي مستقيم [1] و تبصره ۲ ذيل ماده ۱۱۹ قانون برنامه پنج ساله برنامه پنجم (۱۳۹۴-۱۳۹۰) شرط بهره‌مندي از ۶۶.۰۰۰.۰۰۰ ريال معافيت درآمد مشمول ماليات سالانه سال ۱۳۹۱ و به تبع آن معاف شدن مودي از پرداخت ۱۱.۷۰۰.۰۰۰ ريال ماليات متعلق به معافيت مزبور، تسليم اظهارنامه مالياتي سال ۱۳۹۱ تا پايان تيرماه سال جاري مي‌باشد.
۲- لازم به يادآوري است با توجه به اينكه در بند ۷ دستورالعمل خوداظهاري [2]۱۵ درصد جهت انتخاب موديان نمونه عنوان شده، لذا نظر به اينكه لفظ حداكثر ۱۵ درصد منظور شده است اين درصد براي مشمولان بندهاي الف، ب و ج موضوع ماده ۹۵ قانون ماليات‌هاي مستقيم [1] قابل تغيير و تعديل خواهد بود كه با رعايت ضوابط و مقررات قانوني و وضعيت و شرايط اظهارنامه تسليمي موديان مربوطه تصميمات لازم در اين خصوص از سوي سازمان امور مالياتي كشور اتخاذ خواهد شد.
۳- حسب تجويز ماده ۹۷ و معطوفا به تبصره ۴ ذيل ماده ۱۰۰ قانون ماليات‌هاي مستقيم [1] چنانچه مودي از تسليم اظهارنامه مالياتي تا پايان تيرماه ۱۳۹۲ خودداري يا از تسليم اظهارنامه در چارچوب دستورالعمل مذکور خودداری نمایند پرونده مالیاتی سال ۱۳۹۱ آنان توسط ممیزین مالیاتی از طریق علی‌الراس رسیدگی خواهد شد.
۴- سازمان امور مالیاتی کشور بنا به اختیار حاصل از ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم [3] با درخواست بخشودگی تمام یا بخشی از جرائم مالیاتی موضوع مواد ۱۹۰-۱۹۲-۱۹۳ مودیانی موافقت خواهد نمود که تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۲ اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۱ خود را با رعایت شرایط مقرر در دستورالعمل خود اظهاری تسلیم نمایند.
بنابراین با عنایت به مطالب فوق، اقتضا دارد برای حفظ  حقوق و آگاهی آنان از مقررات موضوعه قبل از انقضای فرجه قانونی برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی فردفرد اعضای محترم آن اتحادیه را از مراتب فوق آگاه و آنان را رهنمود فرمایند برای بهره‌مندی از تسهیلات مقرر در دستورالعمل پیش گفته اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۱ خود را در چارچوب دستورالعمل یاد شده تنظیم و تا پایان تیرماه ۱۳۹۲ به واحد مالیاتی ذی‌ربط تسلیم و نسبت به پرداخت مالیات حقه دولت اقدام نمایند.


منبع : دنياي اقتصاد