- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ضرورت حضور نسل جدید در شورای عالی «جامعه»

 

دکترموسی بزرگ اصل *
هر تغییری در جامعه حسابداران رسمی ایران باید از شورای عالی جامعه آغاز شود و تغییر عملی بدون تغییر شیوه تفکر و ترکیب شورای عالی غیرممکن است.


نتیجه ترکیب شورای عالی در دوره‌های اول تا چهارم همین وضعیتی است که الان مبتلای آن هستیم. بنابراين شورای عالی باید نوسازی شود و به دور از فضاسازی‌های صنفی، اعضای دلسوز و حرفه‌ای وارد میدان شوند و با شجاعت و عقلانیت برای دستیابی به اهداف حرفه حرکت کنند. در شورای جدید لازم است نسل جوان‌تر حضور پررنگ‌تری داشته باشند. بنده به عنوان جوان‌ترین عضو شورای عالی از مرز ۴۳ سال عبور کرده‌ام و این خود مبین انتخاب نامتعادل اعضای شورای عالی است. اعتدال باید از همه جهات باشد.

ترکیب سنی متعادل شورای عالی، خود یک شاخص مهم از سلامت یک حرفه و بلوغ فکری آن است. ترکیب سنی بالا یا پایین هر دو نامناسب است و باید از این آفت‌های مخرب جلوگیری کرد. نسل جوان باید ضمن حفظ حرمت افراد سالم حرفه‌ای که تجربه‌های گرانبهایی دارند، بت‌های ساختگی در حرفه را بشکنند و کسانی را که نماد انحصار، صنفی‌گری و تفکر بسته هستند از گردونه سیاستگذاری‌های حرفه‌ کنار بگذارند. این کار شدنی است اما باید ریسک کرد و با شجاعت و به دور از هیجان و بی‌حرمتی قدم در این راه ماندگار گذاشت.

یکی از تغییرات مهم اساسنامه جدید جامعه حسابداران رسمی ایران که توسط دولت انجام شده است اما متاسفانه با مخالفت اکثریت مطلق اعضاي شورای عالی دوره چهارم مواجه شد، محدود کردن دوره عضویت در شورای عالی به حداکثر سه دوره است. در صورتی که اگر کسی توان خاصی داشته باشد می‌تواند در ۹ سال آن را مطرح کند و برای کاربردی شدن آن تلاش کند. حال که فرصت حضور اعضای جدید فراهم شده است تلاش کنیم یک ترکیب متعادل و حرفه‌ای با حضور اعضای جوان حرفه شکل بگیرد و زمینه برای تغییر ساختار جامعه حسابداران رسمی ایران فراهم شود.

*عضو جامعه حسابداران رسمی ایران

منبع : دنياي اقتصاد