نرم افزارحسابداری صدگان

سازمان مالیاتی ۸۰ درصد اظهارنامه‌‌ها را نپذیرفت/ اصناف ضرورتی برای تفاهم ندیدند

0 502

حسابداراپ

 

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار گفت: وقتی سازمان امور مالیاتی ۸۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی سال قبل را قبول نکرده و برای آنها برگ تشخیص و مالیات علی‌الرأس وضع کرده، اصناف هم ضرورتی به تفاهم‌نامه ندیدند.


محمدرضا جعفریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاري فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا اینکه گفته می‌شود چون آخر کار دولت فعلی است، اصناف با سازمان مالیاتی در مذاکره برای مالیات عملکرد ۹۱ توافق نکرده‌اند، گفت: نه این گونه نیست، بلکه بر اساس تبصره ۵ ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم از سال ۶۴ تاکنون هر ساله توافق مالیاتی انجام می‌شد و چون امسال خواسته‌های سازمان امور مالیاتی و وعده‌های آن عملیاتی نشد و توافق‌نامه سال ۹۰ با اصناف به طور کامل محقق نشد، بنابراین توافقی بین اصناف و سازمان مالیاتی اجرا نشد.

*بیشترین قصور از جانب سازمان امور مالیاتی است

جعفریان گفت: گرچه هم اصناف و هم سازمان امور مالیاتی تلاش کرده‌اند، اما متأسفانه بیشترین قصور از جانب سازمان امور مالیاتی انجام شد و باعث شد عملکرد سازمان مالیاتی در سال گذشته با عدم اطمینان اصناف روبرو شود.

*۸۰ درصد اظهارنامه‌ها قبول نشد و علی‌الراس شد

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار تأکید کرد: نزدیک به ۸۰ درصد اظهارنامه‌های گرفته شده توسط سازمان امور مالیاتی چه آنهایی که توافق کرده‌ و آنهایی که توافق نکرده بودند، مشمول مالیات علی‌الرأس شده و ارقام عجیب و غریب برای مالیات آنها از طریق برگ تشخیص مالیات ارائه شده است و فقط ۲۰ درصد از اظهارنامه‌های ارائه شده توسط اصناف مورد موافقت سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

جعفریان گفت: توافقی که اصناف در سال قبل با سازمان امور مالیاتی انجام داد، حاصل نشده بنابراین سه‌شنبه هفته گذشته سازمان امور مالیاتی در دستور‌العمل داخلی که به ادارات سازمان مالیاتی ارائه کرده بود، اعلام کرده است اصناف چگونه اظهارنامه سود و زیان و درآمد سال ۹۱ خود را ارائه کنند و بین ۱۲ تا ۱۶ درصد نسبت به مالیات سال ۹۰ افزایش داده و به عنوان مالیات سال ۹۱ در بخش عملکرد اظهار ‌کنند.

وی گفت: سازمان مالیاتی همچنین در این بخشنامه داخلی اعلام کرده برای کسانی که برگ تشخیص مالیات صادر شده از آن رقم تشخیص که معمولا چندین برابر مالیات اظهار شده است، ۱۰ درصد کم کرده و به عنوان مالیات عملکرد سال ۹۱ خود اظهار کنند.

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار تأکید کرد: سازمان مالیاتی می‌گوید از مالیات برگ تشخیص که برای آنها صادر شده، مثلا اگر A مقدار مالیات به صورت علی‌الرأس تشخیص داده شده است، آنها برای سال ۹۱ رقم A منهای ۱۰ درصد را به عنوان مالیات عملکرد سال ۹۱ اظهار کنند، اما سؤال این است همین مقدار A مجهول است و چگونه می‌توان توافق را بر یک رقم مجهول و مبهم انجام داد.

وی تأکید کرد: بر اساس ماده ۱۵۶ قانون مالیات مستقیم اگر برگ تشخیص برای کسی صادر شد، باید تا ۳۱ تیر ماه آن را ارائه کرده و حداکثر ۳ ماه بعد از آن تکلیف مشخص و به مؤدی ابلاغ شود، یعنی برگ تشخیص مالیات حداکثر تا ۳۱ تیر ماه سال جاری ارائه شده و گزارش‌ها و برگ تشخیص برای مؤدی صادر شود، در غیر این صورت اظهارنامه مالیات دهنده به عنوان رقم مورد تأیید سازمان امور مالیاتی باید برابر قانون پذیرفته شود.

جعفریان در مورد برگ تشخیص مالیاتی گفت: باید تا مهرماه سال قبل برگ تشخیص به مؤدی داده می‌شد و در صورتی که اظهارنامه ارائه کرده باشد، این برگ تشخیص به او ابلاغ می‌شد، در غیر این صورت برابر قانون مرور زمان برای مالیات ۵ سال است، یعنی تا ۵ سال ممیز مالیاتی می‌تواند برگ تشخیص را برای فعال اقتصادی صادر کند.

وی در مورد اینکه آیا اصناف با پایان یافتن دوره دولت، سازمان امور مالیاتی را تحویل نگرفته‌اند، گفت: این گونه نیست، اصناف همیشه دنبال این بودند توافق زودتر انجام شود و مالیات را در چارچوب قانون ارائه کنند، اگر مالیات بر اساس تبصره ۵ ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم وصول شود، حتی یک ریال برای دولت هزینه برای وصول مالیات نخواهد داشت، اما اگر توافق نشود، برای وصول مالیات مندرج در برگ تشخیص بین ۳۶ تا ۶۰ ماه طول می‌کشد، تا از طریق هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر و حل اختلاف و نیز دادستان‌های مالیاتی و از طریق دادگاه آن مالیات را وصول کند.

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در مورد اینکه گفته می‌شود، اصناف در سال ۹۱ درآمد و سود کسب کرده و از آن لذت برده و حتی سفر انجام داده‌اند و اکنون که می‌خواهند مالیات بدهند، پای میز مذاکره هم نمی‌آیند و ناز می‌کنند، گفت: این گونه نیست، شاید برای برخی از اصناف این گونه باشد، اما به طور کلی این طور درست نیست، قانون مشخص کرده سال مالی اصناف از اول فروردین تا ۳۰ اسفند ماه هر سال خواهد بود و به مؤدی مالیات اجازه داده تا ۴ ماه بعد از سال مالی درآمد و سود خود را اظهار کرده و اظهارنامه بدهد.

*اصناف طبق قانون تا ۳۱ تیر اظهارنامه می‌دهند

جعفریان گفت: اینکه گفته شود اصناف در سال ۹۱ سود برده و تفریحات انجام داده، این مبنای حقوقی ندارد، چون نمایندگان مجلس تصویب کردند و در همه دنیا نیز این گونه است، بعد از پایان سال مالی اظهارنامه مالیات ارائه می‌شود.

وی گفت: در مورد اصناف توزیعی ممکن است، بعضا مصداق داشته باشد، اما در مورد اصناف تولیدی واقعا مشکل دارند، چون قدرت خرید مردم پایین آمده و آنها سود آنچنانی نداشته‌‌اند.

*صاحبان درآمد بزرگ را مشخص کنید

جعفریان گفت: وقتی گفته می‌شود اصناف، ذهن مردم به مغازه‌های کنار خیابان می‌رود، اما آنهایی که درآمدهای آنچنانی در خانه‌های آپارتمانی دارند و از طریق موبایل درآمدهای کلان به دست می‌آورند، سازمان مالیاتی اگر راست می‌گوید، آنها را شناسایی و مالیات از آنها بگیرد، نه کسی که مغازه و تابلو دارد.

توان مالیاتی کشور بالاتر از ۴۵ هزار میلیارد تومان است

وی گفت: تأکید می‌کنم توانمندی مالیاتی کشور با توجه به نقدینگی موجود و ظرفیت کشور بیشتر از ۴۵ هزار میلیارد تومان مد نظر قانون بودجه است، چون هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی توان مالیاتی بیشتر از این حرف‌ها است.

جعفریان افزود: هنوز ۸۰ درصد اقتصاد کشور دست دولت است و اگر خصوصی‌سازی انجام شده از سازمان دولتی به یک سازمان شبهه دولتی دیگر منتقل شده و باید مالیات آنها به درستی وصول شود.

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار افزود: همه باید مالیات بدهند و اصناف هم مالیات می‌‌دهند و همه کسانی که درآمد دارند و روی آسفالت راه می‌روند، باید مالیات بدهند.

* بخشنامه‌ای در کشوی میز مدیران

اما روش مالیات گرفتن اصولی دارد که قانون‌گذار تعریف کرده است، اما سازمان امور مالیاتی متأسفانه دستور‌العمل مالیاتی را به اطلاع مردم نمی‌رساند و بخشنامه در کشو میزهای مدیران جابجا می‌شود، بلکه به اصناف گفته می‌شود از طریق اینترنت اطلاع پیدا کنید که چگونه مالیات بدهید و این به هیچ وجه صحیح نیست.

*اگر درآمد مشخص باشد، مذاکره لازم نیست

جعفریان در مورد اینکه اگر درآمد اصناف مشخص باشد، چه نیازی به مذاکره دارد، گفت: مذاکره اشکال ندارد، حتی در مورد کارگران هم قانون هر سال نماینده کارگران و کارفرمایان را در شورای عالی کار گرد هم جمع می‌کند و دستمزد بر اساس مذاکره تعیین می‌کنند، دستمزد کارگران مثلا ۲۰ درصد اضافه شود و مذاکره در همه جا خوب است.

وی تأکید کرد: اگر قانون همه را مکلف کرده، دفتر و حساب و کتاب داشته باشند، باید به صورت صحیح اجرا شود و اگر اصناف دفتر و حساب و کتاب ارائه کنند، مذاکره‌ای در میان نخواهد بود و چون دفتر ندارند، بنابر این مذاکره می‌شود.

وی گفت: مشمولان بند «ج» ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم می‌گوید اگر اصناف دفاتر حساب و کتاب داشته باشند، به نفع آنها است، اما عده‌ای هستند، در  آپارتمان‌ها بدون تابلو و تنها با تلفن درآمد کلانی دارند و مالیات هم نمی‌‌دهند.

جعفریان گفت: وقتی من به عنوان شهروند مالیات می‌دهم، انتظار دارم، سهم من از هزینه درمان به حداقل ممکن برسد، اما برای گرفتن یک عکس MRI مجبورم کل هزینه صد هزار تومانی را بپردازم. سؤال از دولت این است پس اینکه گفته می‌شود سهم مردم از هزینه سلامت حداکثر ۳۰ درصد باشد، کجا رفته است، آیا مردم مالیات نمی‌دهند.

وی گفت: مردم همیشه حماسه درست می‌کنند و حال نوبت دولت است که حماسه اقتصادی و خدمت‌رسانی برای مردم داشته باشد.

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در مورد اینکه معاون سازمان مالیاتی گفته سهم اصناف از اقتصاد ۳۶ درصد و سهم انها از مالیات ۸ درصد است، گفت: این آمار درست نیست و بخش خصوصی اصناف حداکثر ۱۷.۵ درصد از اقتصاد کشور را در اختیار دارند و ۸ درصد مالیات کشور از اصناف گرفته می‌شود، اما من هم می‌گویم توان مالیات‌دهی کشور بسیار بالاتر از رقم قانون بودجه است.

وی افزود: اگر دولت می‌خواهد درآمد اصناف شفاف شود، چرا دستگاه‌های پایانه فروش یا POS برای آنها فراهم نمی‌کند.

چرا طرح جامع مالیاتی اجرا نمی‌شود

جعفریان افزود: سؤال من به عنوان شهروند از رئیس سازمان مالیاتی این است طرح جامع مالیاتی به کجا رسید، من به عنوان شهروند از سازمان مالیاتی طلبکارم، آنها یک طرح تئوری از فرانسه خریده‌اند که بر اساس آن طرح جامع مالیاتی را اجرا کنند، اما این طرح به کجا رسید.

وی گفت: اصناف همیشه در خط مقدم بوده‌اند و همه ملت انتظار دارند هر کس درآمد دارد، باید مالیات بدهد، اما گاهی قانون بعضی افراد را معاف می‌کند، مثلا می‌گوید درآمد سالانه تا  ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معاف از مالیات است.

جعفریان در مورد اینکه دولت در برابر اصناف طلافروش و آهن‌فروش در مالیات بر ارزش افزوده عقب‌نشینی کرده و این باعث شده در مذاکرات اصناف با سازمان‌ مالیاتی هم آنها عقب‌نشینی کنند، گفت: وقتی قانون مالیات ارزش افزوده در سال ۸۷ تصویب شد، انتظار داشتیم آب رفته را به جوی برگردانند و درآمد مالیاتی اضافه شود، اما در ماده  ۷۲ قانون نظام صنفی مقرر شده دستگاه پایانه فروش برای اصناف قرار داده شود.

*دستگاه پایانه فروش از ۵۰۰ هزار به ۷ میلیون تومان رسیده است

جعفریان گفت: قیمت هر دستگاه پایانه فروش قبلا ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بود و امروز حدود ۷ میلیون تومان شده است، آیا دولت برای اصناف وام در نظر گرفته و یا برای آنها بن‌هایی قرار داده است که دستگاه پایانه فروش را نصب کنند و درآمد آنها مشخص شود.

جعفریان گفت: دولت باید بسترسازی کند و آنگاه انتظار افزایش مالیات داشته باشد.

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار افزود: سازمان مالیاتی اعلام کرده ۱۰ صنف جدید تا ۳۱ خرداد مجهز به پایانه مکانیزه فروش شوند، اما نرم‌افزار لازم را به آنها نداده و هر کس بر اساس سلیقه خود برنامه مورد نظر خود را تهیه و نصب کرده است در حالی که باید دولت همه این اصناف را به دستگاه پایانه فروش مجهز کند و درآمد آنها به طور مشخص شفاف شود.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.