نرم افزارحسابداری صدگان

سازمان مالیاتی بازهم به طلافرشان مهلت داد/ صدور فاکتور‌های ۳ برگی تا شهریور تمدید شد.

0 979

حسابداراپ

 درحالی برای چهارمین بار مهلت صدور فاکتورهای سه برگی توسط طلا فروشان از سوی سازمان مالیاتی تمدید شد که این قانون باید از سال ۹۱ در صنف طلا و جواهر اجرا می شد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طبق قانون طلافروشان می بایست از سال قبل به منظور اجرای دقیق قانون مالیات بر ارزش افزوده صدور فاکتورهای ۳ برگی را در دستور کار خود قرار می دادند اما بنا به دلیل اختلاف بر سر اجرای این قانون سازمان مالیاتی چندین بار به طلا فروشان مهلت داد.

این قانون می بایست از اردیبهشت ماه امسال اجرایی می شد اما بازهم سازمان مالیاتی به طلا فروشان مهلت داد و مقرر شد طلا فروشان از اول تیرماه صدور فاکتور سه برگی را در دستور کار قرار دهند ولی محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از تصمیم جدید سازمان مالیاتی خبر داد و گفت: این مهلت تا شهریور ماه تمدید شده است.

کشتی آرای در همین گفت‌وگو اشاره‌ای به تاریخچه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در بازار طلا و جواهر داشت و گفت که از ابتدای سال ۹۱ طلا فروشان موظف به اجرای این قانون شدند اما چندین بار اجرای این قانون طبق درخواست صنف به تأخیر افتاد.

وی افزود: قرار بود از ابتدای تیرماه سال قبل صندوق‌های مکانیزه در طلا فروشی‌ها نصب و داد و ستدها در آن نرم افزار ثبت و فاکتور ۳ برگی توسط همین نرم افزار صادر شود.

به گفته رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، طبق مهلت سازمان مالیاتی قرار بود تا پایان اردیبهشت ماه امسال فرایند مذکور در طلافروشی‌ها اجرا شود اما تا آخر خرداد تمدید شد و به تازگی سازمان مالیاتی با صدور اطلاعیه‌ای این مهلت را تا پایان شهریور ماه تمدید کرده است.

به گزارش تسنیم، بنابراین نصب صندوق‌های مکانیزه و صدور فاکتورهای ۳ برگی تا پایان شهریور ماه امسال برای چندمین بار از سوی سازمان امور مالیاتی تمدید شد.

به منظور اجــرای دقیق تر قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای طلافروشی تغییراتی در نظام ســنتی صدور فاکتــور خود خواهند داد. این تغییرات در دو بخش ســه برگی شدن فاکتور و نصب صندوق مکانیزه فروش در این واحدهاست تا به این ترتیب سازمان امور مالیاتی بتواند به طور مکانیزه از میزان خرید و فروش طلا مطلع شده و این روند را شفاف کند.

بنابراین طلافروشان موظفند هم فاکتور سه برگی و در صورت نیاز فاکتور چاپی اســتاندارد صادر کرده و همچنین تمامی مشخصات هر معامله خود را در سامانه مکانیزه و نرم افزار موجود ثبت و هر سه ماه یک بار به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند.

در مرحله بعدی نیز قرار اســت تمامی فاکتورهای دســتی طلافروشان از میان رفته و آنان مانند برخی ســوپرمارکت ها فاکتور چاپی متحدالشــکل از ســوی صندوق صادر کنند. البته در کنار این معامــلات، آنها به طور برخط یا آنلاین مورد نظارت ســازمان امور مالیاتی قرار خواهند گرفت.

فاکتورهای ســه برگی موجود در طلافروشی ها که از این پس در کنار ســامانه رایانه ای، تســلیم ســازمان امور مالیاتی می شوند، شامل موادی از جمله تعیین نوع، وزن و قیمت دقیق کالای فروخته شــده، قیمت روز هر گرم طلا و اجرت ساخت، کدملی، کد اقتصادی ، شماره پروانه کسب و آدرس فروشنده، عوارض بر ارزش افزوده و تخفیــف احتمالی و میزان مالیات و همچنین مشخصات دقیق خریدار است.

این اقدام یکی از حلقه های مهم اجــرای قانون مالیات بــر ارزش افزوده در صنف طلا و جواهر است که با حاشیه ها و مقاومت های متعددی در سال های اخیر مواجه شده و تا تعطیل چندباره بازار طلا نیز کشیده شده است.

پندار سیستم

* دستورالعمل “مشخصات و نحوه دریافت اطلاعات” از سامانه های فروشگاهی

به گزارش تسنیم، علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور طی ماه‌های اخیر در خصوص الزام نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی توسط ۱۰ گروه از صاحبان مشاغل؛ دستورالعملی در خصوص مشخصات و نحوه دریافت اطلاعات از سامانه های فروشگاهی صادر کرد.

متن این دستورالعمل به این شرح است: با توجه به الزام صاحبان مشاغل به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۲، مؤدیان مشمول مکلفند سخت‌افزار و نرم‌افزار متناسب با نیاز واحد کسبی خود را انتخاب و حداکثر تا پایان اردیبهشت  سال مذکور ضمن نصب و راه اندازی سامانه فروشگاهی مراتب را به منظور استفاده از تسهیلات مقرر پیش بینی شده، با تکمیل برگ ثبت نام و اعلام نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی که در برگیرنده اطلاعات هویتی آنان، مشخصات سخت افزار و نرم افزار و همچنین مشخصات فروشنده سامانه فروشگاهی است، به اداره امور مالیاتی ذیربط اعلام کنند.

لازم به ذکر است مشخصات سخت افزار و نرم‌افزار مورد استفاده برابر آیین‌نامه اجرایی ماده (۷۱) قانون نظام صنفی اعلام شده توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت خواهد بود. بدیهی است نرم افزار مورد استفاده حداقل امکان ثبت خرید و فروش کالا، نگهداری موجودی کالا و ثبت هزینه ها و تولید فایل الکترونیکی را مطابق این دستورالعمل داشته باشد.

مؤدیان مشمول نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی که طی سال شروع به فعالیت می نمایند، حداکثر ظرف ۲ ماه از تاریخ شروع فعالیت، نسبت به نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی اقدام و مراتب را به شرح بنــد (۱) به ادارات امور مالیاتی مربوط اعلام کنند.

مؤدیانی که پس از موعد مقرر قانونی نسبت به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی اقدام می‌کنند، مکلفند مراتب را به شرح بند (۱) به اداره امور مالیاتی ذیربط اعلام کنند. بدیهی است این دسته از مؤدیان مشمول استفاده از مشوق ها و تسهیلات مقرر در قانون در آن سال نخواهند بود.

مؤدیان ملزم به استفاده از سامانه فروشگاهی، مکلف هستند از ابتدای سال ۱۳۹۲ همه خرید ها و فروش‌های خود را در سامانه فروشگاهی ثبت و نسبت به صدور الکترونیکی صورتحساب فروش مطابق فرم نمونه موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم و ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه مذکور اقدام کنند.

مؤدیان ملزم به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی از نظر انجام تکالیف به دو گروه به شرح ذیل تقسیم می شوند: الف) مؤدیان موضوع بند (ج) ماده (۹۵) قانون مالیات های مستقیم، مکلفند اطلاعات داده شده به سامانه های فروشگاهی را در فرم خلاصه وضعیت درآمد و هزینه موضوع ضوابط اجرایی بند (ج) ماده (۹۵) قانون مالیات های مستقیم ثبت و نگهداری نمایند و همراه اظهارنامه مالیاتی سالانه تحویل واحدهای مالیاتی نمایند.

ب) مؤدیان مشمول بندهای (الف) و (ب) ماده (۹۵) قانون مالیات های مستقیم مکلفند فایل الکترونیکی اطلاعات خرید و فروش خودرا در دوره زمانی تعیین شده طبق این دستورالعمل از طریق سایت WWW.TAX.GOV.IR برای سازمان ارسال یا لوح فشرده آن را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل کنند. (دوره های زمانی ارائه اطلاعات خرید و فروش به صورت فصلی (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) و از ابتدای سال ۱۳۹۲ حداکثر تا یک ماه بعد از پایان هر فصل است.)

در مواردی که بنا به عللی از جمله نقص فنی دستگاه امکان ثبت اطلاعات خرید و فروش از طریق سامانه فروشگاهی میسر نباشد، مؤدی مکلف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به رفع نقص اقدام و بلافاصله رویدادهای مالی مدت مذکور را در سامانه فروشگاهی ثبت کند. مؤدیان مشمول استفاده از سامانه‌های فروشگاهی، کماکان مکلف به رعایت سایر تکالیف قانونی از جمله نگهداری دفاتر روزنامه و کل و یا دفتر درآمد و هزینه هستند و موظفند حداقل هر ماه یکبار خلاصه عملیات داده شده به سامانه‌های فروشگاهی را در دفاتر قانونی حسب مورد ثبت کنند.

مؤدیان استفاده کننده از سامانه فروشگاهی به منظور تسهیل رسیدگی موظفند آیین‌نامه‌ها یا دستورالعمل‌های سامانه فروشگاهی و برنامه‌های آن و نحوه کار با نرم افزارهای مالی مورد استفاده را حسب درخواست مأموران مالیاتی در اختیار آنان قرار دهند.

در ادامه این دستورالعمل در خصوص ویژگی های فایل‌های الکترونیکی (اطلاعات خرید و فروش) ارسالی به سازمان امور مالیاتی کشور آمده است: مشخصات فایل الکترونیکی (اطلاعات خرید و فروش) سازمان و راهنمای اجرایی مربوط به تسلیم و ارسال الکترونیکی آن و همچنین ریز فیلدهای مورد نیاز اطلاعات ۳ ماهه خرید و فروش از طریق بخش “صورت الکترونیکی معاملات” در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی WWW.TAX.GOV.IR در دسترس است.

ضروری است مؤدیان مالیاتی فایل مورد نظر را در اجرای دستورالعمل ماده (۱۶۹) مکرر را از طریق سامانه الکترونیکی برای سازمان امور مالیاتی ارسال و یا لوح فشرده آن را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل دهند.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.