- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دريافت ماليات بر ارزش افزوده از كالا تنها يك بار امكان پذير است

رييس كل سازمان امور مالياتي گفت: در مكانيزم نظام ماليات بر ارزش افزوده ماليات مضاعف معني ندارد و بر همين اساس از يك كالا تنها يك بار ماليات بر ارزش افزوده دريافت مي شود.


به گزارش شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) به نقل از ايرنا ، علي عسكري افزود: برهمين اساس از يك كالا در كل فرآيند و زنجيره اقتصادي تنها يك بار ماليات بر ارزش افزوده دريافت مي شود كه اين ميزان در سال جاري شش درصد است.

وي با بيان آنكه، ماليات بر ارزش افزوده در تمامي نظام هاي مالياتي مدرن جايگزين ماليات تجميع عوارض، مصرف و نظام مالي است، اظهاركرد: قانون ماليات برارزش افزوده در چهار سال اخير در ايران اجرايي شده و از ابتداي آن تا سه ماهه ابتداي امسال ۲۳ هزار و ۶۴۰ ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده و ۱۶ هزار و ۵۸۰ ميليارد تومان عوارض دريافت شده كه در اختيار شهرداري ها و دهداري ها قرار گرفته است.

معاون وزير امور اقتصادي ودارايي گفت: ميزان دريافت ماليات بر ارزش افزوده نشان دهنده اثر بخشي اين قانون در ۴.۵ سال اجراي آن دررقم درآمدهاي مالياتي ، چرخه فعاليت ها و اثر بخشي اقتصادي آن دارد.

عسكري تصريح كرد: در مسير اجراي اين قانون در حال برنامه ريزي مولفه هاي مختلف ماليات بر ارزش افزوده و تكميل آن هستيم كه يكي از اين مولفه هاي آن نصب صندوق فروش است.

وي با اشاره به الزام ۱۰ گروه براي نصب صندوق فروش گفت: گروه هاي جديدي در سال جاري براي نصب صندوق فروش از ابتداي سال آينده اعلام مي شود.

رييس سازمان امور مالياتي كشور گفت: از آنجايي كه نرخ ماليات بر ارزش افزوده در بسياري از كشور ها بيش از ۱۵ درصد و تا حدود ۲۵ درصد است ميزان ماليات برعملكرد در اين كشورها كاهش يافته است البته ميزان ماليات بر عملكرد در اين كشورها هنوز از ايران كمتر نيست

وي گفت: نرخ ماليات بر عملكرد در نظام مالياتي ايران ۲۵ درصد است و اگر نرخ ماليات بر ارزش افزوده در ايران رشد يابد امكان كاهش نرخ ماليات بر عملكرد نيز وجود دارد.