نرم افزارحسابداری صدگان

درخواست اصناف غیر قانونی است

0 720

حسابداراپ

در پی ابراز نارضایتی اصناف از میزان مالیاتشان در سال جاری، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با اشاره به دلایلی که باعث شده که بین سازمان امور مالیاتی و اصناف توافق صورت نگیرد، از درخواست غیر قانونی اصناف از سازمان امورمالیاتی و ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات سال ۹۱ توسط برخی روسای اتحادیه‌ها خبر داد و گفت: مودیان برای جلوگیری از لغو معافیت و همچنین جریمه منتظر توافق اصناف با سازمان مالیاتی نباشند.


حسین وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این که طی سال‌های اخیر چند اقدام جدید مانند مالیات بر ارزش افزوده، طرح جامع مالیاتی که ارائه خدمات الکترونیکی را ممکن می سازد، دستورالعمل ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم و توسعه استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی صورت گرفته، اظهار کرد: لزوم فراهم شدن زمینه‌های لازم برای اجرای مالیات بر ارزش افزوده و ارائه خدمات الکترونیک به مودیان مالیاتی موجب شد، در توافقات سه سال گذشته تأکید بر ثبت نام برای کد اقتصادی، ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و ارائه اطلاعات کامل و صحیح داشته باشیم.

وی ثبت نام مالیات برارزش افزوده، ارائه اظهارنامه الکترونیکی به صورتی که شامل اطلاعات هویتی و درآمدی باشد،، ثبت نام برای دریافت کد اقتصادی، ارائه دفتر و همچنین رسیدگی به مالیات افرادی که همواره طی سال‌های اخیر بدون رسیدگی و بر اساس توافق مالیات داده‌اند را از شرایط توافق با اصناف اعلام و تصریح کرد:اصناف برای عملکرد سال ۹۰ به این شرایط عمل نکردند و در نتیجه تعداد بیشتری از پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت و با توجه به سیستم‌های اطلاعاتی جدید ، اطلاعات مودیان دقیق تر بررسی شد.

 درخواست غیر قانونی اصناف از سازمان مالیاتی

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی ادامه داد:در بعضی جاها تفاوت درآمد ابراز شده از سوی مودیان نسبت به سال پیش از آن آشکار و معنا دار بود.

وکیلی با بیان این که در سال جاری اصناف درخواست کردند از آنها نخواهیم که به شرایط توافق عمل کنند، افزود: یکی از مشکلاتی که با اصناف داشتیم و در نتیجه نتوانستیم با آنها به توافق برسیم این بود که برخی از روسای اتحادیه‌ها تقاضا کردند که اظهارنامه به صورت کاغذی ارائه شود و ما مودیان را مجبور کنیم که اتحادیه، اظهارنامه شان را تایید کند.

وی با اشاره به این که این درخواست اصناف بر خلاف قانون بود، تاکید کرد:با چنین شرایطی با اصناف به توافق نرسیده ایم.

 شرایط خود اظهاری سال جاری راحت تر از توافق با اصناف است

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با بیان این‌که شرایط خوداظهاری اعلام شده از سوی این سازمان راحت تر از توافق سال گذشته با اصناف است، تاکید کرد:‌ مودیان برای جلوگیری از لغو معافیت و همچنین جریمه منتظر توافق اصناف با سازمان مالیاتی نباشند.

پندار سیستم

وی گفت: در شرایط خود اظهاری جدید لزومی ندارد کلیه مؤدیان دفتر ارائه کنند و تنها کسانی که مورد رسیدگی قرار می‌گیرند باید دفتر بدهند؛ همچنین ثبت نام کد اقتصادی را از طرح خود اظهاری حذف کردیم و شرایط را برای مودیان راحت تر کرده‌ایم بنابراین مودیان فکر نکنند که چون توافق صورت نگرفته نباید اظهارنامه بدهند.

وکیلی با اشاره به این که مودیان تا ۳۱ تیرماه نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند، اظهار کرد: مودیان دقت کنند حتماً درآمدها و هزینه‌ها را در اظهار نامه بنویسند و به شرایط خود اظهاری عمل کنند.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی گفت: هدف ما این است که کار مردم به راحت ترین شکل ممکن صورت بگیرد. ولی برای ارائه خدمات الکترونیک و تکمیل شدن و افتتاح پرونده الکترونیکی مؤدیان لازم است در ابتدای کار اطلاعات صحیح و کامل ارسال کنند.

 اعتراضات اصناف را پیگیری می‌کنیم

وی تاکید کرد: اگر اصناف در موردی خاص اعتراض دارند و اعلام می‌کنند که میزان مالیات چند برابر شده است، نام مؤدی را اعلام کنند تا سازمان مالیاتی با بررسی مستندات رسیدگی کند.

به گفته او تعداد زیادی از مؤدیان و حتی روسای اتحادیه اظهارنامه سال ۱۳۹۱ خود را ارائه و مالیاتشان را نیز پرداخت کرده‌اند.

 ۱۵ درصد اظهار نامه‌ها رسیدگی می‌شود

وکیلی با تاکید بر این که از بین کسانی که به شرایط خود اظهاری عمل کنند، ۱۵ درصد را بر اساس اطلاعاتی که در دست داریم انتخاب و سپس رسیدگی می‌کنیم، ادامه داد: برای سال ۹۱ از بین کسانی که شرایط خود اظهاری را رعایت کنند، ۱۵ درصد را به طور نمونه انتخاب و اظهارنامه‌هایشان را رسیدگی می کنیم و مابقی ۸۵ درصد را بدون رسیدگی می پذیریم.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با اشاره به این که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پیشنهاد دادیم که پرداخت مالیات بر مبنای خود اظهاری باشد، ادامه داد: در برخی موارد مودیان اعلام کرده‌اند که توافق با سازمان مالیاتی را قبول دارند اما اظهارنامه را بدون درج درآمدها و هزینه‌ها ارائه کرده‌اند و در نتیجه از شرایط توافق خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه ارائه اظهارنامه سفید به ضرر مودیان است، گفت: در برخی موارد در مورد اظهارنامه‌های سفید که مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند میزان مالیات تعیین شده پس از رسیدگی بیش از ۲۵ برابر مالیات داده شده از سوی مودی است که در این شرایط مودی مشمول جریمه می شود.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.