نرم افزارحسابداری صدگان

خريد سهام خزانه ممنوع است

0 3,436

حسابداراپ

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر شركتي اقدام به خريد سهام خود كند، اين سهام به سهام خزانه تبديل مي شود و طبق قانون تجارت خريد سهام خزانه در ايران ممنوع است.


به گزارش شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) به نقل ازايرنا، علي صالح آبادي با بيان آنكه، خريد سهام توسط خود شركت امكان پذير نيست، افزود: البته اين امكان وجود دارد كه شركت داراي شركت هاي وابسته بوده و به صورت شركتي مستقل اقدام به خريد سهام شركت اصلي كند.

وي ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت و كنترل هاي لازم را براي جلوگيري از خريد سهام خزانه توسط شركت ها انجام مي دهد.

پندار سیستم

صالح آبادي تصريح كرد: جلوگيري از خريد سهام خزانه به دليل آن است كه شركت و مديريت آن همواره از اطلاعات داخلي آگاه است و ممكن است به واسطه اين مزيت سهام خود را زماني كه در حداقل قيمت خود مي باشد، خريدار كرده و همان را در اوج قيمت بفروشد و موجب ضرر و زيان فروشنده و خريدار گردد.

يادآور مي شود؛ سهام خزانه عبارت از سهام عادي يا ممتاز يك شركت سهامي است كه توسط همان شركت مجددا خريداري شده است و به عبارت ديگر شركت سهام صادر شده خود را مجددا در بورس خريداري مي نمايد كه طبق ماده ۱۹۸ قانون تجارت خريد سهام شركت توسط همان شركت ممنوع است.

طبق استانداردهاي حسابداري سهام خزانه يك دارائي محسوب نمي شود و سود حاصل از خريد و فروش آن نبايستي بين سهامداران توزيع شود، بنا بر اين دلايل در بيشتر كشورهاي جهان خريد سهام خزانه مجاز نمي باشد، البته موارد ديگري نيز در مورد سهام خزانه وجود دارد و اينكه سهام خزانه از حقوقي نظير حق راي، سود سهام، حق تقدم خريد سهام برخوردار نيست.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.