- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

جزئیات ۳ مشکل اصناف با سازمان مالیاتی/هیچ تفاهمی نکرده‌ایم

رئیس شورای اصناف کشور با تاکید بر سه مشکل اساسی این شورا با سازمان امور مالیاتی در تعیین مالیات عملکرد سال ۹۱ اظهارداشت: اخبار منتشر شده درباره تفاهم اصناف کذب است و هیچ‌تفاهمی صورت نگرفته است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شورای اصناف کشور، قاسم‌ نوده‌ فراهانی گفت: با شرایطی که سازمان امور مالیاتی تحمیل می‌کند، جایی برای تفاهم اصناف با آنها باقی نمانده است و روش سازمان امور مالیاتی مورد قبول ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه از همه اصناف می‌خواهم، تا اظهارنامه‌های خود را با تعیین سود و زیان سال ۹۱ تا پایان تیرماه به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند، گفت: در خصوص درصد افزایش مالیات [1] اصناف تفاهمی با سازمان امورمالیاتی نکرده‌ایم و هرگونه خبری که در این خصوص منتشر شود، کذب است، چرا که پس از جلسه روز یکشنبه هیچ جلسه دیگری بین اصناف و سازمان امور مالیاتی برگزار نشده است.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: در حال حاضر ۳ مشکل با سازمان امور مالیاتی داریم، اول اینکه سازمان امور مالیاتی وضعیت اقتصادی اصناف در خصوص رکود بازار و نوسان قیمت را در نظر نمی‌گیرد و فقط به دنبال آن است، تا رقم لحاظ شده در بودجه را برای درآمد مالیاتی تحقق ببخشد و هیچ توجهی به شرایط اصناف ندارد، دوم اینکه سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند، مودیان مالیاتی باید اظهارنامه‌های خود را به صورت کامل پرکنند و میزان سود و زیاد و درآمد را در آن مشخص کنند که در چنین شرایطی دیگر تفاهم معنا ندارد و سوم آنکه علیرغم تفاهم صورت گرفته در سال گذشته نمونه‌گیری توسط سازمان امور مالیاتی اعمال نشد و هنوز ۷۰ درصد اصناف برگ قطعی پرداخت مالیات دریافت نکرده‌اند و این به معنای آن است که مالیات آنها هنوز مشکل دارد.

نوده‌فراهانی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان امور مالیاتی می‌تواند راساً و بدون تفاهم با اصناف اقدام به دریافت مالیات کند، گفت: ساختار سازمان امور مالیاتی سنتی است و زیرساختهای مناسب درخصوص تعداد مشاغل در کشور و منابع درآمدی آنها وجود ندارد و فقط به صورت علی‌الرأس می‌تواند عمل کند.

رئیس شورای اصناف کشور گفت: اصناف بهترین مؤدیان هستند و تاکنون هم مالیات خود را به صورت خود اظهاری اعلام و پرداخت کرده‌اند، اما با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی خود اظهار اصناف را هم زیر سوال برده است، طبیعتاً امکان خوداظهاری نیز از بین رفته است.