نرم افزارحسابداری صدگان

بدهی‌های دولت با نقل روایت از اصول حسابداری دور زده نمی‌شود.

0 655

حسابداراپ

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص انتقاد وزیر اقتصاد از تصویب کلیات طرح نحوه و محاسبه تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی تاکید کرد:از نظر تراز نامه‌ای هر چه بدهی دولت کاهش پیدا کند، پایه پولی کاهش می‌یابد اما باید توجه داشت آنچه امروز رخ داده به هیچ عنوان به معنی کاهش پایه پولی نیست اگر محل کاهش این بدهی از محل سود تحقق نیافته‌ است که از بابت تسعیر ارز است، از نظر من این گول زدن خود ما در یک روایت از اصول حسابداری است .


پندار سیستم

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت در خصوص واکنش وزیر اقتصاد به تصویب کلیات طرح دو فوریتی نحوه و محاسبه تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۲ مبنی بر این که این طرح پایه پولی را افزایش می دهد، گفت:به طور کلی بر اساس اصول اقتصاد هر چه بدهی‌های دولت به بانک مرکزی پرداخت شود، پایه پولی کاهش پیدا می کند و اگر بدهی های دولت به بانک مرکزی در سرفصل های بانک مرکزی باقی بماند، منجر به افزایش پایه پولی می شود .

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود:صحبت ما با بانک مرکزی و دولت این است که پرداخت بدهی با درآمد و پول واقعی است که منجر به کاهش پایه پولی می شودو از اساس پرداخت بدهی ناشی از سود تحقق نیافته شامل این اصول اقتصاد نیست و پایه پولی را کاهش نمی دهد.

پورابراهیمی تصریح کرد:اگر دولت در طی سال های اخیر توانسته بود بخشی از بدهی های خود را به نحوی بپردازد که آثار ناشی از آن در تراز نامه بانک مرکزی کاهش تعهدات دولت را نشان دهد، به طور قطع و مسلم پایه پولی کاهش پیدا می کند و مجلس نیز موافق این مسئله است .

وی در خصوص تفاوت این مسئله با شرایط موجود در روابط بین دولت و بانک مرکزی گفت:اما آنچه امروز در تراز نامه بانک مرکزی کاهش بدهی محسوب می شود، شناسایی سود ناشی از تسعیر ارزی است که در عمل در دنیای واقع چنین چیزی تحقق پیدا نکرده است و این بدهی قابل بخشیدن و قابل حذف نیست.

دولت بر اساس سود تحقق نیافته بدهی پرداخت کرده است

پور ابراهیمی همچنین افزود: از نظر تراز نامه ای به عبارتی اصلاح ادبیاتی هر چه بدهی دولت کاهش پیدا کند، پایه پولی کاهش می یابد اما باید توجه داشت انچه امروز رخ داده به هیچ عنوان به معنی کاهش پایه پولی نیست.

وی تصریح کرد: کاهش پایه پولی آثار مثبتی در اقتصاد دارد اما صحبت ما با آقای وزیر این است که چه نوعی بدهی کاهش یافته؟ به چه شیوه ای کاهش یافته است؟ از چه محلی این روند کاهشی رخ داده است؟

این نماینده مجلس در این خصوص تاکید کرد: اگر محل کاهش این بدهی از محل سود تحقق نیافته ای است که از بابت تسعیر ارز است، از نظر من این گول زدن خود ما  در یک روایت از اصول حسابداری است .

آقای وزیر به جای اظهار نظر در مورد مصوبات مجلس نحوه رفع بدهی‌ها به بانک مرکزی را توضیح دهند

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اظهارات حسینی هم چنین گفت: آنچه باعث کاهش بدهی دولت و کاهش بدهی در تراز نامه شده است، برخلاف شناسایی سود واقعی در تراز نامه‌های بانک مرکزی است و در عمل این کار غیر قانونی، غیر منطقی و غیر کارشناسی است.

وی ادامه داد:آقای وزیر بهتر است به جای بیان اصول اقتصادی در خصوص افزایش یا کاهش پایه پولی ، نحوه کاهش یا افزایش بدهی های دولت به بانک مرکزی را توضیح دهند.

دارایی‌های دولت کماکان باقی است/ با سود تحقق نیافته نمی توان بدهی پرداخت کرد

پورابراهیمی با بیان این که دارایی‌های دولت کماکان باقی است، گفت: نحوه کاهش بدهی های دولت در شرایط فعلی از محل شناسایی سود غیر قابل تحقق در ترازنامه های بانک مرکزی است که در اثر تسعیر ارز انجام شده است.

وی ادامه داد: وزیراگر می خواهند  نرخ ارز را بر اساس نرخ بازار آزاد حساب کنند تا نه تنها بدهی دولت کاهش پیدا کند بلکه شاهد واریز منابع و درآمد به خزانه نیز باشیم  اما این کارها و اظهارات مبنای کارشناسی و منطقی ندارد .

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم چنین تصریح کرد: در حقیقت سودی تحقق نیافته است که بدهی دولت بخشیده شود و دارایی دست نخورده قابل محاسبه است.

چهارشنبه هفته گذشته- ۲۶ تیر- مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خانه ملت کلیات طرح دو فوریتی نحوه و محاسبه تسعیر دارایی ها و بدهی های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال۹۲ را تصویب کرد. تصویب کلیات این طرح منجر به ابراز نارضایتی و بیان انتقاد از جانب سید شمس الدین حسینی شده است . وی تاکید کرده که این طرح باعث افزایش پایه پولی در جامعه شده و درآمد ۷۴ هزار میلیاردی دولت از محل تعدیل نرخ ارز بر دارایی‌های خارجی کسب شده، طبق قانون متعلق به دولت است  و دخل و تصرف درآمد دولت بدون نظر دولت، مشکل قانون اساسی دارد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.