نرم افزارحسابداری صدگان

نیمی از ارزش بازار سهام در مالکیت سه گروه قرار دارد

0 685

حسابداراپ

بر اساس آخرین آمار منتشره اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس، محصولات شیمیایی با ۲۳.۳۱ درصد، فلزات اساسی با ۱۵.۷۷ درصد و فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با ۱۲.۳۴ درصد بیشترین ارزش بازار سهام را میان سایر صنایع بورسی داشته و به ترتیب در سه ردیف ابتدایی جدول قرار دارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ارزش بازار سهام کشور در ۳۱ اردیبهشت ماه به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسید که ۵۱.۴۲ درصد آن در اختیار سه گروه یاد شده قرار دارد.

 

آمارها نشان می دهد که شرکت های حاضر در گروه محصولات شیمیایی، با در اختیار داشتن ۲۳.۳۱ درصد بازار، صدرنشین جدول ارزش بازار است. ارزش بازار شرکت های فعال در این گروه، در پایان اردیبهشت ماه ۹۲ از ۴۸۵ هزار و ۶۱۷ میلیارد ریال گذشت.

 

بر اساس این گزارش، هم اکنون، ۲۹ شرکت فعال در گروه محصولات شیمیایی، دارای ۴۸ میلیارد و ۴۰۳ میلیون سهم هستند.

 

نام فلزات اساسی در رتبه دوم این رده بندی به ثبت رسیده است. این گروه با ۲۱ شرکت و ۵۶ میلیون و ۸۷۰ هزار سهم در بورس ۳۲۸ هزار و ۶۳۶ میلیارد ریال از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. این صنعت هم اکنون ۱۵.۷۷ درصد بازار را در اختیار دارد.

 

رده سوم جدول به فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای اختصاص دارد. این صنعت با ۲۱ میلیارد و ۶۰۴ میلیون سهم بالغ بر ۱۲.۳۴درصد ارزش بازار سهام را در اختیار دارد.

 

ارزش بازار شرکت های این گروه در پایان اردیبهشت ماه به ۲۵۷ هزار و ۲۶۲ میلیارد ریال رسید.

 

شرکت های فعال در گروه بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی در رده چهارم قرار دارد. این صنعت با ۱۰ شرکت و ۱۴۲ میلیارد و ۵۱۷ میلیون سهم، ۱۰.۶۹ درصد از بازار سهام را در اختیار خود دارند. ارزش بازار این صنعت در ۳۱ اردیبهشت ماه از ۲۲۲ هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال گذشت.

پندار سیستم

 

گروه استخراج کانه های فلزی در رتبه پنجم جدول ارزش بازار صنایع قرار دارد. این گروه با در اختیار داشتن ۹.۶۸ درصد از کل بازار، دارای ارزش بازاری بالغ بر ۲۰۱ هزار و ۷۸۸ میلیارد ریال است. این صنعت دارای هشت شرکت و ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم است.

 

شرکت های چند رشته ای صنعتی با چهار شرکت و ۳۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون سهم، ارزش بازاری بالغ بر ۱۶۲ هزار و ۹۶۸ میلیارد ریال دارد و ۷.۸۲درصد از کل بازار را در اختیار دارد. این صنعت در رتبه ششم جدول ارزش بازار صنایع قرار دارد.

 

در عین حال، مخابرات با قرار گرفتن در رده هفتم جدول، ۴.۲۹ درصد ارزش بازار سهام را به خود اختصاص داده است. این شرکت با ۴۵ میلیارد و ۸۷۴ میلیون سهم دارای ارزش بازار ۸۹ هزار و ۴۵۴ میلیارد ریالی است.

 

بر اساس این گزارش، صنعت سیمان، آهک و گچ با ۲.۵۸ درصد ارزش بازار در رتبه هشتم قرار دارد. ارزش بازار این گروه در پایان اردیبهشت ماه به بیش از ۵۳ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال رسید.

 

صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۳۱ شرکت، ۴۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون سهم و در اختیار داشتن ۱.۹۰ درصد بازار سرمایه در مقام نهم ایستاد. ارزش بازار این صنعت در  ۳۱ اردیبهشت ماه به ۳۹ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال رسید.

 

سرمایه گذاری ها هم در رده دهم جدول ارزش بازار قرار دارند. صنعت سرمایه گذاری با ۱۵ شرکت و ۳۰ میلیارد و ۳۴ میلیون سهم، هم اکنون، ۱.۸۴درصد بورس کشور را در اختیار خود دارد. ارزش بازار این گروه در پایان اردیبهشت ماه ۳۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال بود.

 

خدمات فنی و مهندسی، مواد و محصولات دارویی، رایانه و فعالیت های وابسته به آن، محصولات غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر، انبوه سازی املاک و مستغلات، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف، بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی، قند و شکر و ماشین آلات دستگاه های برقی نیز در رتبه های یازدهم تا بیستم قرار دارند.

 

کمترین ارزش بازار سهام هم با ۸۶ میلیارد ریال به صنعت استخراج سایر معادن اختصاص دارد.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.