نرم افزارحسابداری صدگان

مخالفت با ادغام تامین اجتماعی در بیمه سلامت/ جامعه کارگری ناراضی از ادغام

0 590

حسابداراپ

دبیر شورای عالی تامین اجتماعی گفت: براساس قانون سازمان تامین اجتماعی از ادغام در سازمان بیمه سلامت مستثنی است و چون حق بیمه پرداختی میان سازمانها یکسان نیست به همین دلیل جامعه کارگری از این ادغام ناراضی هستند.


محمد اشرفی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: براساس تبصره ۳ و ۴ ماده ۳۸ قانون تشکیل بیمه نظام سلامت ایران تمامی دارایی‌ها، سرمایه‌ها،‌ ساختمان‌ها و سایر مواردی که مربوط به بخش بیمه‌های درمانی صندوق‌های متعدد درمان است باید در سازمان بیمه سلامت ایران ادغام شود، حال آنکه به طور وضوح درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی از این قانون مستثنی شده است.

وی ادامه داد: بحث اساسنامه تشکیل سازمان بیمه نظام سلامت ایران همه صندوق‌های بیمه‌ای را موظف کرده است که از طریق بیمه سلامت خرید خدمت درمانی خود را انجام دهند، اما با استناد به تبصره‌های ۲ و ۴ این قانون سازمان تامین اجتماعی از این قاعده مستثنی شده است. همچنین ادغام بخش درمان نیروهای مسلح نیز با اذن رهبری خواهد بود.

وی تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی است،این سازمان هیچ سنخیتی با یک سازمان دولتی ندارد و اصلا نمی‌تواند همانند سایر صندوق‌های بیمه‌ای در سازمان بیمه سلامت ایران ادغام شود.نمی توان به تامین اجتماعی تکلیف کرد که خرید خدمت درمانی خود را از طریق بیمه سلامت انجام دهد، این در حالی است که بیمه سلامت به سازمان تامین اجتماعی تکلیف کرده است که خرید خدمت خود را از طریق این سازمان انجام دهد.

پندار سیستم

به گفته دبیر شورای عالی تامین اجتماعی، این سازمان مکلف شده است بیمه شده‌اش را در هر مرکز درمانی کشور به صورت غیرمستقیم تحت پوشش قرار دهد و با هر مرکزی که می‌خواهد قرارداد منعقد کرده و ارائه خدمت کند.

اشرفی با تاکید بر اینکه اطلاع و ارزیابی از عملکرد سازمان بیمه سلامت وجود ندارد، گفت: ما موظف هستیم به طور مطلوب و بر اساس قانون خدمات درمانی را به بیمه شدگان ارائه کنیم، این در حالی است که هنوز مشخص نیست سازمان بیمه سلامت به چه میزان می‌تواند خدمات مناسب ارائه دهد.

وی اظهار داشت:‌ اگر بحث ادغام رخ دهد باید حق بیمه یکسانی از همه بیمه شدگان دریافت شود که لازمه تحقق آن ایجاد عدالت است؛ اگر قرار است سازمان تامین اجتماعی در این زمینه وارد شود لازم است که حق بیمه بیمه شدگانش کاهش یابد. کارکنان دولت و سایر مراجعی که هم اکنون حق بیمه پرداخت می‌کنند مبلغ پرداختی‌شان از بیمه شدگان تامین اجتماعی بسیار پایین‌تر است و این اختلاف به هیچ عنوان توسط جامعه کارگری قابل قبول نیست.

دبیر شورای عالی تامین اجتماعی تاکیدکرد:‌ در مجموع براساس قانون ،درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی که شامل خدمات رسانی در بیمارستان‌ها، مراکز ملکی و درمانگاه‌های ملکی می‌شود، به طور قطع از این قاعده مستثنی هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، گفت: این سازمان دومین تولید کننده درمان در کشور است و به طور حتم شرکای اجتماعی این سازمان که شامل بیمه شدگان،‌ کارگران، کارفرمایان، بازنشستگان و مستمری بگیران هستند از بحث ادغام به شدت متاثرند.

اشرفی با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی بیش از یک سوم درآمد بیمه شدگان را در خود جذب می‌کند، بیان کرد: تفاوتهایی در پرداخت حق بیمه میان بیمه شدگان تامین اجتماعی و بیمه شدگان صندوق‌های دولتی وجود دارد که در صورت ادغام، این موضوع باعث ناراحتی بیمه شدگان می‌شود، چرا که آنها باید مبلغی بیش از بیمه شدگان سازمان‌ها و صندوق‌های دولتی بپردازند. با ایجاد چنین ادغامی باید حتما رضایت مندی جامعه هدف که شامل بیمه شدگان، کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان در حوزه تامین اجتماعی است، حاصل شود اما آنها از این اتفاق راضی نیستند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.