نرم افزارحسابداری صدگان

صدور فاکتور ۳ برگی طلافروشان از اول تیر/ارزش‌افزوده به طلا رسید

0 1,055

حسابداراپ

سریال اعتراض طلافروشان به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سرانجام در بازار رنگ باخت و از ماه آینده رسماً طلافروشان فاکتور ۳ برگی استفاده کرده و هر ۳ ماه یک بار فاکتورهای فروش و لوح فشرده این عملیات را به سازمان مالیاتی تحویل خواهند داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حدود یک سال از ماجرای طلافروش‌ها و دعوای آنها بر سر نپرداختن مالیات بر ارزش افزوده می گذرد و مشاهدات میدانی ما از چند طلافروشی حکایت از آن دارد که سرانجام فعالان این صنف از مقاومت بر اجرا نکردن این قانون مالیاتی کوتاه آمدند.

این روزها وقتی با طلافروشان صحبت می‌کنیم دیگر از مقاومت سال قبل خبری نیست و کاملاً مشهود است که صنف طلا پذیرفته رسماً قانون مالیات بر ارزش افزوده و فاکتور ۳ برگی را اجرا کند؛ موید این امر هم کلاس‌هایی است که طی روزهای اخیر برای طلافروشان در خصوص آشنایی با قانون مالیات بر ارزش افزوده برگزار شده است.


البته تعدادی از صاحبان‌ طلافروشی‌های بازار سبزه میدان در اینباره می گویند اتحادیه طلا و جواهر و اداره مالیات یک ماه فرصت به طلافروشان داده است تا از فاکتور ۳ برگی استفاده کنند. یکی از این افراد می گفت روز دوشنبه گذشته کلاسی ۹ ساعته برای طلافروشان برگزار شده تا این افراد به طور کامل در جریان اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و چگونگی ارسال اطلاعات به سازمان مالیاتی قرار گیرند.

طلافروش دیگری با اشاره به اینکه تا ۳۱ اردیبهشت طلافروشان باید قانون جدید مالیاتی را اجرا می کردند، گفت: اما اتحادیه و اداره مالیاتی یک ماه به صنف مهلت داد و قرار شد تا ۳۱ خردادماه این مهلت تمدید شود.


اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز با صدور پیامی به واحدهای طلافروشی اعلام کرده است که مهلت تجهیز واحدهای صنفی به رایانه‌داری سیستم نرم افزاری فروشگاه یا دستگاه pos تا تاریخ ۹۲/۰۳/۳۱ تمدید شد.


یک فعال بازار طلا که دارای یک واحد صنفی در بازار سبزه میدان است در خصوص نحوه اجرای دستورالعمل مذکور سازمان مالیاتی گفت: از این به بعد طلافروشان فاکتور سه برگی خواهند داشت که در آن مالیات بر ارزش افزوده مشخصاً قید می شود؛ بعد از اینکه عملیات خرید انجام شد طلافروشان باید در فواصل زمانی سه ماهه فاکتور سوم را به همراه یک لوح فشرده (CD) از خرید و فروش انجام شده در واحد صنفی خود را به سازمان مالیاتی تحویل دهند.

طلافروش دیگری اجرای قانون مذکور را موجب نارضایتی مردم می داند و می گوید: یک ماه قبل بازار باز هم برای جلوگیری از اجرای این قانون اعتصاب کرده بود اما چیزی تغییر نکرد و مجبوریم که این قانون را اجرا کنیم؛ با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سود طلافروشان کم می شود و باید مبلغی را به دولت بدهند.


 دستورالعمل “مشخصات و نحوه دریافت اطلاعات” از سامانه های فروشگاهی

به گزارش تسنیم، علی عسکری رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص الزام نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی توسط ۱۰ گروه از صاحبان مشاغل؛ دستورالعملی در خصوص مشخصات و نحوه دریافت اطلاعات از سامانه های فروشگاهی صادر کرد.


متن این دستورالعمل به این شرح است:

با توجه به الزام صاحبان مشاغل به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۲، مؤدیان مشمول مکلفند سخت‌افزار و نرم‌افزار متناسب با نیاز واحد کسبی خود را انتخاب و حداکثر تا پایان اردیبهشت  سال مذکور ضمن نصب و راه اندازی سامانه فروشگاهی مراتب را به منظور استفاده از تسهیلات مقرر پیش بینی شده، با تکمیل برگ ثبت نام و اعلام نصب و استفاده از سامانه های فروشگاهی که در برگیرنده اطلاعات هویتی آنان، مشخصات سخت افزار و نرم افزار و همچنین مشخصات فروشنده سامانه فروشگاهی است، به اداره امور مالیاتی ذیربط اعلام کنند.

پندار سیستم


لازم به ذکر است مشخصات سخت افزار و نرم‌افزار مورد استفاده برابر آیین‌نامه اجرایی ماده (۷۱) قانون نظام صنفی اعلام شده توسط وزارت صنعت و معدن و تجارت خواهد بود. بدیهی است نرم افزار مورد استفاده حداقل امکان ثبت خرید و فروش کالا، نگهداری موجودی کالا و ثبت هزینه ها و تولید فایل الکترونیکی را مطابق این دستورالعمل داشته باشد.

مؤدیان مشمول نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی که طی سال شروع به فعالیت می نمایند، حداکثر ظرف ۲ ماه از تاریخ شروع فعالیت، نسبت به نصب و استفاده از سامانه‌های فروشگاهی اقدام و مراتب را به شرح بنــد (۱) به ادارات امور مالیاتی مربوط اعلام کنند.


مؤدیانی که پس از موعد مقرر قانونی نسبت به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی اقدام می‌کنند، مکلفند مراتب را به شرح بند (۱) به اداره امور مالیاتی ذیربط اعلام کنند. بدیهی است این دسته از مؤدیان مشمول استفاده از مشوق ها و تسهیلات مقرر در قانون در آن سال نخواهند بود.

مؤدیان ملزم به استفاده از سامانه فروشگاهی، مکلف هستند از ابتدای سال ۱۳۹۲ همه خرید ها و فروش‌های خود را در سامانه فروشگاهی ثبت و نسبت به صدور الکترونیکی صورتحساب فروش مطابق فرم نمونه موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم و ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه مذکور اقدام کنند.


مؤدیان ملزم به نصب و استفاده از سامانه فروشگاهی از نظر انجام تکالیف به دو گروه به شرح ذیل تقسیم می شوند: الف) مؤدیان موضوع بند (ج) ماده (۹۵) قانون مالیات های مستقیم، مکلفند اطلاعات داده شده به سامانه های فروشگاهی را در فرم خلاصه وضعیت درآمد و هزینه موضوع ضوابط اجرایی بند (ج) ماده (۹۵) قانون مالیات های مستقیم ثبت و نگهداری نمایند و همراه اظهارنامه مالیاتی سالانه تحویل واحدهای مالیاتی نمایند.


ب) مؤدیان مشمول بندهای (الف) و (ب) ماده (۹۵) قانون مالیات های مستقیم مکلفند فایل الکترونیکی اطلاعات خرید و فروش خودرا در دوره زمانی تعیین شده طبق این دستورالعمل از طریق سایت WWW.TAX.GOV.IR برای سازمان ارسال یا لوح فشرده آن را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل کنند. (دوره های زمانی ارائه اطلاعات خرید و فروش به صورت فصلی (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) و از ابتدای سال ۱۳۹۲ حداکثر تا یک ماه بعد از پایان هر فصل است.)


در مواردی که بنا به عللی از جمله نقص فنی دستگاه امکان ثبت اطلاعات خرید و فروش از طریق سامانه فروشگاهی میسر نباشد، مؤدی مکلف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به رفع نقص اقدام و بلافاصله رویدادهای مالی مدت مذکور را در سامانه فروشگاهی ثبت کند. مؤدیان مشمول استفاده از سامانه‌های فروشگاهی، کماکان مکلف به رعایت سایر تکالیف قانونی از جمله نگهداری دفاتر روزنامه و کل و یا دفتر درآمد و هزینه هستند و موظفند حداقل هر ماه یکبار خلاصه عملیات داده شده به سامانه‌های فروشگاهی را در دفاتر قانونی حسب مورد ثبت کنند.


مؤدیان استفاده کننده از سامانه فروشگاهی به منظور تسهیل رسیدگی موظفند آیین‌نامه‌ها یا دستورالعمل‌های سامانه فروشگاهی و برنامه‌های آن و نحوه کار با نرم افزارهای مالی مورد استفاده را حسب درخواست مأموران مالیاتی در اختیار آنان قرار دهند.

در ادامه این دستورالعمل در خصوص ویژگی های فایل‌های الکترونیکی (اطلاعات خرید و فروش) ارسالی به سازمان امور مالیاتی کشور آمده است: مشخصات فایل الکترونیکی (اطلاعات خرید و فروش) سازمان و راهنمای اجرایی مربوط به تسلیم و ارسال الکترونیکی آن و همچنین ریز فیلدهای مورد نیاز اطلاعات ۳ ماهه خرید و فروش از طریق بخش “صورت الکترونیکی معاملات” در سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی WWW.TAX.GOV.IR در دسترس است.


ضروری است مؤدیان مالیاتی فایل مورد نظر را در اجرای دستورالعمل ماده (۱۶۹) مکرر را از طریق سامانه الکترونیکی برای سازمان امور مالیاتی ارسال و یا لوح فشرده آن را به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود تحویل دهند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.