نرم افزارحسابداری صدگان

دورنمای مثبت بورس با شاخص ۷۰ هزار واحدی

0 591

حسابداراپ

اینگونه شوک ها و روند های منفی در بورس طی روزهای کنونی مقطعی و کوتاه مدت بوده و به نظر می رسد تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری طی دو هفته آتی شاخص در محدوده ۴۴ تا ۴۵ هزار واحد نوسان کند. اما پس از آن با اطمینان می توان گفت بازار سهام روندی صعودی را در پیش خواهد گرفت. بطوریکه تا پایان سال جاری انتظار می رود شاخص کل تا محدوده ۷۰ هزار واحدی افزایش یابد.


صادرات بیش از ۱۳ میلیارد دلار انواع محصولات غیر نفتی طی دو ماهه اول سال ۹۲ و واردات حدود ۱۱ میلیارد دلاری طی همین دوره طبق آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، نشان از آن دارد که تحریم های بین المللی علیه کشور نتوانسته مراودات تجاری با سایر کشورها را متوقف سازد.

مدیر عامل شرکت سبدگردانی سرمایه ایرانیان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوزاظهار داشت: موضوع تحریم ها از سال های گذشته وجود داشته و همواره ابعاد مختلفی را نیز در بر گرفته است. اعمال فشار و ایجاد محدودیت و ممنوعیت ها پیرامون گروه پتروشیمی نیز از جمله این تحریم ها به شمار می رود که از بهمن ماه سال قبل در مواردی همچون خرید و فروش و حمل و نقل محصولات و فرآورده ها و نیز بیمه آنها اعمال گردید.

مصطفی صفاری افزود: برنامه تحریم هشت شرکت پتروشیمی ایرانی از سوی آمریکا نیز در حالی طی جمعه اخیر اعلام شد که این امر هم راستای تحریم های قبلی بوده و به عبارتی اتفاق جدیدی رخ نداده است، بطوریکه می توان این هشت شرکت را مصداق تحریم های کلی گذشته دانست.

وی ادامه داد: از میان این شرکت ها نیز حضور شش زیر مجموعه “فارس” موجب شد سهم مذکور طی معاملات دیروز برخلاف هفته گذشته شاهد تشکیل صف های سنگین فروشندگان باشد. چراکه این مجتمع های پتروشیمی از جمله شرکت های بزرگ موجود در پرتفوی هلدینگ خلیج فارس هستند، از این رو خبر مذکور بیشترین تأثیر را گذشته از کلیت بورس روی روند قیمتی سهام “فارس” گذاشت.

پندار سیستم

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص احتمال عدم اقبال از خرید بلوک ۱۷ درصدی “فارس” که هفته آینده عرضه می شود، گفت: بنده به لغو این عرضه و عدم استقبال خریداران احتمالی از آن اعتقادی ندارم، چراکه این سهم از پتانسیل مناسبی برخوردار بوده و می تواند سرمایه گذاران را به خود جذب کند.

مدیر عامل شرکت سبدگردانی سرمایه ایرانیان با تأکید بر اینکه روزهای قبل از برگزاری انتخابات فرصت خرید سهام است، ابراز داشت: اینگونه شوک ها و روند های منفی در بورس طی روزهای کنونی مقطعی و کوتاه مدت بوده و به نظر می رسد تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری طی دو هفته آتی شاخص در محدوده ۴۴ تا ۴۵ هزار واحد نوسان کند. اما پس از آن با اطمینان می توان گفت بازار سهام روندی صعودی را در پیش خواهد گرفت. بطوریکه تا پایان سال جاری انتظار می رود شاخص کل تا محدوده ۷۰ هزار واحدی افزایش یابد.

صفاری با اشاره به اینکه سرمایه گذاران برای تصمیم گیری منتظرند نتیجه انتخابات مشخص شود، افزود: با توجه به اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری دوره یازدهم از لحاظ اقتصادی، محوریت تولید و سرمایه گذاری در بورس را تشویق می کنند، به نظر می رسد با الویت قرار گرفتن مسائل اقتصادی در برنامه های آنها، در نهایت هر فردی که انتخاب شود شاهد رشد بورس خواهیم بود. افزون بر اینکه در بودجه مصوب کل کشور برای ۹ ماهه امسال نیز واگذاری ۴۵ هزار میلیارد تومانی سهام در بورس برنامه ریزی شده، از این رو برای دستیابی به این اهداف بایستی این بخش از اقتصاد بیش از پیش رونق بگیرد.

وی افزود: البته برخی سرمایه گذاران منتظرند عکس العمل سایر کشورها را از نتایج انتخابات مشاهده کنند تا پس از آن، آثار سیاست های اقتصادی آنها بر بورس مشخص شود؛ به همین دلیل بورس هم اکنون در حالت رخوت به سر می برد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه دلیل افزایش عرضه سهام طی معاملات دیروز را ناشی از روشن نبودن برخی اطلاعات مورد نیاز سرمایه گذاران خواند و افزود: در این شرایط فضای روانی حاکم بر بورس موجب شکل گیری روند نزولی و البته کوتاه مدت در معاملات شده، گرچه در همین حال نیز افزایش قیمت محصولات دارویی و سیمانی محقق گریده و اقبال سرمایه گذاران را به این سهام در پی داشته است. اما قیمت سهام صنعتی همانند پالایشگاهی با توجه به نسبت بالای P/E آنها، در حالت استراحت به سر می برند تا این نسبت برای مابقی سهام نیز افزایش یابد و پس از آن روند جدیدی با حضور اکثر صنایع در بورس شکل گیرد.

صفاری در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: در این شرایط سرمایه گذاران نباید اسیر جو روانی ناشی از انتشار خبرهای مربوط به تحریم ها شوند، چراکه اخبار مذکور پیش از این آثار خود را بر جنبه های مختلف اقتصاد کشور اعمال کرده و پیامد منفی جدیدی از آن انتظار نمی رود؛ آنچنان که هم اکنون شاهد لغو تحریم های گذشته پیرامون واردات تلفن همراه و لپ تاپ و نیز ورود مواد اولیه مورد نیاز صنعت دارو به کشور هستیم. از این رو پتروشیمی ها نیز با ریسک جدیدی مواجه نشده و به نظر می رسد وضعیت آنها طی سال ۹۲ مطلوب تر از سال ۹۱ باشد. چراکه آثار ناشی از افزایش نرخ ارز در حالی از نیمه دوم سال گذشته موجب افزایش سودآوری این گروه شد که این نتایج از ابتدای سال جاری می تواند بر افزایش سودآوری آنها بیشتر اعمال اثر کند.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.