- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دستمزد کارگران ۴۱درصد افزایش یافت نه ۲۵درصد/برای هر کارگر ۸۰۰هزار تومان هزینه می‌کنیم.

 نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با تاکید بر اینکه افزایش حق مسکن و بن خوار و بار کارگران هزینه ای اضافی بر دوش کارفرمایان است گفت: حمایت دولت در این بخش ضروری است و کارفرمایان با هر گونه افزایش حق مسکن وبن خوار وبار مخالفند.


محمود نجفی سهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با انتقاد از عملکرد نمایندگان کارگری در جلسه شورای عالی گفت: کارفرمایان  در جلسه تعیین دستمزد ۹۲ در شورای عالی کار تاکیدات زیادی را بر این داشتند که افزایش دستمزد کارگران ۱۵ درصد و سایر مزایا نسبت به این میزان ۱۲ درصد باشد اما نمایندگان کارگری مخالفت کردند.
وی ادامه داد: اینکه نمایندگان کارگری معتقد هستند که میزان دستمزد کارگران ۲۵ درصد افزایش یافته است اشتباه است چرا که با احتساب مزایا حقوق جامعه کارگری حدود ۴۱ درصد افزایش یافت.

نجفی سهی با تاکید بر اینکه بر اساس ماده ۴۱ قانون کار ملاک تعیین دستمزد، نرخ تورم نیست، بیان کرد: در این ماده تاکید شده است که دستمزد کارگران با توجه به میزان نرخ تورم و تامین معیشت خانوار ۴ نفره کارگری تعیین شود، بنابر این ضمانت قانون توجه به نرخ تورم است نه ملاک قرار دادن نرخ تورم.

این نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با اشاره به اینکه اصرار نمایندگان کارگری بر افزایش حق مسکن و بن خوار وبار لطمه به تولید است اظهار کرد: سال گذشته با احتساب حداقل دستمزد ۳۸۹۷۰۰ هزار تومان به همراه مزایا جمع پرداختی کارفرما به کارگر ۶۴۲۵۴۰هزار تومان بود که این مبلغ امسال با محاسبه حداقل دستمزد ۴۸۷۱۲۵ هزار تومان به همراه مزایا ۸۰۰۹۲۵ تومان است.

وی ادامه داد: ماالتفاوت  جمع پرداختی به کارگران در سال گذشته با امسال حدود ۱۵۸ هزار و ۳۸۵ تومان است که اگر تقسیم بر ۳۸۹هزار و ۷۰۰ تومان یعنی حداقل حقوق سال گذشته شود، بدون احتساب حق بیمه افزایش پرداختی کارگران ۴۰.۶۴ درصد است.

نجفی سهی یادآور شد: افزایش پرداختی سال ۹۲ کارگران نسبت به سال ۹۱ با احتساب بیمه ۴۶.۹۲ درصد است.

این نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با تاکید بر اینکه افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارگران اسمی بوده است تاکید کرد: با محاسبه مزایا،عیدی و سنوات افزایش ۲۵ درصدی در دریافتی کارگران مشاهده نمی‌شود، بنابراین اعتراض نمایندگان کارگران نابه‌جاست.

وی اظهار کرد: کارفرمایان در راستای این فرمول محاسباتی با هر گونه افزایش هزینه مخالفند و حتی هفته گذشته در جلسه شورای عالی کار خطاب به نمایندگان کارگران بیان کردند که اگر دولت هم با افزایش دستمزد موافق باشد نمایندگان کارفرمایی به عنوان مخالف صورت جلسه را امضا خواهند کرد و از این پس در جلساتی که منفعت کارگران به میان باشد حاضر نخواهند شد.