نرم افزارحسابداری صدگان

داستان دنباله‌دار مالیات بر ارزش افزوده آهنی‌ها

0 830

حسابداراپ

امروز باز هم قرار است اتحادیه کشوری آهن و فولاد با سازمان امور مالیاتی تشکیل جلسه دهد تا موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده که چندی است آرام و قرار را از آهن فروش‌ها گرفته هر چه سریع‌تر حل و فصل شود. گفته می‌شود از ۲ هزار برگه مطالبات این مالیات تنها ۱۵۰ برگه به دست صنوف آهن فروش رسیده و این در حالی است که همین تعداد محدود هم موجبات نارضایتی گسترده را در میان این فعالان این بازار به همراه داشته است، به گونه‌ای که طی یک ماه اخیر بسیاری از مغازه‌ها به همین دلیل دست از فعالیت کشیده‌اند.


محمد آزاد رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد پیرامون همین مساله می‌گوید: در حال حاضر حدود ۶۰ برگه مطالباتی مالیاتی به کمک تخفیف‌های سازمان مالیاتی یا بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده تسویه شده‌اند و مابقی برگه‌های مطالباتی هم در کمیسیون‌های حل اختلاف در حال رسیدگی بوده یا برای مرحله اجرا ارجاع داده شده‌اند.



همانطور که پیش‌تر هم تشریح شده بود عامل اصلی در بروز این مشکل عدم دریافت فاکتور خرید بوده است به گونه‌ای که طی چند سال گذشته آنچه که اساس معاملات بوده خرید و فروش سنتی و بدون ثبت قانون‌مند و منظم مبادلات بوده است. به گفته آزاد در سال جاری صندوق‌های مکانیزه فروش که قابلیت ثبت تمام خرید و فروش‌ها را دارا است در صنف آهن راه‌اندازی می‌شود تا به این وسیله بتوان هرچه سریع‌تر بخشی از مشکل اخیر را از این راه مرتفع کرده و حل نمود.
در عین حال موضوع دیگری که در رابطه با آن با رییس اتحادیه آهن و فولاد کشور گفت‌وگو کردیم، لزوم عرضه‌های خردتر برای خریداران کوچک این کالاها از بورس کالا بود.


پندار سیستم

فعالان بازار و متقاضیان مقاطع از بورس کالا در تماس با خبرنگار دنیای اقتصاد نسبت به این موضوع که نمی‌توانند برای خریدهای کوچک تر به بورس کالا مراجعه کنند، از لزوم اتخاذ تدابیری سخن می‌گویند که بر اساس آن بتوانند نیازهای خود را مانند شخصیت‌های حقوقی از بورس کالا خریداری کنند. آزاد در این زمینه اعلام كرد در جلسه‌ای که با دکتر پناهیان، مدیرعامل بورس کالای ایران صورت گرفته بود پیرامون عرضه سبدهای فولادی کوچک‌تر به عنوان مثال بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن گفت‌وگوهایی شده که پناهیان اعلام کرده امکان چنین عرضه‌ای در حال حاضر در رینگ فولاد نیست، چرا که خرید عرضه‌های بورس فقط برای اشخاص حقوقی است نه حقیقی.



به گفته رییس اتحادیه کشوری آهن و فولاد اگر صنوف آهن در سایتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به همین منظور راه‌اندازی کرده برای دریافت کد معاملاتی ثبت نام کنند، این امکان در ماه‌های آتی فراهم خواهد شد که با همکاری بورس کالا عرضه‌های کم‌حجم‌تر هم به دست متقاضیان برسد. با این اقدام در قبال خریدهای صورت گرفته فاکتور دریافت می‌شود و بخش دیگری از معاملات بازار آهن از این راه قانونی می‌شود. از سوی دیگر از آنجا که نقدینگی فعالان بازار به هیچ وجه اجازه خرید سبدهای بزرگ را به آنها نمی‌دهد عرضه این سبدها کمک بزرگی به صنوف آهن فروش خواهد بود تا خریدهای با قیمت مناسب‌تر را هم از رینگ فولاد تجربه کنند.
آزاد معتقد است با انجام اقدامات فوق امید است به زودی مشکل قانون مالیات بر افزوده به شیوه صحیحی برطرف شود و دیگر مشکلی در آینده بین سازمان امور مالیاتی و اتحادیه کشوری آهن و فولاد پیرامون این مساله بروز نکند.



دامنه زمانی رکود بازار فولاد تنگ‌تر شد!
روز گذشته بازار آهن با تحرک نسبی در روند معاملات همراه شد به گونه‌ای که افزایش قیمت دلار و طلا روی قیمت انواع سایزهای میلگرد تاثیر مثبت گذاشته و آنها را افزایش داد. به گفته فعالان آگاه همین موضوع سبب شد تا بازار آزاد به اصطلاح گرم شود و خریدهای خوبی در این روز از سوی متقاضیان صورت بگیرد. در همین حال قیمت انواع سایزهای تیرآهن اعم از سایزهای سبک و سنگین در مقایسه با روز دوشنبه کاهش یافتند. فعالان بازار معتقدند به دنبال عرضه سلف تیرآهن ۱۶ در رینگ فولاد روز یکشنبه که با استقبال چشمگیر خریداران قیمت پایه آن در شرایط رقابتی با افزایش مواجه شد، قیمت های بازاری هم به تاسی از این روند طی دو روز گذشته افزایش یافتند.


اما در روز سه‌شنبه این حباب قیمتی تا حدودی از بین رفت و قیمت این محصول به روال اول هفته بازگشت.
از سوی دیگر در حالی که روز گذشته رینگ فولاد عرضه‌ای نداشت، اما در روز دوشنبه عرضه‌های دو سبد نقدی و سلف میلگرد از سوی فولاد آذربایجان و عرضه سلف انواع ورق از سوی فولاد مبارکه اصفهان با سردی معامله‌گران همراه شد، به گونه‌ای که اکثر این محصولات در زمان مچینگ خریداری شدند. در همین حال به نظر می‌رسد امروز با روشن شدن وضعیت تایید صلاحیت کاندیداها روند قیمتی انواع محصولات فولادی در بازار آزاد دستخوش تغییر و تحرک زیادی شود.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.