نرم افزارحسابداری صدگان

تقابل بورس و بازارهای موازی در سال ۹۲

0 854

حسابداراپ

در خصوص سه بازار سهام، طلا و ارز این رفتار بسیار همسو بوده، از این رو به نظر می رسد که طی سال جاری نیز تقابل این بازارها برای انتقال نقدینگی سرمایه گذاران و معاملات پرنوسان میان آنها رخ دهد. هرچند در حال حاضر روند حرکتی بورس در بین مابقی بازارها مثبت ارزیابی می شود.


بازار سهام، ارز و طلا طی سال های اخیر در تقابل با یکدیگر همواره نوسانات زیادی را به خود دیده اند و تلاش آنها برای جذب و انتقال نقدینگی از یک بازار به بازاری دیگر در راستای تحقق بیشترین رقم بازدهی، همواره افزایش نوسان قیمت ها را در آنها رقم زده است.

در همین ارتباط یک کارشناس بازار سرمایه پیرامون چگونگی حرکت بازارها طی سال ۹۲ در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در میان بازارهای موازی گرچه بسیاری معتقدند بازار مسکن در حالتی رکودی به سر می برد، اما به نظر می رسد رشد آرام و متعادل قیمت ها به صورتی نامحسوس در این بخش از اقتصاد کشور اتفاق بیفتد. چراکه بازیگران آن متفاوت از فعالان سایر بازارها هستند و به دلیل قدمت بالای آن، این تفاوت قابل توجیه است.

محسن عسگری افزود: در خصوص سه بازار سهام، طلا و ارز این رفتار بسیار همسو بوده، از این رو به نظر می رسد که طی سال جاری نیز تقابل این بازارها برای انتقال نقدینگی سرمایه گذاران و معاملات پرنوسان میان آنها رخ دهد. هرچند در حال حاضر روند حرکتی بورس در بین مابقی بازارها مثبت ارزیابی می شود.

وی ادامه داد: دلیل ارزیابی این روند، حمایت های اعمال شده نسبت به آن و متقاعد شدن مسئولان و مدیران کشور برای پشتیبانی از بازار سرمایه به ویژه بورس است، چراکه بورس همواره یکی از بهترین بازارها برای کنترل نقدینگی سرگردان و نرخ تورم و نیز کمک به بخش تولید و اقتصاد مولد به شمار می آید.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید داشت: طی روز های اخیر اتفاق نظر مسئولان کشور بگونه ای بوده که طی روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون آثار منفی افزایش نرخ خوراک گاز بر سودآوری شرکت های پتروشیمی فعال در بورس ابراز نگرانی کردند. این امر بیان گر آن است که دولت، نمایندگان مجلس و نیز سایر نهادهای سیاست گذار نسبت به بازار سرمایه حساسیت خاصی از خود نشان داده و همگی بر حمایت از این بخش از اقتصاد کشور به عنوان بازاری پویا و پرپتانسیل اجماع نظر دارند.

پندار سیستم

عسگری پیش بینی خود را در خصوص روند روزهای آتی بورس چنین بیان کرد: با توجه به فرا رسیدن تعطیلات نیمه خرداد به مناسبت رحلت حضرت امام خمینی (ره) و پس از آن نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی می شود روند مثبت بورس طی هفته جاری و در نهایت اوایل هفته بعد ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: پس از آن احتمال دارد حجم عرضه سهام در بازار افزایش یابد و در این رابطه بسیاری از کارشناسان بر این امر اعتقاد دارند که بهتر است تا تعیین تکلیف شرایط کشور در حوزه مدیریتی و شفاف شدن وضعیت موجود، از معامله در بورس از هفته آینده ممانعت ورزیده و پس از آن اقدام به سرمایه گذاری کنند. از این رو افزایش عرضه سهام در بورس انتظاری بدیهی است.

این کارشناس بازار سرمایه نزدیک شدن به زمان قطعی شدن اعمال تحریم های جدید علیه ایران و ارایه گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را از دیگر مواردی برشمرد که در روند هفته های آتی بورس بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: بورس به صورت تاریخی نشان داده که هرچه به زمان اجرایی چنین برنامه هایی نزدیک می شویم، بازار عکس العمل بیشتری از خود نشان می دهد.

عسگری در پیش بینی میزان بازدهی بورس طی سال ۹۲ اظهار داشت: تعیین دقیق رقم بازدهی کل بازار معمول عواملی همچون نرخ ارز، رویکردهای کلی نظام نسبت به رابطه با کشورهای غربی بوده و از آنها اثر می پذیرد. از این رو بایستی تک تک این عوامل را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد؛ اما نمی توان رقم دقیق بازدهی بورس را در شرایط فعلی برآورد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل شرکت ها گرچه برخی با مشکل کاهش تولید مواجه هستند، اما سهام همچنان جزو ارزان ترین دارایی ها در کشور به شمار می آید که دلیل آن را می توان عقب افتادگی تورمی و نیز کاهش ارزش ریال در مقابل سایر ارزها دانست. از این رو پتانسیل رشد بورس در مقایسه با بازارهای موازی همچنان قابل توجه ارزیابی می شود.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: باید توجه داشت که برنامه های اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز هنوز برای بازار مشخص نیست و تاکنون بسیاری از صحبت نامزدهای انتخاباتی تکراری بوده است. افزون بر آن مشخص نبودن برنامه های آنها در راستای کنترل تورم و تقویت بازار سرمایه قضاوت را پیرامون روند آتی بورس دشوار می سازد.

وی در خاتمه سخنان خود اضافه کرد: با توجه به اینکه کاندیداهای تأیید صلاحیت شده این دوره از انتخابات به لحاظ فکری و دیدگاه کلی چندان متفاوت از هم نیستند، انتظار بروز تنش چندان زیادی از آنها وجود ندارد. از این رو طی دو روز اخیر بازار واکنش مثبت از خود بروز داد که این رفتار با اقدامات همسوی مجلس پیرامون مصوبات اخیر، آثار مطلوبی را برای بورس به همراه داشت.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.