نرم افزارحسابداری صدگان

تشریح راهکارهای اساسی برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی

0 616

حسابداراپ

افزایش ۵۰ درصدی تامین مالی در بازار سرمایه

سخنگوی سازمان بورس دو راهکار اساسی برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی را ایجاد اعتماد در بازارهای مالی و تدوین روش ها، ‌مقررات و سازوکارهای اجرایی اعلام کرد.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار راهکارهای تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) ، دکتر “علی صالح آبادی”‌ روز یکشنبه در بیست و سومین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با عنوان “ثبات اقتصادی و حمایت از تولید”‌ اظهار داشت :‌ یکی از دغدغه های اصلی نظام تولید در ایران کمبود نقدینگی و از سوی دیگر یکی از مشکلات اقتصادی و نقدنیگی درکشور است که در همین رابطه‌، باید راهکارهایی اتخاذ شود که بتوان پس اندازهای مازاد مردم را به سمت بخش واقعی اقتصاد (بخش تولید) هدایت کرد.


وی با بیان اینکه دولت، سرمایه گذاری خارجی، بازار پول و سرمایه، بخش های تامین مالی بنگاه های اقتصادی هستند، ‌اظهار داشت:‌ دولت بر اساس سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از سرمایه گذاری در بخش خصوصی منع شده است و در حوزه سرمایه گذاری خارجی نیز با محدودیت هایی روبرو هستیم که نمی توان تامین مالی زیادی را از این طریق انجام داد.

دکتر صالح آبادی به تحولات فراوان بازار سرمایه در سال های اخیر اشاره کرد و گفت:‌ ارزش بازار سرمایه با رشدی ۹ برابری در طول هشت سال گذشته از حدود ۳۲ به بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که این امر نشان می دهد این بازار ظرفیت های فراوانی برای کمک به تامین مالی بنگاه های اقتصادی دارد.


۲ راهکار اساسی برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی

سخنگوی سازمان بورس دو راهکار اساسی برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی را ایجاد اعتماد در بازارهای مالی و تدوین روش ها، ‌مقررات و سازوکارهای اجرایی اعلام کرد.

دکتر صالح آبادی خاطر نشان کرد : تصمیمات سیاست گذاران اعم از دولت، مجلس و نهادهای تصمیم گیری درعرصه های مختلف اقتصادی، نقش بسزایی در ایجاد اعتماد در بازارهای مالی دارد به طوریکه اگر تصمیمات به نفع تولید و سرمایه گذاری در این بخش باشد، اعتماد در این بازارها افزایش خواهد یافت.


وی ایجاد بازارهای رقابتی برای فروش محصولات،‌ اصلاح قوانین،‌ رقیب نبودن بخش دولتی با بخش خصوصی و ثبات در مقررات و قوانین را از دیگر راهکارها برای ایجاد اعتماد در بازارهای مالی ذکر کرد و افزود :‌ اگر ثبات در قوانین و مقررات نباشد، بازده طرح های توجیهی بنگاه ها با مخاطره روبرو می شود که این امر اعتماد را در بازارهای مالی کاهش می دهد.

پندار سیستم

رییس سازمان بورس به اصلاح قانون مالیات ها و تجارت نیز اشاره کرد و گفت :‌ با اصلاح قانون مالیات ها می توان سرمایه ها را در اقتصاد هدایت کرد ضمن اینکه باید قانون قدیمی تجارت تغییر یابد زیرا این قانون هم اکنون پاسخگوی نیازهای امروز جامعه و تجارت نیست.


طراحی ابزارهای جدید  برای کمک به تولید

سخنگوی سازمان بورس به طراحی ابزارهای مالی مختلف در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت :‌ اوراق اجاره می تواند به تامین مالی خرید دارایی های ثابت، خرید ماشین آلات و تجهیزات و تامین نقدینگی بنگاه ها کمک کند.

وی ادامه داد :‌ اوراق مشارکت برای تامین مالی پروژه ها، اوراق استصناع برای تامین مالی برای احداث طرح های خاص، اوراق مرابحه برای تامین مالی بخش تولید (خرید دارایی ها و تجهیزات و مواد اولیه)‌،‌ اوراق رهنی برای تامین مالی بانک ها،‌ اوراق مضاربه برای بخش بازرگانی، اوراق مزارعه و مساقات برای بخش کشاورزی، اوراق قرض الحسنه برای امور خیریه و اسناد خزانه اسلامی برای تامین مالی بودجه دولت می توانند به تامین مالی کشور کمک شایانی انجام دهند.


وی با بیان اینکه بازار سرمایه می تواند طیف های وسیعی از سرمایه گذاران را جذب کند، اظهار داشت :‌ در سال های اخیر شرکت های بورسی توانسته اند با افزایش سرمایه، بخشی از منابع مالی خود را تامین کنند که این موضوع یکی دیگر از مزیت های بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی است.

وی خاطر نشان کرد :‌ در مجموع در سال گذشته مبلغ ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی انجام شد که شاهد رشد ۵۰ درصدی، نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بودیم.


افزایش تعامل بازارهای پول و سرمایه

سخنگوی سازمان بورس خواستار افزایش تعامل مقام های ناظر بازار پول و سرمایه شد و گفت: با اشتراک گذاشتن اطلاعات، ‌تشریک مساعی برای ثبات و حفظ بازارهای مالی، هماهنگی در امر نظارت، ارتقای کیفیت مقررات، همراستا شدن سیاست ها برای اثرگذاری بیشتر از
مهم ترین مواردی است که مقام های ناظر دو بازار می توانند برای افزایش تعاملات خود انجام دهند.

وی ارائه تسهیلات بانکی به شرکت های بورسی و ضمانت بانک ها برای انتشار اوراق بهادار بخش خصوصی را از دیگر حوزه های عملیاتی برای افزایش تعامل دو بازار پول و سرمایه ذکر کرد.


دکتر صالح آبادی با بیان اینکه در آینده موسسات رتبه بندی راه اندازی خواهند شد، گفت :‌ این موسسات،‌ اوراق بنگاه ها را رتبه بندی خواهند کرد که انعطاف در نرخ اوراق می تواند حجم اوراق بازار سرمایه را افزایش دهد.

وی پنجره واحد ارائه خدمات مالی به مردم را یکی دیگر از راهکارها برای افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه ها عنوان کرد و افزود :‌ هم اکنون حدود ۲۰ هزار شعبه بانکی در سراسر کشور فعال هستند که این شعب با فراهم شدن زیر ساخت های لازم،‌ می توانند خدمات بازار سرمایه را به مردم ارائه دهند تا جایگاه این بازار در تامین مالی بنگاه های اقتصادی افزایش یابد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.