نرم افزارحسابداری صدگان

تحمیل ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه در بودجه/انتقاد از تعرض به قوانین دائمی

0 709

حسابداراپ

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از تحمیل ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه قطعی در لایحه بودجه توسط نمایندگان خبرداد که در مقابل آن منابع محتمل تعریف شده است.


رحیم ممبینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد تغییرات نمایندگان مجلس در لایحه بودجه ۹۲ کل کشور گفت: تغییراتی که در لایحه دولت ایجاد شده، به اعتقاد من به حدی زیاد است که می‌توان گفت: در طول سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: قانون بودجه که یک ساله است، بر اثر تغییرات ایجاد شده آثار و تبعات مالی پیدا کرده است که برخی از این آثار دهها سال اثرگذار است، مانند قانونگذاری‌هایی که نمایندگان مجلس در مورد بیمه‌های اجتماعی در لایحه بودجه انجام داده‌اند.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تأکید کرد: دو نگرانی جدی در مورد لایحه بودجه وجود دارد که یکی از آنها جنبه راهبردی و اساسی دارد و آن اینکه ایجاد تعهدات برای سازمانهای بیمه‌ای است.

وی گفت: اگر این گونه تعهدات در قوانین بودجه سالیانه برای سازمان‌ها ایجاد شود که در سالهای قبل هم حین بررسی لایحه بودجه سالانه تعهداتی برای سازمان‌های بیمه‌ای ایجاد شد، در بلندمدت پیامد منفی سنگینی برای سازمان‌های بیمه‌ای خواهد داشت.

پندار سیستم

ممبینی تصریح کرد: نظام بیمه کشور باید به گونه‌ای باشد که برابر مبانی و محاسبات متقن بتوانند از عهده تعهدات برآیند، در حالی که سازمان‌های بیمه‌ای در حال حاضر این گونه نیستند و برای آنها تعهداتی ایجاد شده که به مبانی و محاسبات آن توجه نشده است و این تعهدات در آینده برای سازمان‌های بیمه بسیار شکننده خواهد بود.

نماینده دولت در بررسی لایحه بودجه ۹۲ گفت: بنده به عنوان کارشناس جزء از مقامات عالی‌رتبه نظام عاجزانه استدعا می‌کنم که در ارتباط با نظام بیمه‌ای کشور تمهیداتی اندیشند که منجر به تصمیم‌گیری مقطعی و موردی نشود.

ممبینی گفت: برای مثال در سازمان تأمین اجتماعی در سال ۸۲ تعهدات بیمه‌ای که دولت برابر قوانین تصویبی ملزم به تأمین آن شد، حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده است و این که هر سال با تصمیم‌گیری و قانونگذاری مقطعی افزایش یافته و در حال حاضر تعهدات این سازمان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان شده است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تأکید کرد: در تغییرات نمایندگان برای لایحه بودجه ۹۲ بیش از ۵ هزار میلیارد تومان تعهدات بیمه‌ای و غیربیمه‌ای ایجاد شده است که بعضی از آنها هر سال تکرار می‌شود و در درازمدت دولت نمی‌تواند از عهده چنین تعهداتی برآید و نتیجه این می‌شود که سازمان‌های بیمه‌ای مورد مخاطب و دیگر سازمان‌ها در آینده قادر به انجام تعهدات قانونی و تکلیفی خود نخواهند شد.

ممبینی تأکید کرد: با تغییرات نمایندگان در لایحه بودجه برای کوتاه مدت نیز ۱۹ هزار میلیارد تومان منبع جدید در لایحه تعریف شده است که این منابع قابل تحقق نیست، اما در مقابل آن هزینه‌هایی تعریف شده است که اجتناب‌ناپذیر است و باعث خواهد شد که اجرای بودجه در ردیف‌هایی که جنبه حاکمیتی دارد و از تعهدات قطعی دولت به شمار می‌رود، کاسته شود.

ممبینی در پاسخ به این پرسش که برخی نمایندگان می‌گویند اراده دولت در تحقق درآمد از جمله درآمد واگذاری‌ها بسیار اثر دارد، گفت: دولت هر چقدر هم بخواهد نمی‌تواند شرکت‌های قابل واگذاری را به صورت نقدی واگذار کند.

ممبینی در مورد تعرض به قوانین دائمی و جاری در حین بررسی لایحه بودجه ۹۲ گفت: نمایندگان در لایحه بودجه ۹۲ که اگر قانون شود، حداکثر ۹ ماه و با احتساب زمان تدوین آئین‌نامه‌ها در واقع حدود ۶ ماه فرصت اجرایی بیشتر نخواهد داشت، نه تنها به قانون برنامه ۵ ساله توسعه پنجم متعرض شده‌اند، بلکه تعداد زیادی از قوانین موضوعه دیگر را متأثر از قانون بودجه کرده‌اند که این به صلاح کشور نیست.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.