- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بخش قابل توجهي از درآمدها ماليات نمي‌دهند

معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي با بيان اين كه افزايش نقش درآمدهاي مالياتي در تامين منابع بودجه به ميزان شفافيت بستگي دارد، گفت: بخش قابل توجهي از درآمدها ماليات پرداخت نمي كنند.


به گزارش شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) به نقل ازايسنا ، حسين وكيلي در پاسخ به اين سوال كه چقدر زمان لازم است تا بخش عمده منابع بودجه از طريق درآمدهاي مالياتي تامين شود، گفت:اين امر به ميزان شفافيت بستگي دارد هرچه سرعت شفافيت اطلاعات بيشتر شود درآمدهاي مالياتي سريعتر جايگزين درآمدهاي نفتي مي شود.

معاون ماليات هاي مستقيم سازمان امور مالياتي در ادامه با اشاره به اين كه در كشور ما ظرفيت كافي براي تامين منابع مورد نياز از طريق درآمدهاي غير نفتي وجود دارد، تصريح كرد:بخش قابل توجهي از درآمدها ماليات پرداخت نمي كنند.

بر اين اساس وابستگي منابع بودجه به درآمدهاي نفتي است يكي از مشكلات اساسي نظام بودجه‌ريزي در كشور است و در حالي كه بنا بود در بودجه سال جاري با تصويب لايحه ماليات هاي مستقيم [1]، درآمدهاي مالياتي نقش بيشتري در تامين منابع داشته باشند اما عملا لايحه مالياتي به بودجه ۹۲ [2] نرسيد و دولت براي افزايش درآمدهاي مالياتي بندهايي را در اين راستا در لايحه پيشنهاد داد كه از سوي مجلس حذف شد.

اين اقدام در حالي صورت گرفت كه بنا به اعلام مسوولان دولتي، با حذف اين بندها سازمان امور مالياتي با مشكلات بيشتري در وصول ماليات مواجه خواهد شد.

در اين باره محمد كردبچه، مشاور مشاور معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي، با بيان اين كه ميزان درآمدهاي مالياتي سال جاري با در نظر گرفتن اين بندها و درآمدهاي حاصل از آنها تعيين شده بود،‌ خاطر نشان كرد: با حذف بندهاي مالياتي پيشنهاد شده توسط دولت احتمال دارد كه درآمدهاي مالياتي پيش‌بيني شده محقق نشود و شاهد كاهش آن باشيم.