- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

آشنایی با زیر و بم صکوک مرابحه و اجاره

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار تامین آسان منابع مالی بزرگ را یکی از مزیت های مهم انتشار اوراق مرابحه برای ناشر دانست و گفت :‌ ناشر به جای اخذ تسهیلات بانکی، می تواند از این روش برای تامین مالی خود استفاده کند.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار تفاوت های اوراق مرابحه و اوراق اجاره را تشریح شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، دکتر علی سعیدی در تشریح تفاوت اوراق مرابحه و اوراق اجاره گفت: دارندگان اوراق اجاره مالک دارایی و منافع حاصل از آن دارایی هایی هستند که ناشی از درآمد این اوراق است. در این اوراق، تا زمانی که بانی آخرین قسط را پرداخت نکرده باشد، دارندگان اوراق به عنوان سرمایه گذاران، مالک محسوب می شود.

وی ادامه داد: شرکت های SPV، هم به عنوان وکیل و یک نهاد واسط مالکیت دارندگان اوراق را مدیریت می کنند.


عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص اوراق مرابحه گفت: دارندگان این اوراق مالک دین و طلب بوده و در حقیقت از بانی، طلبکار هستند. به علاوه، در اوراق مرابحه نهاد واسط پس از خرید دارایی از فروشنده، مالکیت آن را در قالب قرارداد مرابحه به بانی منتقل می کند.

دکتر سعیدی تصریح کرد: نرخ سود در انواع صکوک باید به گونه ای باشد که بازده مورد انتظار سرمایه گذاران را تامین کند، چراکه سرمایه گذاران فرصت های مختلف سرمایه گذاری را بررسی کرده و سپس تصمیم گیری می کنند.


معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که چه گروه هایی می توانند از اوراق مرابحه استفاده کنند، گفت: در دستورالعمل مربوط به اوراق مرابحه قید شده است که بانی باید دارای چه شرایطی باشد. هر بانی در بخش خصوصی، تعاونی یا دولتی که دارای حائز شرایط انتشار اوراق باشد، می تواند نسبت به انتشار این اوراق اقدام کند.


عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه اوراق مرابحه یک ورقه بدهی از ابزارهای بدهی است، اظهار داشت: چنانچه فرد بخواهد مواد اولیه و مصرفی بخرد، نمی تواند از اوراق اجاره استفاده کند، اما می تواند از اوراق مرابحه استفاده کند. در حالی که در اوراق اجاره باید دارایی وجود داشته باشد یا دارایی که در آینده ایجاد می شود، به اجاره برود.


وی خاطرنشان کرد: اوراق اجاره و مرابحه هر دو دارای سود ثابت هستند تا سرمایه گذاران بتوانند پس از قیاس با سایر سرمایه گذاری ها، نسبت به انتخاب آن اقدام کنند.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: نرخ سود این اوراق باید به گونه ای تعیین شود که بازده مورد انتظار سرمایه گذاران را تامین کند، از همین رو، در حال حاضر بازدهی این اوراق ۲۰ درصد تعیین شده است.


وی تامین آسان منابع مالی بزرگ را یکی از مهم ترین مزیت های انتشار اوراق مرابحه برای ناشر دانست و افزود: ناشر به جای اخذ تسهیلات بانکی، می تواند از این روش برای تامین مالی خود استفاده کند. از اوراق مرابحه برای تامین مالی هم دارایی های ثابت و هم سرمایه در گردش مانند خرید مواد اولیه، تجهیزات، مواد مصرفی می توان استفاده کرد. البته در حد اعدادی که انتشار اوراق مقرون به صرفه باشد.


دکتر سعیدی با اشاره به اینکه انتشار اوراق مرابحه سازو کار مخصوص به خود را دارد، ابراز داشت: مدت زمان انتشار آن هم بستگی به آمادگی ناشر دارد، برای مثال چنانچه گزارش های مورد نیاز از جمله بیانیه ثبت شرکت آماده باشد، اخذ مجوز انتشار کار زمان بری نخواهد بود.