نرم افزارحسابداری صدگان

۱۲ توصیه از نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی

0 875

حسابداراپ

نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی در راستای تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴، با همکاری دانشگاه الزهرا (س) و بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد و در پایان ۱۲ توصیه کاربردی برای استقرار بهتر این نظام پیشنهاد شد.


معاون کمیته علمی نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی گفت: در این همایش به طرح و بحث موضوعات کلیدی در حوزهای حاکمیت شرکتی، ضرورت های استقرار آن و پیامدهای قابل توجه این نظام برای توسعه ی کشور پرداخته شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی رحمانی افزود: نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی در راستای تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴، با همکاری دانشگاه الزهرا (س) و بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد و نتایج مباحث و توصیه های مهم به شرح زیر مورد تأیید و تآکید قرار گرفت :


۱- نظام حاکمیت شرکتی به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی کشور برای بهبود فضای کسب و کار، شفافیت و سلامت فعالیت های اقتصادی، پاسخگویی مدیران و رعایت حقوق ذینفعان هر چه سریعتر باید در بنگاه های اقتصادی کشور مستقر شود تا استفاده کارا و اثربخش از منابع انسانی، مالی و مادی کشور در راستای تحقق سند چشم انداز و دستیابی به عدالت و پیشرفت اقتصادی کشور حاصل شود.

 

۲- با توجه به اینکه استقرار نظام حاکمیت شرکتی یک عزم ملی نیاز دارد و نیازمند اقدامات متعددی است، لذا ضرورت دارد مجلس محترم شورای اسلامی، دولت محترم به ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس و اوراق بهادار، بیمه مرکزی و بانک مرکزی اقدامات لازم را جهت فراهم کردن بستر و فضای استقرار حاکمیت شرکتی به عمل آورند. هماهنگی مقام های ناظر نیز در این حوزه مورد تاکید است.

 

۳- نهاد بازار به معنای واقعی به این مفهوم که هیچ گونه محدودیتی برای آن اعمال نشود و بتواند رسالت خود یعنی علامت دهی و هدایت در اقتصاد را ایفا کند، در حاکمیت شرکتی بسیار حائز اهمیت است و یکی از لوازم شفافیت و نظارت است.

 

۴- سازمان های مردمی و نهادهای (NGO) که به صورت خود انتظام و مستقل عمل می کنند، مانند اتاق بازرگانی و انجمن های حرفه ای از پایه های اصلی استقرار حاکمیت شرکتی هستند و لذا لازم است اقدامات لازم توسط بخش های ذیربط جهت توسعه و حمایت از سازمان های مزبور به عمل آید .

 

پندار سیستم

۵- تشکیل بانک مدیران برای تسهیل انتخاب مدیران حرفه ای و ترویج رویکرد مدیران مستقل به عنوان اعضای هیئت مدیره می تواند به بهبود شایسته سالاری، ایفای موثر مسئولیت های هیئت مدیره و اعتلای اثر بخشی سازمان ها بینجامد.

 

۶- برای ترویج مستمر موضوع حاکمیت شرکتی در جامعه و طرح دیدگاه ها و اندیشه های نو و تبادل تجربه در این عرصه، لازم است همایش حاکمیت شرکتی به صورت مستمر هر سال یا دو سال یک بار برگزار شود، تا به این ترتیب آخرین نظریه ها، یافته ها و تجارب برتر داخلی و خارجی در جامعه انتشار یابد. بنگاه های اقتصادی بزرگ که بیشترین بهره برداری را از استقرار نظام حاکمیت شرکتی خواهند داشت، به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود لازم است حمایت های مالی و معنوی لازم را فراهم کنند.

 

۷- برای متمرکز نمودن سیاست گذاری و جهت دهی به فعالیت های پژوهشی لازم است دبیرخانه رسمی همایش حاکمیت شرکتی دائر شود، که خوشبختانه ریاست دانشگاه الزهرا (س) با این موضوع موافقت کردند. البته این دبیرخانه می تواند با اخذ مجوزهای لازم در آینده به مرکز پژوهشی یا پژوهشکده حاکمیت شرکتی تبدیل شود. این دبیر خانه وظیفه انتشار مقالات و کتب، مطالعه تجارب سایر کشورها و هماهنگی فعالیت های علمی و اجرایی را به عهده خواهد داشت .

 

 ۸- جهت تشویق دانشجویان و اساتید برای تحقیق در این زمینه، لازم است اخذ مجوز و انتشار مجله علمی- پژوهشی حاکمیت شرکتی در دستور کار قرار گیرد تا نتایج پژوهش های مزبور وتجارب برتر نشر یابد .

 

۹- مطالعاتی میدانی برای شناسایی تجارب برتر ، مستند سازی این تجارب و انتقال آنها به سایر سازمان ها برای الگو سازی ضروری است .

 

۱۰- بررسی و تصویب نهایی دستور العمل تنظیمی سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه حاکمیت شرکتی موجب ایجاد زبان مشترک و ارائه ی الگوی مناسب برای جهت گیری شرکت ها به سوی حاکمیت شرکتی است.

 

۱۱- بی تردید پس از ابلاغ دستورالعمل مزبور مطالعات مستمر برای زمینه سازی استقرار حاکمیت شرکتی در سازمان ها و شناسایی اسیب ها ضروری است که این مطالعات می تواند موضوع پایان نامه ها و یا پژوهش های ارتباط با صنعت باشد.

 

 ۱۲- در مورد اصطلاح شناسی مناسب برای موضوع، عنوان “راهبری شرکتی” که در دستورالعمل پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار و دیگر موارد مرتبط استفاده شده است، مورد حمایت و تاکید است. به هر حال همایش از الزامی کردن این نظام در بنگاه های اقتصادی استقبال می کند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.