نرم افزارحسابداری صدگان

کنترل روند حرکتی بورس از طریق تصمیم گیری های ضد و نقیض

0 596

حسابداراپ

پندار سیستم

واگذاری برخی شرکت های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی در حالی در آخرین روزهای دولت دهم با عدم موفقیت در حال انجام است که حال و اوضاع کنونی بورس نیز چندان مساعد نیست.

 

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: نزدیکی به فضای انتخابات، تصمیم گیری در خصوص مهم ترین پارامترها در مجلس شورای اسلامی طی روزهای اخیر و در نهایت عرضه اولیه سهام “تایپکو” هر یک به اندازه خود در منفی شدن روند حرکتی شاخص کل و افت قیمت سهام اکثر شرکت ها مؤثر هستند.

 

مهدی طحانی ادامه داد: نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری فضایی توأم با ابهام را برای فعالین بازار به همراه آورده، به گونه ای که به نظر می رسد شرایط آینده نه قرار است چندان وخیم و بد شود و نه خیلی مساعد و مناسب. از همین رو همگان چشم انتظار و نگران شرایط آینده هستند.

 

وی با اشاره به تصمیم گیری های اخیر مجلس نیز گفت: در شرایطی که چشم همه فعالین بازار به دهان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تصمیمات آنها است، به نظر می رسد نمایندگان خانه ملت با دامن زدن به ابهامات از طریق تصمیم گیری های ضد و نقیض، قصد کنترل روند حرکتی بورس را دارند. چراکه شاید به اعتقاد آنها رشد اخیر شاخص غیر معقول و غیر قابل باور بوده است.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: چنین باوری در ذهن نمایندگان در حالی شکل گرفته که با نیم نگاهی به رشد قیمت ها در اقلام گوناگون متوجه این امر خواهیم شد که در حال حاضر ارزان ترین دارایی در کشور سهام شرکت ها است که هنوز هم در بسیاری از آنها پتانسیل رشد وجود دارد.

 

طحانی با اشاره به تأثیر عرضه اولیه سهام “تاپیکو” در تشدید روند منفی بازار و جذب بخشی از نقدینگی بورس به آن، در خصوص دلایل شکست این عرضه مطرح کرد: جذاب نبودن قیمت عرضه “تاپیکو” در شرایط فعلی بازار موجب شد تا سرمایه گذاران حاضر به خرید سهام مذکور نشوند؛ چراکه با اندک مقایسه ای میان شرکت صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان مجموعه ای که از نظر شرایط پرتفوی شباهت زیادی به سهام “تاپیکو” دارد، می توان دریافت که قیمت سهم در محدوده بیش از ۲۵۰ تا ۲۸۰ تومان جذابیت خاصی برای سرمایه گذاران نخواهد داشت. حال آنکه با توجه به نقدینگی فراوان موجود در بازار چنانچه سهام “تاپیکو” در قیمت مناسب عرضه مجدد شود، خریدار مناسب خود را خواهد داشت.

 

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در بیان شرایط کلی بازار سرمایه و همچنین اثرگذاری بالای صنعت پالایشی بر آن عنوان کرد: مشکل اساسی کنونی بورس این است که سهام شرکتی همچون پالایش نفت بندرعباس به عنوان لیدر بازار قرار گرفته و کل حرکت بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار داده است. حال آنکه از نظر بسیاری از کارشناسان “شبندر” صدرای گروه پالایشی بوده و روند حرکتی آن وابسته به عواملی فراتر از مباحث مالی و شرایط بنیادی آن است که با توجه به رشد مناسب آن طی چند ماه اخیر نیاز به اصلاح قیمتی داشت.

 

وی ادامه داد: هرچند که سهام برخی از شرکت های فعال در این گروه هنوز هم از پتانسیل رشد مناسبی برخوردارند، اما متأسفانه در حال حاضر همه شرکت های گروه پالایشی و نیز شرکت های صنایع دیگر تحت تأثیر روند قیمتی سهام “شبندر” قرار گرفته اند؛ حال آنکه به نظر می رسد به مرور زمان سهام شرکت ها راه خود را به درستی پیدا خواهند کرد و روند قیمتی متناسب با شرایط خود را در پیش خواهند گرفت.

 

طحانی در خاتمه اظهار داشت: با وجود همه این مسائل بازار سرمایه در بازه بلند مدت از پتانسیل رشد بسیار خوبی برخوردار است و سرمایه گذارانی که پذیرفته اند در شرایط کنونی نیز در بازار سهام حضور داشته باشند، تنها و تنها به این نکته توجه کنند که گزینه های سرمایه گذاری خود را بر مبنای پتانسیل های بنیادی سهم انتخاب نمایند. چراکه با تحقق این امر شاید در کوتاه مدت با نوساناتی در قیمت سهم مواجه شوند، اما در نهایت از بازدهی مناسب و مدنظر خود برخوردار خواهند شد.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.