نرم افزارحسابداری صدگان

کالاهای اساسی مشمول مالیات برارزش افزوده نیست

0 613

حسابداراپ

 

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی گفت: همه کالاها و خدمات به استثنای کالاهای اساسی، کشاورزی و خدمات بهداشتی؛ مشمول مالیات بر ارزش افزوده است.



علیرضا طاری بخش در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: از سال ۱۳۸۷ (آغاز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده) تاکنون در پنج مرحله مودیان فراخوان شده‌اند و در مجموع حدود ۳۵۵ هزار مودی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کرده‌اند.

پندار سیستم

طاری‌بخش افزود: در ابتدای اجرای این قانون سهم مالیات بر ارزش افزوده درصد ناچیزی بود؛ اما پارسال ۲۲ درصد از کل مالیات‌هاي مستقیم و غیرمستقیم را به خود اختصاص داد.



وی با اشاره به میانگین سهم ۳۷ درصدی مالیات‌هاي مستقیم و غیرمستقیم در بودجه دولت گفت: از این میزان سهم مالیات بر ارزش افزوده بسیار ناچیز است.
معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان مالیاتی افزود: در سال‌هاي آینده علاوه بر افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، دامنه شمول مودیان نیز توسعه مي‌یابد و جایگاه آن برجسته‌تر خواهد شد.



الزام به ثبت مالیات برارزش افزوده در برگه فروش
معاون مالیات برارزش افزوده سازمان امور مالیاتی از ضرورت درج رقم مالیات بر ارزش افزوده در برگه‌هاي فروش و صورت حساب خرید مشتری خبر داد و گفت: اگر این رقم در برگه‌هاي فروش قید نشود، بر اساس اطلاعات موجود درسامانه‌هاي الکترونیکی یا سابقه پرونده شغلی، فروش برآورد و مالیات آن دوباره محاسبه و وصول مي‌شود.
وی در پاسخ به اینکه برخی طلا فروشان رقم مالیات برارزش افزوده را قید نمي‌کنند، افزود: بیشتر فروشندگان و طلا فروشان رعایت مي‌کنند و اگر برخی تخلف کنند مالیات از آنان دوباره دریافت مي‌شود.



طاری بخش، درباره وصول مالیات‌هایی که قبلا مودیان به موجب اسناد و مدارک مستند پرداخت کرده‌اند، گفت: این موارد به عنوان اعتبار مالیاتی پذیرفته مي‌شود و تفاوت را به‌عنوان مالیات، وصول و به حساب خزانه دولت واریز مي‌کنیم.
وی مهم‌ترین علت اجرا نشدن کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده را آگاه نبودن برخی از کسبه و صنف طلافروشان اعلام کرد. طاری‌بخش افزود: برخی هم مشکلات اجرایی و ساختاری را عامل اصلی آن مي‌دانند که مورد قبول نیست.



وی گفت: همه مودیان باید قانون را به‌طور کامل اجرا و براساس آن شش درصد مالیات بر ارزش افزوده را وصول و در مهلت
سه ماهه‌ای که قانون تعیین کرده است؛ به دولت پرداخت کنند.
معاون مالیات برارزش افزوده سازمان امورمالیاتی افزود: چنانچه مودیان این قانون را رعایت نکنند، ماموران مالیاتی برابر مقررات مالیات را بر اساس آخرین نرخ مالیاتی محاسبه ، وصول و به حساب خزانه دولت واریز مي‌کنند.


 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.