نرم افزارحسابداری صدگان

پیشنهاد راه اندازی بورس ارز رای نیاورد

0 764

حسابداراپ

امروز نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی بودجه سال ۹۲ با پیشنهاد راه اندازی بورس ارز مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از خانه ملت در نشست امروز محمدرضا پورابراهیمی پیشنهاد تشکیل بورس ارز را مطرح کرد که احمد توکلی، محمدقسیم عثمانی به عنوان مخالف و حسین زاده بحرینی و مصباحی مقدم به عنوان موافق این پیشنهاد صحبت کردند اما در نهایت پیشنهاد راه اندازی بورس ارز با ۵۸ رای موافق، ۱۱۳ رای مخالف و۱۶ رای ممتنع مخالفت کردند.

محمد قسیم عثمانی در مخالفت با پیشنهاد تشکیل بورس ارز که در جریان بررسی بخش درآمدی بودجه ۹۲ ارائه شده بود، گفت: زمانی که بیش از ۸۰ درصد ارز را دولت تامین می کند ایجاد بورس ارز معنا ندارد.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایطی که شاهد افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت پول ملی هستیم، راه اندازی بورس ارز معنا ندارد.

وی گفت: در کجای دنیا نسبت به بورس ارز در قانون بودجه تصمیم گیری می شود و نباید همه ناکامی های اقتصادی در فصل بودجه در بودجه بیاید.

عثمانی ادامه داد: ایجاد بورس برای دارایی های حقیقی است و شاخص بورس، افزایش شاخص قیمت است و اگر امروز بورس ما موفق است چرا که شاخص آن از ۴۰ و ۴۵ هزار واحد گذشته است و این یعنی قیمت ها افزایش یافته است.

نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: بر این اساس راه اندازی بورس ارز یعنی این که بخواهیم قیمت ارز بالا برود و اگر شایعه بورس ارز به بازار برود قیمت ارز به شکل فازینده ای افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در شرایط تورم اگر بورس ارز راه اندازی شود، مردم سپرده های خود را از بانک ها برمی دارند و ارز می خرند و سپرده ها به سمت بازار ارز سرازیر می شود که این به معنای افزایش قیمت ارز و کاهش قیمت پول ملی است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: این در حالی است که نقدینگی باید به سمت بازار تولید و سرمایه سرازیر شود تا نقدینگی در بازار جمع شود و تورم کنترل شود.

غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در موافقت با راه اندازی بورس ارز گفت: راه اندازی بورس ارز منجر به مدیریت صحیح عرضه و تقاضا ارز و شفاف شدن قیمت آن می شود.

پندار سیستم

وی در ادامه افزود: اگر بورس ارز پیش از این راه اندازی شده بود، عرضه ارز از سر چهارراه ها جمع می شد و هزاران میلیارد تومان سرمایه به جیب عده ای مفت خور نمی رفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای، تصریح کرد: اگر سال ۹۱، با ورود به بازار بورس ارز، مسئله ارز را مدیریت می کردیم، در وضعیت بهتری امروز قرار داشتیم.

وی ادامه داد: دکتر عثمانی مطرح کردند که ۸۰ درصد ارز در اختیار دولت است، در حالیکه این اطلاعات درست نیست.

مصباحی مقدم در این خصوص تصریح کرد: سال ۱۳۹۱، ۵۳ میلیارد دلار صادرات نفتی داشتیم و بخش اعظم این صادرات در اثر تحریم قابل دسترس نبود اما ۴۳ میلیارد صادرات غیر نفتی بود که به ارز آن دسترسی داشتیم.

وی افزود: اگر بورس راه بیافتد و تمام درآمدهای ناشی از صادرات غیر نفتی به بورس بیاید، سهم ارز عرضه شده توسط بخش های غیر دولتی بر سهم ارز عرضه شده توسط دولت غلبه می کند.

مصباحی مقدم با اشاره به این که دولت در شرایط تحریم با محدودیت هایی رو به رو است، تأکید کرد: بنابر اطلاعات بانک مرکزی، بخش عظیمی از ارز به صورت نقدینگی در دست مردم است که ذخیره شده و مردم منتظر افزایش قیمت ارز در این خصوص هستند.

وی افزود: اگر بورس راه اندازی شود قیمت ها متعادل و شفاف می شود کما اینکه فولاد و سیمان و دیگر اقلام که به بورس عرضه شدند نیز، کاهش قیمت داشتند و ارز نیز متفاوت از این مقولات نیست.

نماینده مردم تهران در این خصوص گفت: زمانی که عرضه ارز سر چهارراه ها و به صورت پنهان منجر به افزایش قیمت ارز و ایجاد رانت می شود و هزاران میلیارد تومان به جیب یک عده مفت خور می رود.

وی با تأکید بر اینکه وجود بورس ارز قیمت آن را شفاف می کند، گفت: ممکن است بانک مرکزی بگوید کسانی که می خواهند واردات داشته باشند باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب اولویت ها تقاضای خود را ثبت سفارش کنند و ارز خود را از بورس خریداری کنند.

مصباحی مقدم با استقبال از این راهکار گفت: در این حالت عرضه، تقاضا و قیمت ارز مدیریت شده و شفاف و به روز می شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی بورس ارز کشور را منتفع می کند گفت: چرا باید فرض را بر این بگذاریم که راه اندازی بورس ارز منجر به این می شد که مردم خانه هایشان را بفروشند و سرمایه هایشان را از بانک بیرون می کشند و این القای آقای عثمانی خلاف واقع است چرا که این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد که ما بورس ارز نداریم.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در خاتمه تأکید کرد: مجلس باید با راه اندازی بورس موافقت کند تا بورس ارز به صورت شفاف و عادلانه راه اندازی شود.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.