نرم افزارحسابداری صدگان

وضع عوارض جدید برای صادرات سنگ آهن از امروز

0 947

حسابداراپ

صادرکنندگان سنگ آهن از امروز صبح در مراجعه به گمرک های مختلف کشور با دستورالعمل جدیدی از سوی کارمندان گمرک مواجه شدند که بر مبنای آن از این پس باید برای صادرات سنگ آهن عوارض پرداخت کنند.

پندار سیستم

 

فاطمه دانشور، از صادرکنندگان سنگ آهن در این باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گفت: پیش از این توافقی با دولت انجام شده بود که بر مبنای آن صادرکنندگان حداکثر ۱۰ درصد برای صادرات سنگ آهن عوارض پرداخت کنند اما زمان اجرای این توافق مشخص نشده بود.

وی ادامه داد: ظاهرا با اعلام صبح امروز گمرک بندعباس دولت تصمیم گرفته است این عوارض را از روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه دریافت کند.

دانشور در مورد میزان این عوارض گفت: توافق صادرکنندگان با دولت ۱۰ درصد بوده است اما طبق گفته های شفاهی کارمندان گمرک این رقم ۴۰ درصد تعیین شده است.

دانشور با بیان این‌که این موضوع بدون مقدمه اجرایی شده افزود: صادرات سنگ آهن دانه بندی شده فعلا از بنادر کشور متوقف شده است چرا که به علت تفسیر نادرستی که از تعرفه گمرکی سال ۹۲ در رابطه با عوارض صادراتی سنگ آهن هماتیت و مگنتیت بعمل آمده، خروج هرگونه سنگ آهن از بنادر کشور به صورت موقت متوقف شده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: اگر خبر وضع عوارض ۴۰ درصدی صحیح باشد، عملا به معنای توقف صادرات سنگ آهن خواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که مذاکرات با وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه همچنان ادامه دارد و نتایج جلسه فردا مشخص می‌شود تصریح کرد: متاسفانه یکی از اشکالاتی که دولت فعلی دارد این است که هیچ توضیحی برای تصمیمات خود ارائه نمی‌کند.

عوارض جدید صادرات سنگ آهن بزودی ابلاغ می شود

مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ابران در این باره گفت: با وجود موضوع بازنگری عوارض و محدویت های صادراتی برخی اقلام از جمله سنگ آهن در دستور کار سازمان توسعه تجارت است اما تا این لحظه هیچ بخشنامه ای به گمرک ابلاغ نشده است.

حسن علیدوستی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر احتمال اخذ عوارض ۳۰ درصدی صادرات سنگ آهن دانه بندی شده از مبادی گمرکی کشور، افزود: بحث بازنگری عوارض و محدودیت های برخی اقلام صادراتی از جمله سنگ آهن در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار داشته است که ظرف روز های آینده به گمرک ابلاغ می شود.

بنا بر این گزارش، در بخش نامه ای که پیشتر سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تعیین تعرفه و عوارض صادراتی به گمرک ابلاغ کرده بود، مبنای عملکرد فهرستی از کدهای بین المللی با استاندارد HS و یادداشت های توضیحی مندرج در کتاب تعرفه اقلام صادراتی عنوان شده بود. بر این اساس کنسانتره سنگ آهن فشرده شده و فشرده نشده تحت عنوان دو تعرفه مجزا از سوی سازمان توسعه تجارت جهت اجرا به گمرک ابلاغ شده است.

صادرات کنسانتره سنگ آهن با کد شناسایی ۲۶۰۱۱۱۰۰ که به عنوان پریت آهن یا خاکستر آهن فشرده نشده نام برده می شود مشمول پرداخت عوارض ۴۰ درصدی و در مقابل صادرات کنسانتره سنگ آهن فشرده نشده با کد شناسایی ۲۶۰۱۱۲۰۰ مشمول پرداخت عوارض ۳۰ درصدی به گمرک می باشد.

بنا بر این گزارش، بنا بر عرف کاری در گمرک بندر شهید رجایی عوارض صادراتی بسیاری از کالاها بر اساس کتاب تخصصی فهرست کد های استاندارد متفاوت بوده و از این رو برخی تجار و صادرکنندگان، معترض مبهم بودن شمول عوارض فعلی برای سنگ آهن دانه بندی شده هستند. بر این اساس دفتر صادرات گمرک با استعلام از سازمان توسعه تجارت خواهان بررسی این موضوع شده که نتایج آن ظرف روز های آینده مشخص خواهد شد.

به گفته علیدوستی قرار است  تا زمان مشخص شدن نتیجه استعلام مذکور، مجریان مبادی گمرکی بسته به موضوع و استباط گمرک اجرایی ممکن است از صادر کننده مبالغی را به عنوان تضمیین ،دریافت و یا عوارضی اخذ کنند که در صوت اعتراض صاحب کالا و بررسی آن در دفتر صادرات گمرک بر اساس اعلام نتایج استعلام تصمیم گیری خواهد شد.

علیدوستی افزود: برای حل این موضوع با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران مقرر شده طی هفته جاری یا حداکثر هفته آینده عوارض متفاوتی برای سنگ آهن دانه بندی شده تعریف شود که به احتمال قوی در فهرست کد ۲۶۰۱۱۱۹۰ کتاب کالاهای صادراتی طبقه بندی خواهد شد.

وضع عوارض ۱۰ درصدی هنوز قطعی نیست

از سوی دیگر رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن نیز گفت: اخذ عوارض صادرات سنگ آهن دانه بندی شده برای سال ۹۲ هنوز قطعی نیست.

مهرداد اکبریان در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه صحبت هایی در کارگروه های تخصی مبنی بر اخذ عوارض گمرکی صادرات سنگ آهن در دست بررسی است ، تصریح کرد: موضوع اخذ عوارض در حال حاضر مطرح نبود و نمی توان راجع به آن زمان دقیقی مشخص کرد.

در همین حال پیمان جعفری طهرانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن هم در این باره گفت: وضع عوارض ۴۰ درصدی هنوز قطعی نیست و آنچه مورد توافق ما و دولت بوده عوارض ۱۰ درصدی است.

وی ادامه داد: احتمال می دهیم عوارض محصولات مگنتیت حداکثر ۱۰ درصد تعیین شود و در عوض ارزش گمرکی ان کاهش یابد.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.