نرم افزارحسابداری صدگان

وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن اثر منفی خواهد داشت.

0 707

حسابداراپ

کیوان جعفری طهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاریفارس در خصوص افزایش عوارض سنگ آهنگفت: شرایط رقابتی بازارهای صادراتی سنگ آهن به گونه ای نیست که خریداران برای خرید از صادرکنندگان ایرانی دچار محدودیت باشند، بنابر این صادرکنندگان و تجار سنگ آهن نمی توانند، افزایش ۱۰ درصدی و بالاتر عوارض صادراتی را تحمل کنند و به قیمت تمام شده فروش خود تعمیم دهند، از این رو برای حفظ بازارهای صادراتی، چاره ای جز کاهش قیمت خرید از معدن داران نیست.


وی ادامه داد: شاهد این مدعا بازار هندوستان است که در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی هنگامی که برای اولین بار عوارض ۵ الی ۱۰ درصدی برای صادرات سنگ آهن از ایالت های مختلف را وضع کرد و سپس بعد از یک سال به ۲۰ درصد و نهایتاً بعد از ۲ سال به ۳۰ درصد افزایش داد، باعث حذف کامل هند از رتبه پنجم صادرات سنگ آهن دنیا به علت عدم ثبات در قوانین شد، به طوری که هم اکنون هندوستان ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن صادرات سنگ آهن خود را به استرالیا و برزیل و چند کشور دیگر (از جمله افزایش ۳ میلیون تنی صادرات سنگ آهن از ایران) واگذار کرده است و سایر کشورها با افزایش تولید به راحتی جای هند را گرفتند.

پندار سیستم

وی ادامه داد: در واقع صادرکنندگان و معدن دارانبرای حفظ بازار صادراتی سنگ آهن باید بر کاهشی حداقل ۱۰ درصدی در قیمت فروش سنگ به خریداران خارجی توافق کنند، توافقی که گمان نمی کنم به راحتی و بزودی حاصل شود.

جعفری طهرانی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی وی از مدت زمان لازم برای این توافق چیست، گفت: به اعتقاد من و با شناختی که از شرایط این حوزه دارم، حداقل دو ماه و چه بسا به علت رکود فعلی در بازار جهانی فولاد و سنگ آهن ۳ تا ۴ ماه زمان لازم است تا معدن داران و صادرکنندگان ایرانی به توافق لازم دست پیدا کنند، اما نکته مهم این است که در این مدت شاهد کاهش شدید یا توقف صادرات سنگ آهن خواهیم بود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در مورد ارز حاصل از صادرات سنگ آهن در سال گذشته گفت: بر اساس آمارهای ما سال گذشته حدود ۲۰.۱ میلیون تن سنگ آهن صادر شده که ارز حاصل از این صادرات رقمی بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: میزان صادرات سنگ آهن ایران در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ از نظر وزنی حدود ۲۰ درصد و از نظر ارزشی نیز حدود ۱.۱ میلیارد دلار افزایش داشته است.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.