نرم افزارحسابداری صدگان

نیاز هیات مدیره شرکت ها به تخصص‌های مختلف

1 682

حسابداراپ

مهمترین نکته ای که در حاکمیت شرکتی وجود دارد تفکیک سیاست گذاری و اجراست که این تفکیک به خودی خود تاثیر مثبتی در بهبود اداره شرکت دارد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از بورس تهران، حجت‌الله صیدی، عضو انجمن حسابرسان داخلی، با بیان مطلب بالا گفت: نظام حاکمیت شرکتی برای بهبود اداره شرکت‌ها در غرب استقرار یافت و ابداع شد.


این عضو کمیته علمی نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی، به نقش نظام حاکمیت شرکتی در بهبود پاسخگویی مدیران اشاره کرد و گفت: عموما اصرار و تاکید نظام راهبری شرکتی بر این است که اعضای این هیات باید مستقل باشد و همه اعضای هیات مدیره از جنس نمایندگان سهامداران نباشند بلکه باید تخصص‌های مختلف داشته باشند از این رو ، هیات مدیره شرکت ها باید گروهی باشند که ترکیب متنوعی دارند و افراد مستقل و صاحب نظری را تشکیل می‌دهند.


وی افزود: اگر هر یک از اعضا تخصص‌های مختلفی داشته باشند، بدون شک سیاست گذاری‌های شرکت بسیار بهتر از قبل خواهد بود.

صیدی در مورد وظایفی که نظام حاکمیت شرکتی برای اعضای هیات مدیره یک شرکت تعیین کرده است، گفت: تعیین استراتژی شرکت، تعیین راهکار‌ها و ضوابط و مقررات کلی حاکم بر شرکت، از جمله وظایفی است که این نظام تعریف کرده است.


پندار سیستم

عضو انجمن حسابرسان داخلی ایران در مورد نحوه اجرای قوانین نظام حاکمیت شرکتی که توسط مدیرعامل و معاونان در شرکت‌ها اعمال می شود ، تصریح کرد: علاوه بر اینکه مدیرعامل و معاونان یک شرکت باید مستقل باشند و اختیارات لازم را برای تصمیم‌گیری داشته باشند، باید بتوانند در مقابل عملیات اجرایی خود به اعضای هیات مدیره پاسخگو باشند و اعضای هیات مدیره هم پاسخگوی سهامداران و سایر ذینفعان شرکت باشند.


صیدی ادامه داد: در دنیای امروز فقط سهامداران نیستند که ذینفع شرکت هستند بلکه مشتریان و کارکنان هم از ذینفعان سازمان ها هستند.

وی در مورد کمیته‌ سه گانه‌ای که این نظام برای شرکت‌ها تعریف کرده است تصریح کرد: کمیته حسابرسی، کمیته ریسک و کمیته انتصابات و جبران خدمات از جمله کمیته‌هایی هستند که به عنوان بازو‌های هیات مدیره عمل می‌کنند.


صیدی افزود: کمیته ریسک به طور مستمر ریسک شرکت را ارزیابی می‌‌کند که شرکت به طور ناگهانی دچار بحران ورشکستگی نشود و به طور کلی این کمیته به عنوان یک هشدار دهنده در شرکت عمل می‌کند.

این عضو انجمن حسابرسان داخلی در مورد کمیته حسابرسی داخلی گفت: این کمیته کمک هیات مدیره است برای احراز اطمینان از این که کنترل‌های داخلی کارآمد است و مقررات و ضوابط به نحو درستی رعایت می‌شود.


وی در مورد وظایف کمیته ثبات جبران خدمات تصریح کرد: نظارت بر نیروی انسانی و سرمایه فکری شرکت توسط این کمیته صورت می‌گیرد البته امروزه مهمترین سرمایه شرکت نیروی انسانی است که این کمیته در استخدام و به کارگیری نیروی انسانی متبحر و آموزش آن نقش بسیار خوبی را ایفا می‌کند.

صیدی تصریح کرد: این ویژگی‌ها، باعث ارتقاء عملکرد شرکت‌ها می‌شود و تهیه گزارش‌های مختلف هم بهبود پاسخگویی مدیران را فراهم می‌کند که این شرایط به نفع سهامداران و ذی‌نفعان خواهد بود.


محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. سعید می گوید

    نکته بسیار جالب و آموزنده ایی هست که اگر شرکتها از این ایده استفاده کنند بسیار اثر بالایی در درآمد شرکت دارد . هر شرکت می تواند چندین فعالیت اقتصادی داشته باشد که هرکدام از اعضاء هیئت مدیره مجری آن طرح باشد . بسیار جالب بود من همین امروز این ایده را پیاده سازی میکنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.