نرم افزارحسابداری صدگان

نگذارید بازار بترسد!

0 686

حسابداراپ

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه ۹۲.۰۲.۲۸ شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با ۳۵۹ واحد کاهش به رقم ۳۲۸۲۱ واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت ۱۳۸۵ واحد نزول عدد ۸۰۳۱۸ واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با ۵۶۳ واحد افت به رقم ۴۳۳۰۱ واحد رسيد.

پندار سیستم

 

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم ۷۴۴ میلیارد ریال رسید.

 

همچنین در این روز صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۱۵۳ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، فشار عرضه سهام و تداوم صف های فروش در حالی منتهی به کاهش شدید حجم معاملات روزانه شد که فضای حاکم بر بازار قابلیت افت دو برابری شاخص کل را نیز داشت. هرچند این نماگر تا پایان ساعت معاملاتی به افت ۵۶۳ واحدی قناعت کرد.

 

بدین ترتیب عدم جمع آوری صف های فروشندگان به اندازه حجم مبنا در نمادهای فعال بورس از افت قابل توجه این شاخص جلوگیری کرد و این امر را می توان در عدم حضور خریداران پرقدرت در مقابل فروشندگان سهم دانست.

 

 اما اعتقاد اهالی تالار در شرایط فرسایشی و لغزنده کنونی بورس آن است که نهادهای حقوقی و مدیران بازار سرمایه که در روزهای پررونق معاملات، سرمایه گذاران حقیقی را به سرمایه گذاری در بورس تشویق می کردند، با انجام اقدامات و پیگیری های لازم مانع از حاکمیت ترس در ذهن سرمایه گذاران شوند. بطوریکه بهتر است در حال حاضر که سهامدار خرد نیازمند حمایت و پشتیبانی مدیران بورس است، آنها را به حال خود رها نکنند. چراکه اگر سرمایه گذاران به واسطه این ترس و به دلیل عدم کمک رسانی از بازار دل بریده و از روند معاملات خارج شوند، حتی با انتشار اخبار مثبت جدید نیز براحتی به بازار بر نخواهند گشت.

 

از این رو توقع آن می رود که در شرایط کنونی و حاکمیت صف های فروش این چنینی شاهد حمایت مسئولان بازار باشیم.

 

طی معاملات امروز اما تحت تأثیر افزایش دلهره سرمایه گذاران و به دلیل عدم روشن شدن برخی ابهامات اخیر در بازار، اکثر قریب به اتفاق گروه ها روند نزولی قیمت سهام را در معاملات خود پیشه کردند و سهامداران برای فرار از این شرایط به صف های فروش دامن زدند.

 

البته طی روز جاری گروه قند و شکری از معدود صنایعی بود که با دارا بودن بتای منفی نسبت به بازار، خلاف جهت آب شنا کرد و با رشد قیمت سهام شرکت های فعال خود همراه شد.

 

در میان نمادهای این گروه، قند اصفهان با ارایه صورت های مالی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی ۹۱ از تعدیل مثبت ۲۶ درصدی سود هر سهم خبر داد و امروز طی حراج تک قیمتی رشد حدود ۱۰ درصدی قیمت سهام خود را به نظاره نشست.

 

قند لرستان نیز در حالی سود ۴۲۵۱ ریالی هر سهم سال مالی ۹۲ خود را با ۳۳ درصد افزایش، مبلغ ۵۶۶۲ ریال اعلام کرد که طی عملکرد ۹ ماهه سال مالی مذکور با پوشش ۸۸ درصدی این رقم همراه بوده است. بدین ترتیب سهام “قلرست” نیز در پی بازگشایی نماد توانست در حداکثر قیمت ها افزایش نزدیک به ۱۰ درصدی را تجربه کند. سایر نمادهای این گروه نیز توانستند تا حداکثر قیمت مجاز روزانه بالا روند.

 

همچنین نمادهای فعال صنعت سیمان معاملات خوبی را پیگیر بودند و اهالی تالار علت شکل گیری این روند را اقدام برخی کارخانه های تولیدکننده سیمان برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت های فروش می دانند. بدین ترتیب سرمایه گذاران بورسی در حالی به سهام این گروه اقبال نشان دادند که افزایش نرخ فروش محصولات آنها به میزان ۱۴ تا ۲۱.۵ درصد از سوی انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عملیاتی شد.

 

در نتیجه این امر سهام سیمانی ها نیز شاهد به صف نشستن سرمایه گذاران و رشد قیمت تا دامنه نوسان مثبت حداکثری بود. البته حجم معاملات سهام این گروه نیز در مقایسه با روزهای گذشته افزایش را نشان می داد.

 

همچنین یکی دیگر از مهمترین خبرهای اثرگذار تالار شیشه ای طی معاملات امروز، مربوط به وضع عوارض معادن سنگ آهنی ها حداقل معادل پنج درصد میانگین قیمت آزاد شمش فولاد خوزستان بود که اجرای این طرح به منزله رشد هزینه های شرکت های سنگ آهنی است.

 

برهمین اساس سهام سنگ آهنی ها امروز صف های فروش را در پیروی از روند نزولی حاکم بر بازار شاهد بودند. هرچند شرکت های این گروه معتقدند اگر قرار است چنین عوارضی برای آنها وضع شود، باید نرخ گذاری محصولات سنگ آهنی نیز آزاد گردد، نه آنکه همچنان به صورت دستوری تعیین شود. از این رو به نظر می رسد طی روزهای آتی چنین مواردی نیز در قراردادهای فی مابین شرکت های این گروه با شرکت های فولادی ابهام جدیدی را به وجود آورد.

 

غلامرضا تاجگردون نیز در حالی پیرامون شرط واریز سهم ۲۶ درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای صادراتی پالایشگاه ها سخن گفت که براساس تأکید وی بر تفاهم صورت گرفته، شرکت های پالایشگاهی که از خوراک با نرخ ارز دولتی استفاده نمی کنند، مشمول واریز این مبلغ به صندوق مذکور نیستند.

 

اما نکته جالب اینکه حتی با تأکید این نماینده مجلس برحذف این سهم برای برخی پالایشگاه ها، بازار سهام در نتیجه ترس حاکم بر کل بازار به ویژه صنعت پالایشی بورس، هیچ واکنش مثبتی را از خود نشان نداد.

 

در این هنگام طی معاملات فردا در حالی سهام “شراز” به صورت بلوکی عرضه می شود که طبق شنیده ها “پارسان” خریدار بلوک مذکور خواهد بود.

 

نکته دیگری نیز که طی این روزها به چشم می خورد کاهش قیمت سهام شرکت های جدید عرضه شده در بازار تا نزدیک قیمت های کشف شده آنها است که از آن میان می توان به سهام “ثغرب”، “شخاس”، “شپاس” اشاره کرد.

 

در مجموع بورس با کلیتی منفی و بازگشت شاخص کل به مدار ۴۳ هزار واحدی روز کاری خود را به پایان رساند و به نظر می رسد تا تعیین تکلیف کاندیداهای ریاست جمهوری طی هفته جاری و نیز رفع ابهامات کنونی وضع به همین منوال پیگیری شود. هرچند روشن شدن هر یک از این موارد نیز می توانند ریسک های جدیدی را بر بورس تحمیل کنند.

 

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز در حالی نوسان منفی قیمت ها را در دو سررسید خرداد و تیر ماه پیگیر است که قرارداد تحویل مرداد ماه نوسان مثبت اندکی را شاهد بوده و پیش بینی معامله گران از سکه تحویل این سررسید به یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان رسیده است.

 

امروز همچنین هر سکه نقدی در حال حاضر در قیمت یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان خرید و فروش شده و هر دلار آمریکا نیز هم اکنون به بهای ۳۵۲۰ تومان معامله می شود.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.