- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

فروش سهم هلدینگ خلیج فارس از سوی دولت برای تسویه بدهی قانونی نيست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه فروش سهم هلدینگ خلیج فارس از سوی دولت برای تسویه بدهی خود غیر‌قانونی بوده است،گفت: شیوه عمل دولت در خصوص واگذاری هلدینگ خلیج فارس حراج بیت‌المال است.

 

غلامعلی جعف‍ر‌زاده‌ایمن‌‌آبادی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با تأکید بر اینکه دولت باید دست از حراج بیت‌المال بردارد و به قانون پایبند باشد، افزود: به تاراج گذاشتن اموال بیت‌المال و رد دیون با این اموال امری غیر قانونی است که دولت باید پاسخ‌گو باشد.

 

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گفته های دولت در خصوص فروش هلدینگ خلیج فارس و تابعیت آن با عرضه و تقاضا، گفت: باید دید کدام عرضه و تقاضا در خصوص واگذاری هلدینگ فوق به بخش خصوصی مدنظر دولت است و اگر گفته مسئولان دولتی را قبول کنیم متأسفانه یعنی در واقع هیچ کشف قیمتی وجود ندارد.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با بیان اینکه فروش سهم هلدینگ خلیج فارس از سوی دولت برای تسویه بدهی خود غیر‌قانونی بوده، گفت: شیوه عمل دولت در خصوص واگذاری هلدینگ خلیج فارس حراج بیت‌المال است.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این مطلب که منابع هزینه ای هلدینگ خلیج‌فارس مشخص نشده است، افزود: مشخص نکردن منابع هزینه ای از جمله کار‌هایی است که دولت در آن زیر‌آبی رفته است.

 

وی با بیان اینکه دولت این وسط خود را همه کاره می‌داند، تصریح کرد: متأسفانه تیم اقتصادی دولت حتی با الفبای اقتصاد نیز آشنا نیست.

 

نماینده مردم رشت در مجلس با اشاره به اینکه تخلفات دولت توسط گزارش دیوان محاسبات به خوبی مشهود است، گفت: حضور وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس برای دفاع از امر غیر قانونی فروش هلدینگ خلیج فارس نشان لشکر کشی دولت برای اثبات سخنان بیهوده خود است.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، یادآور شد: هر چه بررسی اقدامات دولت جزیی تر می شود اقدامات دور از اخلاق وی بیشتر نمود می‌کند که امید است با آمدن دولت بعدی این مشکلات دیگر وجود نداشته باشد.

 

تلاش “فارس” برای دریافت عنوان لیدری

کاهش شدید قیمت سهام گروه های پالایشی و پتروشیمی و دامن زدن سهامداران آنها به صف های فروش در حالی طی هفته گذشته در بورس به چشم می خورد که به نظر می رسد سهام هلدینگ خلیج فارس در تلاش است عنوان لیدری را از پالایش نفت بندرعباس بگیرد.


رییس اداره تدوین طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری بیمه ایران با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوزاظهار داشت: خبرهای ضد و نقیض منتشر شده پیرامون سهم ۲۶ درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای پالایشی و نیز ترس سرمایه گذاران از جریانات قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری را بر فروش سهام و خروج از بازار ترغیب کرده است.


مهرانی زیارانی افزود: در این شرایط خروج فعالان و سرمایه گذاران بزرگ بازار و تشویق سایر سهامداران و سرمایه گذاران به پیروی از آنها برای فروش سهام و در نتیجه نقد شدن حجم زیادی از سرمایه ها، روند منفی بورس را تشدید کرده است.


وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که سهام گروه پالایشگاهی نیازمند اصلاح قیمتی پس از صعود پی در پی روزها و هفته های قبل از آن بود و نمودارهای تکنیکالی سهام شرکت های این صنعت نیز همین روند را تأیید می کرد.


این کارشناس بازار سرمایه در بیان علت صف سنگین فروشندگان در نماد “شبندر” گفت: با توجه به این اختلاف نظر ها و عدم شفافیت موارد اثر گذار بر این سهم، بسیاری از سرمایه گذاران حقوقی، مدیران صندوق ها و سبدهای سرمایه گذاری اقدام به عرضه سهم مذکور را در حجم های قابل توجه کرده اند و ترس از تأیید و رد صلاحیت برخی کاندیداها و حوادث مربوط به انتخابات، گروه های جلو دار بورس را تشویق به عرضه سهم و نقد کردن سرمایه های هنگفت توسط آنها کرده است. اما در گروه پتروشیمی به ویژه در نماد “فارس” نگرانی اصلی مربوط به احتمال کاهش نرخ ارز است که اگر این اتفاق رخ دهد، قیمت سهام این گروه را دچار نوساناتی می کند.


مهرابی زیارانی افزود: البته با توجه به پتانسیل های موجود در نماد “فارس” این سهم در تلاش است با توجه به ابهامات موجود در گروه پالایشی به ویژه “شبندر” عنوان لیدری را از آن خود کند.


وی سنگینی سهام “فارس” به لحاظ قیمت و تعداد بالای آن را عاملی در طولانی شدن زمان لازم برای انتخاب جایگاه پیشتازی بورس توسط این سهم دانست و عنوان کرد: با توجه به سرمایه زیاد این شرکت، رشد قیمت این سهم نیاز به نقدینگی زیادی دارد. از این رو به نظر می رسد در کوتاه مدت این سهم پتانسیل چندانی برای رشد نداشته باشد، اما با گذشت زمان می توان شاهد معرفی “فارس” به جای “شبندر” در جایگاه لیدری بورس بود.


وی با پیش بینی افت قیمت ارز اظهار داشت: نسبت ارزش دلار به ریال در حال حاضر سیگنال کاهش قیمت را نشان می دهد. با این وجود افت آن حداکثر تا قیمت ۳۲۰۰ تومان محتمل بوده که چنین رخدادی در حکم خبری منفی برای شرکت های صادرات محور تلقی می شود.


این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: البته نمی توان وقوع این امر را با قطعیت کامل پیش بینی کرد، چرا که کاهش نرخ دلار به منزله انتشار اخبار مثبت سیاسی است که می تواند فضا را به نفع بورس تغییر دهد. از این رو باید منتظر ماند و دید که کدام یک از این اتفاقات می تواند اثر بیشتری را بر روند بورس اعمال کند.


رییس اداره طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری بیمه ایران رشد شاخص کل را طی سال ۹۲ تا محدوده ۵۲ هزار واحد برآورد کرد و افزود: طی بازه زمانی میان مدت و بلند مدت روند بازار سهام مثبت ارزیابی می شود.


این کارشناس بازار سرمایه در بیان پیش بینی وضعیت آینده سایر صنایع بورسی نیز گفت: با تحلیلی که در سیکل پنج تا شش ساله روی بازدهی صنایع مختلف صورت گرفته، دو صنعت سیمان و بانکی کمترین رقم بازدهی را به خود اختصاص داده اند. از این رو انتظار می رود با تکرار این سیکل اقتصادی، طی بازه زمانی بلند مدت بازدهی مناسبی در دو گروه مذکور تحقق یابد.


مهرانی زیارانی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: البته تمامی این پیش بینی ها به نحوه عملکرد دولت بعدی در کنترل نرخ تورم و تغییر نرخ بهره بانکی وابسته است. اما با توجه به منتفی شدن افزایش نرخ سود بانکی می توان شاهد جولان بورس در رشد قیمت سهام و نیز دیگر بازارهای موازی بود.