نرم افزارحسابداری صدگان

طناب‌بازی یا بورس‌بازی؟!

0 572

حسابداراپ

 بورس پس از نزدیک به یک ماه و نیم پر رونق و ثبت رکوردهای تاریخی از نیمه دوم هفته گذشته به فاز استراحت رفت تا شاخص‌ها پس از نفسگیری خود را برای کورس بعدی آماده کنند. می‌توان گفت رکوردشکنی‌های بهاری بورس با عرضه هلدینگ خلیج‌فارس کلید خورد.

 

 از ابتدای سال‌جاری تاکنون شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی بیشترین تاثیر مثبت را بر بازار داشتند؛ به طوری‌که با افزایش‌های خیره‌کننده ناشی از تحولات ارزی و تعدیل‌های مثبت پیاپی، قیمت‌هایشان چندبرابر شد و لیدر بازار شدند. اما درحال حاضر با توجه به رشد اکثر نمادهای بنیادی و به سقف رسیدن برخی از آن‌ها، چه گزینه‌هایی برای خرید وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت روند بازار سرمایه ایران بیش از هر چیز به تحولات سیاسی بستگی دارد. لذا در بازار سرمایه ایران تحولات ارزی، تحولات انتخاباتی و تحولات بین‌المللی بر تحولات اقتصادی و بنیادی شرکت‌ها و وضع تولید و صنعت مقدم هستند.

 

پندار سیستم

 با توجه به موارد ذکرشده، روند آتی بورس به انتخابات ریاست‌جمهوری گره خورده و تا زمانی که نتیجه انتخابات معلوم نشود، نمی‌توان درباره بازار اظهارنظر کرد. درصورتی که در روزهای آتی شاهد بالا رفتن نرخ ارز و دلار باشیم، فتح قله‌های تاریخی جدید در نتیجه رشد شرکت‌های صادرات‌محور و لیدر قبلی (پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها) تا انتخابات دور از ذهن نیست اما درصورتی که تحولات ارزی بتواند سرمایه را از بورس خارج کند و به بازارهای موازی (ارز، سکه و طلا) ببرد یا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی سرمایه‌های سرگردان در بازارهای موازی و غیرموازی را به بانک‌ها ببرد، شاید شاهد ترکیدن حباب و سقوط آزاد تالار شیشه‌ای باشیم.

 

بنابراین به نظر می‌رسد فعالان بازار نباید اسیر جو روانی و طمع شوند و بهتر است در صورتی که در نمادهای صعودی سال‌جاری به سود مورد انتظارشان دست یافته‌اند، به جابه‌جایی سهام و فروش فکر کنند. هرچند نمادهای پتروشیمی، پالایشی، فلزی و معدنی با توجه به شرایط کنونی ریسک و انتظار بالایی دارند، اما همچنان جای رشد دارند. در پایان به نظر می‌رسد نمادهای بانکی، موادغذایی و دارویی جزو اهداف بعدی بازار باشند که با توجه به قیمت‌های مناسب و نسبت قیمت به درآمد پایین نسبت به دیگر گروه‌ها ارزندگی بیشتری دارند.

 

منبع : بورس نيوز

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.