نرم افزارحسابداری صدگان

ضرورت افزایش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم

0 656

حسابداراپ

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم باشد، گفت: زمانی که نرخ تورم بالا باشد طبیعی است که بانکها هم برای جذب نقدینگی از جامعه بخواهند نرخ سود را افزایش دهند.

 

غلامرضا کاتب در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،افزود: تصمیم افزایش نرخ سود بانکی متناسب با تورم و در شرایط فعلی با اصول اقتصادی مغایرت ندارد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر هرچه بتوانیم نرخ سود را به تبع کاهش نرخ تورم کاهش دهیم به نفع اقتصاد، تولید و رشد اقتصادی است.

پندار سیستم

وی گفت: پایین بودن نرخ سود بانکی به نفع اقتصاد است و این با اجبار و دستور امکان پذیر نیست و این نرخ باید با سایر مولفه های اقتصادی همخوان باشد .

کاتب با بیان اینکه برای بهبود شرایط بهتر است که نرخ تورم کاهش یابد نه اینکه نرخ سودبانکی افزایش یابد گفت: با افزایش نرخ سود بانکی دولت باید مکلف به پرداخت سوبسید به تولید شود و قیمت حامل های انرژی بخش تولید را افزایش ندهد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهارداشت : دیکته کردن نرخ سود بانکی و پایین نگه داشتن این نرخ با اجبار فایده ای ندارد.

اخیراً شبکه بانکی کشور به ویژه مدیران بانکهای خصوصی و موسسات اعتباری خواستار افزایش نرخ سود بانکی شدند و این موضوعی است که رئیس کل بانک مرکزی نیز اخیراً چند بار بر آن تاکید داشته است.براساس قانون پنجم توسعه، شورای پول و اعتبار موظف است نرخ سود سپرده‌های بانکی را بیش از نرخ تورم تعیین کند و در دی ماه سال ۹۰ نیز با توجه به نرخ تورم۶/۲۰ درصدی، نرخ سود سپرده‌های بانکی را ۲۰ درصد تعیین کرد که البته محمود بهمنی در همان زمان تلاش زیادی برای دریافت این مصوبه انجام داد تا بتواند نقدینگی را از بازارهای سوداگرانه همچون ارز و سکه به سمت بانک‌ها هدایت کند.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.