- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

شرط افزایش حق مسکن و بن نقدی کارگران/تصمیم‌گیری در اواخر ماه جاری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه هنوز درباره منابع بانکی مورد نیاز برای ایجاد ۱.۱ میلیون فرصت جدید شغلی در سال جاری تصمیم گیری نشده است، گفت: شرط افزایش حق مسکن و بن نقدی کارگران، توافق در نشست شورای عالی کار است.


به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی در مراسم معرفی کارآفرینان برتر جوان با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۳۱.۵ درصد جمیعت کشور معادل ۲۴ میلیون نفر بین ۱۵ تا ۲۹ سال سن دارند گفت: ایران طی سال های ۱۴۲۰ تا ۱۴۲۵ جزو پیرترین کشورهای جهان خواهد بود. موضوع جوانان اعم از اشتغال، ازدواج و مسکن باید مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان باشد.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه هم اکنون ۱۵ میلیون جوان در کشور در حوزه آموزش و کار قرار دارند، اظهار داشت: جوانان در هر کشوری به جای اینکه تهدید محسوب شوند می توانند فرصت باشند به نحوی که آنها می توانند در عرصه سیاسی حماسه آفرین باشند.


عباسی تصریح کرد: سال گذشته ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر – ساعت توانستند آموزش مهارت در کشور کسب کنند و هم اکنون ۱۵ هزار آموزشگاه آزاد در سطح کشور فعال است. وی در خصوص اعزام جوانان برای مسابقات بین المللی مهارت، گفت: جوانان ایرانی طی سالهای اخیر توانسته اند توانمندی های خود را به نحو چشمگیری در معرض قضاوت داوران قرار دهند که خوشبختانه به رتبه های برتری در میان سایر کشورهای شر کت کننده در این مسابقات رسیده اند.


وی به راه اندازی بنیاد توسعه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: ایجاد بنیادهای توسعه کارآفرینی و تعاون در سال ۹۱ به تصویب رسید و امسال این طرح با جدیت در همه استانهای کشور  اجرایی می شود. در سال گذشته ۱.۵ میلیون مشاوره کارآفرینی از سوی مسئولان حوزه کار به متقاضیان داده شد. امیدوارم بتوانیم بزودی شناسنامه کارآفرینی برای کارآفرینان صادر کنیم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وامهای کم بهره بهترین راه برای کمک به کارآفرینان جوان است که آنها می توانند از بانک ها و موسسات مالی نزدیک به وزارتخانه مانند بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، صندوق قرض الحسنه مهر رضا و بانک رفاه کارگران این موضوع را پیکیری کنند.


عباسی از تربیت مربیان فنی و حرفه ای دیگر کشورهای منطقه در جمهوری اسلامی ایران نیز سخن گفت و افزود: هم اکنون ایران به لحاظ آموزش مهارت در زمره کشورهای توانمند است و تاکنون ۲ دوره تربیت مربی مهارت در ایران برگزار کرده است. قول مساعدی نیز برای راه اندازی مراکز فنی و حرفه ای در کشورهای منطقه و آفریقایی از سوی ایران داده شد که بزودی راه اندازی خواهند شد.


وی همچنین در جمع خبرنگاران درباره بازگشت لایحه اصلاح قانون کار به دولت بیان داشت: با توجه به اینکه لایحه تنظیم شده در خصوص قانون کار با اجماع دیدگاه کارگران و کارفرمایان بوده بنابراین بعید می دانم لایحه اصلاح قانون کار به دولت بر گردد و لایحه در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره موضوع شکایت از دستمزد امسال کارگران افزود: موضوع دستمزد سال ۹۲ که در شورای عالی کار مصوب شد با اجماع دیدگاههای شرکای اجتماعی کار بوده است و اگر اظهار نظری از سوی کارگران در این خصوص انجام می شود دیدگاه خودشان است.


عباسی از برگزاری نشست شورای عالی کار در روزهای پایانی اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: در صورت توافق میزان حق مسکن و خواربار کارگران افزایش خواهد یافت. وی در خصوص میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای ایجاد ۱.۱ میلیون شغل جدید در سال جاری گفت: تا پایان خردادماه میزان تسهیلاتی که از سوی بانک ها برای ایجاد اشتغال پیش بینی شده در نظر گرفته شد، مورد بررسی قرار می گیرد. برای ایجاد اشتغال جدید در سال جاری هنوز تصمیم گیری نشده است.