نرم افزارحسابداری صدگان

شاخص بورس از مرز ۴۲ هزار واحد گذشت.

0 757

حسابداراپ

برای نخستین بار در تاریخ ۴۶ ساله بورس اوراق بهادار، شاخص کل بورس از ۴۲ هزار واحد عبور کرد، این اتفاق تنها دو روز پس از عبور شاخص کل از مرز ۴۱ هزار واحد رخ داد و کارشناسان بازار سرمایه دلایل آن را تشریح کردند.


به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس وارد کانال ۴۲ هزار واحد شد تا بر اساس آن بازدهی بورس اوراق بهادار از ابتدای سال تاکنون به حدود ۱۰.۵ درصد برسد. شاخص بورس که امسال را با عدد ۳۸ هزار و ۴۰ واحد آغاز کرده بود امروز از ۴۲ هزار واحد گذشت تا عدد جدیدی را در پرونده بورس اوراق بهادار کشور ثبت کند.

 

شاخص کل در دومین روز کاری سال ۹۲ از مرز ۳۹ هزار واحد عبور کرد و در ۱۴ فرورودین ماه، رکوردی دیگر را به ثبت رساند و از ۴۰ هزار واحد گذشت. این متغیر در ۱۸ فروردین ماه دوباره وارد ۳۹ هزار واحد شد، اما روند نزولی آن ادامه دار نشد و روز۱۹ فروردین به کانال ۴۰ هزار واحد برگشت و روند صعودی را طی کرد.

 

این نمایشگر وضعیت بازار، روز دوم اردیبهشت با تاثیر هلدینگ خلیج فارس، بزرگ ترین شرکت اصل چهل و چهاری و همچنینن نمادهای فولادی، وارد کانال ۴۱ هزار واحد شد.

 

در این زمینه حسین خزری خرازی در گفتگو با مهر در مورد دلایل رشد شاخص طی روزهای اخیر گفت: مهمترین دلیل افزایش شاخص بورس، رسیدن اطلاعات عملکرد واقعی شرکت ها مربوط به سال ۹۱ به بورس است، صورت های مالی شرکت ها برای سال ۹۱ در حال نهایی شدن و ارائه به بورس و اعلام به بازار سهام است.

پندار سیستم

 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه عملکرد واقعی  بسیاری از شرکت ها به ویژه در بخش پالایشگاهی و پتروشیمی بهتر از پیش بینی ها بوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه سودهای حاصل از تسعیر نرخ ارز در صورت های مالی شرکت ها مربوط به عملکرد نیمه دوم سال ۹۱ و بعضا ۳ ماهه پایانی سال ۹۱ تاثیرات خود را نشان داده است، پیش بینی بازار این است که در سال ۹۲ هم این شرکت ها بتوانند محصولات خود را با قیمت های فعلی بفروشند و حجم صادرات آنها مطلوب باشد.

 

وی اضافه کرد: همچنین پیش بینی می شود که با قیمت های دلار مبادله ای و آزاد عملکرد شرکت ها در بخش صادرات و غیره در سال ۹۲ بهتر از سال ۹۱ باشد بنابراین همانگونه که سال ۹۱ برای شرکت های بورسی مطلوب بوده چشم انداز سال ۹۲ نیز خوب است، بنابراین چرا افزایش شاخص بورس اتفاق نیافتد.

 

همچنین فریدون زارعی در گفتگو با مهر در مورد دلایل افزایش شاخص بورس گفت: دلیل اصلی افزایش شاخص به رشد سطح عمومی قیمت سهام باز می گردد. عمدتا سهام از سطح ارزندگی بالایی برخوردار است و در مقایسه با گزینه ها ارزان تر است، با توجه به سودآوری شرکت ها این امر طبیعی است.

 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تغییرات نرخ ارز و ثابت ماندن آن در حودود ۲۴۵۰ تومان و تاثیرات آن بر قیمت سهام و عملکرد شرکتها افزود: با وجود اینه قیمت سهام شرکت ها افزایش یافته اما باز هم قیمت ها می تواند رشد داشته باشد.

 

وی گفت: قیمت ها در بخش های مسکن، ارز، طلا، سپرده های بانکی و غیره در سال ۹۱ بازدهی بالایی داشت، اما به هر حال اگر ارزندگی و ارزش ذاتی دارایی ها را در نظر بگیریم و با بورس مقایسه کنیم، پتانسیل بورس در هیچ یک از آنها نیست و مظلوم ترین و ارزان ترین دارایی ها هنوز هم سهام شرکت های بورسی است.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.