نرم افزارحسابداری صدگان

دلیل رکوردشکنی‌های شاخص

2 542

حسابداراپ

مدیر امور بورس های سازمان بورس با اشاره به عبور شاخص کل بورس تهران از ۴۲ هزار واحد، گفت: ارزیابی مثبت سرمایه گذاران از بازار، حذف بازارهای رقیب، تحقق سودهای سالیانه شرکت ها و تصمیمات کمیسیون تلفیق عوامل موثر بر رشد شاخص کل بوده است.

 

محمود رضا خواجه نصیری در گفت وگو با فارس، در مورد رشد بازار سرمایه در چند روز اخیر و عبور از مرز ۴۲ هزار واحد، اظهارداشت: کاهش مقطعی شاخص کل در روزهای پایانی فروردین به خاطر تامین نقدینگی و ورود شرکت های جدید بود.

 

وی افزود: اینکه چرا شاخص روند صعودی به خود گرفت، به نظر می رسد ارزیابی سرمایه گذاران از وضعیت و آینده بازار خوب است، شرایط بازار های رقیب مانند بازار سکه، ارز و مسکن در رکود به سر می برد و این دو عامل تاثیرگذار بر ورود سرمایه به بورس بوده است.

 

مدیر امور بورس های سازمان بورس تصریح کرد: امسال هم همانند سال گذشته در چند ماه ابتدایی سال بازدهی بازار مناسب است و سرمایه گذاران به استقبال بازار می روند؛ در کنار این عوامل انتظار تحقق سودهای سودهای پیش بینی شده سالیانه در قالب عملکرد ۱۲ ماهه شرکت ها در ماه های ابتدایی سال با توجه به شواهد موجود و همچنین تحقق سود بیش از پیش بینی ها در برخی شرکت ها موجب به دست آمدن سود بیشتر برای برخی سرمایه گذاران و تمایل بیشتر آنها در سرمایه گذاری را در پی داشته است.

 

وی ادامه داد: انتظار افزایش سود شرکت ها، افزایش سود سهام نسبت به پیش بینی ها را محتمل کرده و به همین دلیل سرمایه گذاران سهام بیشتری می خرند تا سود بیشتری به دست آورند.

پندار سیستم

 

خواجه نصیری در پاسخ به این سوال که سهام در بخش پتروشیمی ها و پالایشگاه ها بازدهی خوبی داشته اما برخی شرکت ها مانند صنایع قند کاهش داشته است، گفت: دو مساله در این بین وجود دارد، اول اینکه شرکت ها گزارش عملکرد سالیانه خود را ارائه داده و اطلاعات مالی آنها منتشر شده است، برای برخی شرکت ها موجب افزایش قیمت سهام آنها شده است.

 

مدیر امور بورس های سازمان بورس با اشاره به تصمیمات کمیسیون تلفیق تصریح کرد: تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون تلفیق بودجه و اصلاحات بعدی آن مانند قیمت خوراک پتروشیمی ها و مواد اولیه بر قیمت سهام برخی شرکت ها تاثیرگذار بود و به همین دلیل شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی چند روز با کاهش ارزش و چند روز دیگر با افزایش قیمت مواجه شدند.

 

وی گفت: ریسک سیاست گذاری کلان در مقابل انتظار تخصیص سود مناسب توسط شرکت ها در افزایش قیمت سهام تاثیرگذار هستند و هر روز که یکی از این مولفه بر دیگری غلبه کند، می تواند قیمت سهام برخی شرکت ها را افزایش یا کاهش دهد.

 

خواجه نصیری ادامه داد: برای برخی شرکت ها ممکن است فاکتور تخصیص سود منطقی به صاحبان سهام به دلیل رشد شدید قیمتی در گذشته، انتظار افت در آینده نزدیک را محتمل کرده و سرمایه گذاران تمایل چندانی به خرید سهام آن شرکت ها نداشته باشند؛ در واقع فاکتور انتظار عملکرد بهتر در آینده کمرنگ تر شده است است.

 

وی تاکید کرد: نمی توان گفت صنایعی که در چند روز اخیر با افت قیمت مواجه شده اند، صنایع ناکارآمدی هستند زیرا علت اصلی این افت قیمت ها میزان تقاضای سرمایه گذاران در بازار سرمایه است.

 

محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. غفاری می گوید

    سلام خسته نباشید
    می شه لطفا در خصوص بندهای حسابرسی مقاله یا پروژه ای ارائه دهید
    چون من اصلا پیدا نمی کنم
    با تشکر

  2. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    لطفا بند حسابرسي را دراين مسير جستجو كنيد:
    http://www.accpress.com/news/search/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.