- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

جلسه ویژه افزایش حق مسکن لغو شد/ وعده جدید وزیر کار و نظر کارگران

رئیس هیئت مدیره کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران با اعلام لغو نشست ویژه امروز دوشنبه شورای عالی کار برای مذاکره به منظور افزایش میزان حق مسکن و حق بن نقدی امسال کارگران، گفت: برای چانه زنی درباره افزایش قابل توجه حق مسکن به نشست فوق العاده می رویم.

 

غلامرضا خادمی زاده در گفتگو با مهر از لغو نشست امروز دوشنبه شورای عالی کار برای تعیین افزایش حق مسکن و حق بن نقدی کارگران در سال جاری خبر داد و گفت: براساس برنامه قبلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرار بود این جلسه در روز جاری به صورت فوق العاده و با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار شود.

 

رئیس هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: به دلیل سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان گیلان، نشست ویژه امروز شورای عالی کار لغو شده است، البته پیش تر برای نشست امروز شورای عالی کار برنامه ریزی شده بود.

 

خادمی زاده با اعلام اینکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داده است در دوشنبه هفته آینده این نشست برگزار شود، تاکید کرد: نمایندگان کارگران برای چانه زنی بر سر میزان افزایش حق مسکن و حق بن نقدی امسال مشمولان قانون کار به جلسه خواهند رفت.

 

وی ادامه داد: اگر در شورای عالی کار نمایندگان دولت و کارفرمایان بخواهند میزان افزایش حق مسکن ۱۰ هزارتومانی کارگران را ۲ برابر در نظر بگیرند، این مبالغ هیچ تاثیری در بهبود وضعیت معیشت خانوار کارگری نخواهد داشت.

 

این مقام مسئول کارگری کشور تصریح کرد: ما به دنبال اعمال یک افزایش منطقی و مناسب در این بخش هستیم؛ وگرنه افزایش ۱۰۰ درصدی حق مسکن نیز مبلغ را از ماهیانه ۱۰ به ۲۰ هزارتومان خواهد رساند که عملا هیچگونه تاثیری در زندگی کارگران ندارد.

 

رئیس هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: ما به دنبال جنبه های شعاری و تبلیغاتی افزایش حق مسکن و حق بن نقدی کارگران نیستیم و واقعا به این موضوع فکر می کنیم که چه پیشنهادی را در شورای عالی کار ارائه کنیم که بتوان بهبودی در زندگی کارگران را حاصل کرد.

 

به گزارش مهر، پیش تر اسدالله عباسی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود جلسه ویژه شورای عالی کار برای تعیین میزان افزایش حق مسکن و حق بن نقدی امسال کارگران تا قبل از اتمام اردیبهشت ماه برگزار و تصمیم نهایی در اینباره گرفته می شود.

 

با این حال، آنچه که از سوی مقامات کارگری اعلام شده است به دلیل سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان گیلان، امکان برنامه ریزی و برگزاری این نشست فراهم نشد و قرار است شورای عالی کار در هفته آینده این جلسه فوق العاده را تشکیل دهد و عباسی در این زمینه به نمایندگان کارگران قول داده است.

 

نکته حائز اهمیت و روشن درباره بخش باقیمانده از بسته دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار این است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان رئیس شورای عالی کار و نماینده دولت از موافقت و نظر مثبت دولت با اعمال افزایش جدید در حق مسکن و حق بن نقدی کارگران خبر داده است.

 

همچنین مقامات کارگری نیز اعلام کرده اند که با هرگونه افزایش در دریافتی و مزایای جانبی دستمزد که به بهبود زندگی کارگران و مشمولان قانون کار بیانجامد موافق هستند و از آن حمایت خواهند کرد.


آخرین حق مسکن تعیین شده برای مشمولان قانون کار به ۷ سال قبل برمی گردد که در آن زمان برای هر فرد مشمول قانون کار ماهیانه ۱۰ هزارتومان به عنوان حق مسکن در نظر گرفته شده بود. همچنین آخرین حق بن نقدی تعیین شده نیز مربوط به سال ۹۱ است که به صورت ماهیانه مبلغ ۳۵ هزارتومان به حقوق هر کارگر افزوده می شود و این روند تا زمان تعیین ارقام جدید در این بخش، همچنان ادامه خواهد داشت.